torsdag 23 september 2010

Mitt första riktiga trainerpass!

Idag var första gången jag körde ett ordentligt trainerpass!

Det stod 2x20 på schemat som skulle avverkas strax under min anaerobiska tröskel vilket är 155puls. Jag höll mig runt 148-153 men målet var att hålla mig strax över 150puls vilket tillsammans med växeln jag hade i, 300w belastning och en kadens på 90+ var... ja, det var hur jag gjorde uppnådde en perfekt belastning iallafall!

Det här med trainer kommer nog ta några veckor att förstå hur både den funkar och vad som är bäst för mig, t.ex ska jag ha högsta möjliga watt tillsammans med en kadens mellan 75-110 vilket ska resultera till strax under 155 puls. Detta går att uppnå på olika sätt och jag misstänker att jag inte ska fippla med växlarna nånting, men är osäker.. Det måste jag undersöka! Om det är som jag misstänker ska jag laborera med olika watt inställningar tillsammans med olika kadenser för att uppnå högsta möjliga watt på >155 puls.
Pappas pojke ville också va med på ett hörn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Får man fråga vad för fabrikat du har på trainern och är den kopplad till datorn på något vis så att du kan analysera datat efteråt?

/Fredrik

STIZZE sa...

@Fredrik, Det är en Tacx Flow trainer som inte är kopplad till varken någon slags analysering eller dator. Den kostade mig ca 2600kr från bike-discount.se

Här hittar du den: http://www.bike-discount.de/shop/a995/t1680-flow-ergotrainer.html