måndag 9 april 2012

7h landsvägscykling idag!

Det blev en distansrunda, började med ett par mil lugn morgon-transport till huddinge. Sen gemensam cykling några mil. Fika i rosenhill halvvägs. Flera timmar senare gav jag upp i tungelsta och hoppade över pålamalm där de andra skulle köra, tog det mycket lugnare hem ensam nästan samma distans. Vet inte riktigt vad distansen kan ha blivit, nånstans strax under 20mil allt som allt tror jag. 33km/h i snitt de mil som cyklades tillsammans, och 7h cykling totalt för min del inkl transport.

De flesta hade hoppat av för länge sen när vi kom till västerhaninge, vi var då 4 kvar och tempot höjdes efter rosenhill/fikat. Jag vet inte varför men det slog slint i huvet på mig och jag gav mig på en skyltspurt här även fast jag hade det tufft att ligga på rulle och ta lite enklare förningar än de andra. Där blev jag helt rökt, dumt gjort. Jag tog då en gel men det märkte inte gänget och jag fick jaga ikapp dom 250m. Snart därefter skyltspurtades det igen, problemet var att det inte riktigt lugnades ner vid alla skyltspurter utan hastigheten höll i sig på några stycken vilket var droppen för mig. Vid tungelsta-skylten hade jag ingenting att ge och de två som spurtade fortsatte att mata och jag såg dom segla iväg. Då bestämde jag mig för att det fick räcka här, jag hade kunnat ta mig runt om det varit lite jämnare tempo på slutet. Nu var det mer eller mindre omöjligt att hålla rulle. Ett väldigt irriterande ögonblick, får väl skylla mig själv lite också men jag tyckte det var ett trist slut på en så härlig runda, typ 14mil in.

Allt som allt gick rundan bra i övrigt. Här är sträckan som kördes: http://connect.garmin.com/course/96391 Sen cyklade jag till/från startplatsen också vilket blev några mil till.

Undrar om stilpolisen godkänner landsvägscykling såhär?

Lugnet före stormen i huddinge



Vapnet för dagen. Det är förbannat skönt att inte släpa runt på en "12kg cykel" i år som jag gjorde förra året med, numera, vintercrossen/cykeln.. =)


Mörköfärjan, vädret var helt ok



9 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt. Fin uppladdning för VR. Själv körde jag 4*4 och sen 20st 15sek spurter på TCn. Också träning.

/Eskil

STIZZE sa...

Vi var 4st från sub8-gruppen som cyklade idag :) jag är nog svagast..

Jonas l sa...

stora flaskor på en cx är nästan okej när man cyklar en sådan runda ;) Grymt kört. Själv har man inte cyklat en meter. Men får skaffa bättre ryggfickor så du slipper den där fula väskan på ramen.

STIZZE sa...

Det är min vätternrundan-väska. Jag försöker vänja mig med den. Funkar skitbra faktiskt. Jag fyller den med gels :)

Bjorre sa...

Om du hamnar 250m efter när du tar en gel från väskan tycker jag den funkar dåligt ;)

STIZZE sa...

Det var snarare huvet, trötta ben, uppförsbacke, kullerstens-hinder, en bil och två andra cyklister som var i vägen..... Och den där maxim-gelen vars kork inte ville öppnas. :)

Anonym sa...

Den där väskan till ramen är sjukt bra. Ja har en likadan för långpassen och VR /Eskil

Johan Mölleborn sa...

Öppna, och stäng, Maximgelen innan rundan. Då slipper du trixa med det i klungan.
/J

STIZZE sa...

Jag brukar göra det men glömde innan rundan, försökte öppna med tänderna, var ingen höjdare..