torsdag 22 november 2012

För oss "träningsnördar"

Jag vet inte riktigt om jag just nu förtjänar att kalla mig själv träningsnörd, men hoppas att jag kan bli det igen när allt har lagt sig med hjärnskadan, antibiotikan och husflytten.

Jag har följt ett blogginlägg noggrant som Micke Flockhart står för. Det är återigen en av många, "fråga så svarar jag" och just angående träningsfrågor. Han är utbildad och arbetar med träningsoptimering och forskning i ämnet, ibland svävar det iväg i termer som jag inte förstår. Men lite oftare nu jämfört med tidigare så förstår jag vad han pratar om, både för att jag själv börjar få lite mer koll samtidigt som jag tror att han blir bättre på att förklara för oss som inte själva forskar i ämnet och kan alla termer vilket gör att vi saknar en hel del självklar bakgrundskunskap.

Senaste tråden fick jag själv svar på myten angående hjärtat och syreupptagningsförmågan, att om man en gång nått en nivå och slutar träna, att man har LÄTTARE att komma tillbaks till samma nivå jämfört om man aldrig varit där. Myten är ingen myt utan den stämmer, värre är det dock med musklerna.

Men det är en information som är väldigt användarbar som motivationsförhöjare för oss som haft problem med träningen en tid, att man faktiskt har lättare att komma tillbaks till en nivå man redan haft jämfört med att göra hela arbetet igen. ALL tid man inte tränat på är därför inte förlorad, även om en stor del såklart är det.

Jag rekommenderar er att läsa hans eminenta blogg, och speciellt tråden jag pratar om. Tro mig, det kommer fler med tiden, detta är inte den första...
http://mikaelflockhart.wordpress.com/2012/11/15/traningsfragor-5/


Inga kommentarer: