tisdag 17 april 2012

MTB på söndag för tjejer i sthlm!

På söndag är det ett event för att få er tjejer att börja cykla, prova på, hitta varandra eller bara komma och hoja som ni brukar göra. Ni är tyvärr en minoritet inom mountainbiken, men ensamma är ni knappast. Det räknas med att det kommer ca 30st tjejer på söndag som ska med och cykla. Allt från riktigt duktiga, säkerligen bättre och starkare än mig, till riktiga nybörjare. Alla är välkomna!

Det kommer delas upp i olika grupper med olika fartambitioner och terrängambitioner. Just terrängambitioner vill jag dock flagga för att hellas inte är lättcyklat, däremot så är det ingen stress heller. I exempelvis nybörjargrupp tar man hänsyn till den långsammaste i gruppen som inte ska behöva känna någon press.

Jag har blivit tillfrågad att vara en av ledarna/guiderna för en grupp, det ska bli skoj men jag är lite nervös. Jag ska försöka planera ett par olika rutter vi skulle kunna ta, så får vi se vad det blir för grupp jag får leda, eller kvasta i. Kvasta betyder att cykla längst bak och se till att ingen tappas bort eller blir ifråncyklad. Det är dock oundvikligt med lite improvisation för man vet aldrig vad man får med sig för cyklister, hur snabbt det går och hur stämningen/feedbacken är på terrängen. Några lätta grusvägar som beskrivs av Åsa från kadens har jag tyvärr(?) svårt att komma på några man faktiskt får cykla på. De grusvägar som finns i området är cyklar nämligen förbjudna på. Mer än transport från en stig till en annan lär det inte bli så mycket grusväg.

Min erfarenhet av senast jag arrangerade en nybörjarrunda var att även den lättaste stigen var en utmaningen för de som köpte cykel dagen innan, och det är svårt att hitta riktiga nybörjar-stigar i hellas. Men bara nybörjare är medvetna om att de sannolikt behöver kliva av lite här och där, ibland lite oftare än så. Och även på den svåra terrängen så var feedbacken bra, de hade riktigt roligt!

Några "oskrivna" regler..
- Alla ska med. Detta innebär att;
- Man cyklar en bit och väntar sedan in hela gänget innan vi startar igen.
- Vi håller ihop gruppen tätt och det är allas ansvar att hålla koll bakåt så att man själv aldrig cyklar ifrån någon.
- Där stigarna grenar sig stannar man upp eller bromsar in och säkerställer att alla är med bakifrån.
- Om någon tappas bort så kommer en/ett par cykla tillbaks och titta efter denna.
- Om det är du som kommer bort, förmodligen har du tagit fel stig någonstans, cykla då tillbaks till närmaste förgrening där de som letar efter dig troligen kommer cykla förbi.
- Vi kommer ta många korta pauser för att vänta in alla kontinuerligt
- Om(NÄR!) någon punkar eller får problem med cykeln så väntar alla på lagningen eller beslutet om att bryta.
- Man håller en liten lucka från den framför så man inte kör in i varandra.

Jag hoppas att jag lyckas locka med mig ytterliggare någon cyklist på rundan! :)


Bikeacademy
http://www.bikeacademy.se/
HappyMTB tråden
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1844239/1852683#msg-1852683


Åsa Eriksson från Kadens bloggar
http://www.kadens.se/blogs/asaeriksson/mankibajk-traff-for-tjejer.htm

En nybörjar-rajd som jag arrangerade för ett par veckor sen
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1845073/page=1

Här firar Angelica Edvardsson sitt SM-guld på finnmarksturen förra sommaren när jag åkte med deras(CRT) teambuss och bodde ihop med gängetö. Hon är lite snabbare än mig men endast ett exempel av många tjejer som lätt sopar mattan med mig. I söndags körde hon World Cup i houffalize och slutade på 81:a plats.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lyllos dig Stisse, 30 tjejer liksom.. Du är å andra sidan en bra ambassadör för cykling så det är du värd!

//Bruce Lee

STIZZE sa...

Jag är bara en liten ekorre fast i ekorrhjulet. ;)

Synd att jag missade dig idag!