onsdag 15 september 2010

Det blev 60min på 150 puls ikväll

Idag var det dags för andra distanstempo-passet denna vecka, det var enklare att hålla pulsnivån 140-150 nu, jag valde terrängen lite bättre och var lugnare i kroppen och gick in mentalt för att cykla långsamt. Delvis varför jag misslyckades i måndags var nog den där glöden för att cykla fort som jag har, där jag försöker prestera så bra som möjligt. Med erfarenheten från i måndags kunde jag ta en lugnare approach med träningen idag och jag "rullade" fram på ganska stabil puls. Självklart gick det högt när det kom uppförsbackar och tung terräng, i uppförsbackarna som var stora sket jag i pulsen och drog bara upp för backarna, tog i ganska hårt under korta intervaller där t.om, men i skogen satte jag mig bara på en jättelätt växel och lät det ta tid, jag kunde hålla pulsen runt 155-160 på de "svåraste" ställena utan större problem, vilket jag ser som en klar förbättring.

Jag fick köra sista biten av Hammarby Hill XC banan idag, den biten jag hoppade över i måndags eftersom jag inte hittade i mörkret och jag redan varit ute i 60min vid det laget. Det var en jävla massa lerhål här, jag börjar bli lite fundersam angående däckvalet. Enligt väderrapporterna kan det bli lite regn på lördag också, och dagarna innan. Samtidigt så suger mina traktordäck otroligt hårt på de långa långa grusvägar jag ändå ska cykla, jag undrar vad jag tjänar mest på. Att halka runt sliter otroligt mkt, samma sak att bli tvungen att ligga i för högt tempo på grusvägen för de däck man har, då kanske mjölksyran slår i taket när jag väl kommer in i skogen. Det lutar fortfarande åt Race King bak och Rocket Ron fram, men vi får se!

Jag var med om en otroligt läskig sak sista 5 minutrarna på rundan. Jag hade kommit tillbaks till HBB och bestämde mig för att cykla runt lite i området där för att fördriva de sista 5 minutrarna på 150 puls. När jag är under liftarna ser jag en kille på kanske 12 år som gått upp ca 30m i skidbacken och slänger sig ut på sin lilla gissningsvis 24" helstela sunk-mountainbike. Killen kommer snabbt upp i en jävla fart och det var väldigt okontrollerad körning, antingen bromsade han inte alls eller så tog dom inte, för han saktade inte ner nånting ihuvudtaget. Han åkte rakt in i nätet nedanför backen, hade inte nätet varit där kan jag garantera brytna ben eller värre. "Stupet" ner där är ca 3m med sprängsten och sen hård packad grusväg. Väldigt otäckt var det. Som tur var gick det bra med killen, han gjorde illa sig lite i armen men försökte skratta bort olyckan, något som jag inte lät honom göra. Fyfan vad förbannad och skärrad jag hade varit om det var min unge, och hans föräldrar lär inte få veta vad deras son nästan råkade ut för idag.. Ursh.

2 kommentarer:

Per Kumlin sa...

Race King bak och Rocket Ron fram är en riktigt bra allroundkombination. Jag har kört det hela året och det är bra grepp fram och skapligt bra rull. Enda gången det inte fungerar är när det är ren lervälling med det lär det inte bli i helgen.
Kör man med tillräkligt lågt tryck så kommer man fram i stort set var som helst med den däckskombinationen.

STIZZE sa...

@ Per, ja jag har kört den kombinationen sen juli månad fram tills för två veckor sedan och det har funkat skitbra. Men nu när det började sli snorhalt i hellas efter alla regndagar slängde jag på Maxxis Minion och Kenda Nevegal, men då är terrängen som du vet mycket grövre än ett vanligt XC eller långloppstävling. Men efter att ha cyklat Hammarby Hill XC banan två gånger nu i veckan(på minion/nevegal) så vet jag att den är väldigt lerig bitvis och har massa snorhala rötter, det finns flera delar som man kan klassa som lervälling men det är bara några hundra meter här och där, det är pga dessa delar som jag funderat på de grövre däcken, och andra sidan så har banan övergripande mer grusväg än något annat, därav bör jag ändå tjäna på Race king/Rocket Ron.

Jag ska cykla banan en gång till på fredag innan tävling och ska prova den kombinationen oavsett hur blött det är ute, så jag vet vad som funkar bäst för mig, det som är skönt på grusvägarna med minion/nevegal är att jag kan lägga cykeln ner i skarpa kurvor och jag tappar aldrig greppet, vilket gör att jag kan skita i att bromsa i kurvorna, får se hur race king/rocket ron levererar på den fronten också, det är tungt både fysiskt och psykiskt att behöva dra igång efter varje skarp kurva.