måndag 26 november 2012

Kan spara typ 160g på min S-Works!

Jag har redan identifierat ~160gram som jag kan spara på min, kommande, redan svinlätta S-Works Epic". Nämligen SADELN av alla ställen, det verkar vara den enda delen på hela cykeln som inte är det värsta-värsta, utan med vanliga rails, dock en mkt fin sadel som såklart kommer få en chans oavsett vikt. Den är fint viktbesparad Epic'en, med hållbarhet med i prioriteringen. Ska bli kul att hänga upp min egna medium-hoj i vågen så småningom.

Min äckligt lätta Tune Speedneedle på typ 80gram kommer sitta fint på Epic'en. Patrik och andra har flera gånger påpekat att, "ja men då stryper du ju blodsflödet och bla bla bla.." när man nämnt den, samt att den är ful. Och de har säkert rätt, definitivt en poäng. Men VÅGEN visar ju färre gram. Prioriteringar, och det är inte som så att jag NU springer iväg och lägger 2000 spänn på den, jag har den redan.. ;)

Och nånstans måste man gå sin egen väg och inte lyssna på alla andra hela tiden. OM jag vill köra med min lätta sadel, som kanske stjälper mer än den hjälper, så ska jag göra det. Det finns ändå inget OS-guld inom synhåll här inte.

Med det sagt, kör jag en Specialized Romin på min vintercross och den är snuskigt mycket skönare än SpeedNeedle-sadeln. Men jag har liksom aldrig haft direkt ont av speedneedle-sadeln heller vilket jag fick av originalsadeln på vintercykeln. Och på mountainbiken cyklar jag oftare kortare rundor än med vintercrossen, det hör liksom till säsongen. Dessutom står jag mycket oftare när det är mountainbike-cykling som gäller, och jag tar aldrig ut mountainbiken på en grusvägsrunda, det är inte min grej. Då är det crossen som gäller och är roligast!

Nedan ser ni Tune SpeedNeedle sadeln ut.. Den körs även på av bland annat Micke Flockhart och Per Kumlin. Micke BORDE ju veta det där angående vinst/förlust och blodflöden, och väljer han själv SpeedNeedle före något annat så känner jag mig hyfsat nöjd med att OM jag förlorar något på det, så kan det inte vara något avgörande.

En annan sak angående Micke Flockhart och sadlar, han kör med sadeln väldigt långt fram, för att få mer kraft men samtidigt sitta mindre bekvämt. Det är något jag funderar på att prova till nästa år, måste dock vänja mig tidigt om så blir fallet.

10 kommentarer:

Macke Johansson sa...

Utan centerlock borde banta en del och SRAM XX kassett. Fast jag hade nog varit nöjd ändå med det åket. :)

mas sa...

Sitta mindre bekvämt....varför?

STIZZE sa...

Macke, jag blandar helst inte två grupper om det går. Vettifan om det är värt pengarna heller för den delen. :) Däremot funderar jag på att byta ut hela xtr-gruppen mot XX1/XX.

Mas, det står ju i samma mening. För att få mer kraft. Det kommer alltså på bekostnad av bekvämlighet, men sen när har MTB varit en bekvämt sport? Fel prioritering. Och SÅ farligt tror jag inte att det är, mer än att man ska vänja sig vid sin position, skulle det va skit så går jag tillbaks såklart. Som med allt annat man testar på.

Fredde sa...

Känns bara som att du vill motivera ditt köp av en lätt dyr sadel...
Om du sitter skönare på en annan sadel så använd den istället. Patrik och grabbarna snackar inte skit om blodflöden och sånt. Du har ju gjort en BG_Fit och borde därför veta hur viktigt det är med ergonomi. En bra sadel avlastar mjukdelarna så att du slipper tryck på dom och gör så att blodflödet inte stryps. Detta gör att du slipper påverka viktiga delar i ditt underliv som du har nytta av om du tex vill skaffa barn. Var rädd om ditt underliv.
En bra sadel ger dig dessutom en plattform för att sitta bättre ergonomiskt och det utan att försumma kraftöverföring mm.
Det är inte värt det för att spara dom där grammen.


Sedan att en elitcyklist kör med sadeln har inget med att göra om den är bra eller inte. Varför vet han något som inte de personer som är mer utbildade och jobbar med att forska kring bikefit?

Tycker inte du ska prova en ny sittposition utan använd dig av det du tidigare gjort. En BG-Fit. Då får du en position optimerad för kraftöverföring och ergonomi.

Om du vill kan vi diskutera kraföverföring och ergonomi mera ingående live. Du vet att jag har koll :)

Mvh
Fredrich

STIZZE sa...

Det var det jävligaste kommentaren på länge! ;)

Men sadeln är redan i min egendom, jasg har använt den i 2 säsonger och jag gillar den. Jag litar både på dig, patrik och flockhart men, jag gillar den som sagt. BG fit är mycket vettig överlag och förbättrade min sittställning en hel del våren 2011. Men den är grundad på "en" forskning, det behöver inte betyda att den har mer rätt än en annan. :)

Och lets face it, man kan inte ta rätt beslut alltid. Ibland får man gå på minor för att lära sig, men även ibland finna att ens egen väg är bättre än det andra säger sig vara bäst.

Fredde sa...

Sälj sadeln och casha in massa deg så kan du bränna det på en bra lätt (inte lika lätt) istället :)

tänk på att om du markant ändrar din position kan det leda till överbeslastning och förslitningsskador som du kunnat undvika annars

Tror vi skulle behöva ha ett samtal kring anatomi och ergonomi så att du förstår att det inte kan vara på så många olika sätt :)

Jag har mer utbildning än vad som ges via Specialized och därför en större förståelse för helheten kring det hela.

STIZZE sa...

Absolut!

Fredde sa...

Grymt! Vi får ta det efter din flytt :)

STIZZE sa...

Förresten, jag vet vad du ska hoja på, patrik skvallra!

Anonym sa...

Nä, det gjorde jag inte alls ju. Du försöker bara få han att försäga sig. Svagt Stizze.

Men jag vet vad han skall ha ;)
//P