fredag 23 november 2012

Mekskola för HappyMTB på Concept Store!

Jag var förbi Specialized Concept Store idag och skulle kolla status på eventuell XX1 grupp till Epic'en, möttes lite förvånat av tre filmkameror, en regissör i form av Fredrik Westman, HappyMTB's främste artikel-skribent, och ett par stycke mekaniker som förklarade hur man mekar cykel.

Det har ju gjorts förr, men på engelska. Detta är alltså en HappyMTB artikel som vad jag förstår, Specialized Concept Store står för notan för. Westman förklaras vad som ska göras, går igenom verktygen som skall användas och sen tar Rickard eller Patrik över och visar hur man gör mekandet med två kameror som filmar framifrån och sidan, och sen ett omtag där man zoomar in på själv mekandet så man ser bättre i detalj vad som försiggår. Jag tror artikeln riktar sig för de lite sämre mekanikerna(typ mig) som tror eller tycker att mekandet är jävligt svårt, eller till de som bara gör vissa mekhistorien nån gång om året eller knappt det och som uppskattar att titta igenom en instruktionsvideo för att minnas hur man gjorde.

Gängar man på pedalerna åt höger eller vänster, om det är höger eller vänster pedal.. Hur många distansbrickor var det man använder till det där vevlagret om det var 68mm respektive 73mm.. Hur tar man av en kedja. Hur lagar man en punkajävel. Ja ni fattar.

Jag tycker att det är ett bra initiativ som hjälper nybörjare komma in i mekandet, och som kan påminna oss som redan gjort det en gång, hur vi gör det andra gången ett år sen första gången man harvade igenom problemet.


Inga kommentarer: