måndag 18 april 2011

Cannondale Scalpel 29:er

Jag är inte först ut med nyheten men Cannondale släpper en Scalpel 29er till 2012, något som varit mer eller mindre väntat en tid tillbaks. Bilder har nu publicerats lite varstans och cyclingnews har kommenterat bilderna med vad som är nytt, mycket intressant!

Själv är jag lite splittrad åsiktsmässigt, de har verkligen gjort en helt ny cykel som inte riktigt för mig känns som en scalpel-serie då så mycket är annorlunda. Mina tankar far snarare mot RZ och JEKYLL, men samtidigt med en finess av lågvikts-tänk ãla scalpel. Totalkänslan ser ut att vara mer åt marathon och feta-rötter-cykel än för tävlande i crosscountry, vilket jag personligen hade hoppats på. Det ska bli mycket intressant framöver att få läsa recensioner när den blir testad, och se vad de anser tycka att den hör hemma som!

Min scalpel 2011 känns fortfarande som "the latest shit" och jag fullkomligt älskar den med ganska korta slaglängder, geometrin, vikten och utséendet, det är en fantastisk tävlingsraket som jag är övertygad är det absolut bästa och ballaste som finns på marknaden just nu.

På 29:er 2012 går de ifrån zero-pivot systemet vilket jag gillar skarpt på min egen scalpel, samtidigt har jag fullt förtroende om att de gjort en förbättring, eller att detta var något som förbättrar just för 29ers, om zero-pivot kvarstår på scalpel 26" år 2012 kommer bli intressant att se. Att de ökar slaglängden bak är jag inte heller med på, återigen visar det mer åt marathon eller mer terräng-hållet speciellt när man tänker på att hjulen kommer vara väldigt förlåtande jämfört med en 26" kommer detta bli en stor skillnad från 2011.

Den stora frågan för mig personligen är om de kommer gå åt detta hållet med 26" också. Jag har som sagt fullt förtroende för cannondale och deras ledanden utveckling för cykelindustrin, men jag vill cykla på optimalt snabba cyklar i medelterräng, vilket jag definerar typisk crosscountry.

Läs cyclingnews artikel för mer info och bilder!

Inga kommentarer: