måndag 27 september 2010

"The Mountain Biker's Training Bible" en bok skriven av Joe Friel

Ett tidigare nämnt inköp är boken "The mountain biker's traning bible" skriven av Joe Friel.

Denna bok visade sig vara väldigt spännande, den är skriven ur ett perspektiv för att man själv skall lära sig och faktiskt sätta upp sitt eget schema från grundträning till att toppa formen vid 2-3 gånger av säsongen.

Informationen som står i boken beskriver de avancerade delarna i träning på ett mycket pedagogiskt sätt och repeterande sammanfattning var gång han knyter ihop olika saker, mycket lärorikt och bra skrivet! Boken får mig att förstå bättre varför mitt träningsschema för tillfället ser lite mesigt ut, 3 "distansrundor" ett tröskelpass och ett styrkepass för bålen är vad som står på mitt schema veckorna framöver, alla med ökande belastning för varje vecka, avslutande med en R n R vecka. Nej det betyder TYVÄRR inte Rock N' Roll vecka, utan Rest and Recovery, fast.. ja det var inget dumt sätt att se det på heller! Rest and Recovery veckor får härmed bli veckor där jag lyssnar extra mycket på musik och slackar av lite med träningen, positiv energi! :)

Hur som helst, jag kan verkligen rekommendera boken till alla som är intresserade av att träna mountainbike. Är ni inte intresserade av ren träning utan bara vill uppleva mountainbike som hobby, är det nog onödigt dock. Jag förstår båda sidorna, både att få träna, tävla och ha kul. Och att bara cykla och ha kul och skita i alla tävlingar om de inte utförs i syftet rent nöje utan tankar på resultat eller förbättring var år.

Just nu ligger jag på sida 104 utav 300, mer information kommer säkerligen i kommande blogginlägg!
Boken finns på CRC för 174SEK, här har ni länken: THE MOUNTAIN BIKER'S TRAINING BIBLE

Inga kommentarer: