måndag 25 april 2011

[TÄVLING] Kringelloppet XCO

I söndags körde jag crosscountry i södertälje. Dagen till ära skulle köras 4varv varav 5.0km, jag skulle starta kl 14:00 men var på plats redan innan klockan 10:00 för att titta på alla andra som tävlande. Dagen var rolig med gott folk och snabba cyklister.

Banan
Starten gick nere vid vattnet så första varvet blev inte riktigt 5.0km. Det började med en grusväg ca 200m och sedan en asfaltsbacke ca 100m för att sedan svänga in i skogen och ytterliggare en uppförsbacke på ca 100m. Efter denna backe blev det motionspår som fortsatte uppåt ca 150m för att sedan gå nerför och plana ut ca 400m. Sedan gjorde man en 180graders sväng tillbaks och där började singletrack-stigar som slingrade sig uppåt och tillbaks för att avsluta ca 500m uppe på toppen nära målområdet. Väl uppe tog man en högersväng ner i singletrack igen som slingrade sig i skogen ca 300m. Efter dessa 300m kom man till dödshålet som var en liten ravin-håla som man kunde cykla längs kanten på, man cyklade nedförs och det skakade rejält. I slutet av ravinen svängde det till vänster där ytterliggare singletrack tog än upp på motionsspår igen. Uppe på motionsspåret cyklandes ca 400m och denna sträcka innehöll langning uppe nära målområdet. Fortsättning följdes ut mot 100m motionsspår och sedan singletrack utförs med återigen mycket skak. I en vänster kurva som var 180grader gick banan nu vertikalt längst med en brant ca 300m på singletrack för att sedan störta ner i en flowig singletrack och sen började starten på en mördarbacke med singletrack i början, totalt ca 500m. Efter uppförsbacken som garanterade trötta ben var det målgång/varvning, men för att beskriva hela banans totala varv med starten som utgångspunkt fortsätter jag. Vid varvning svängde banan höger och det åktes återigen nedförs på motionsspår i hög hastighet ca 300m. När man kom längst ner tar man en skarp högerkurva och trampade vidare ca 200m med återigen härlig flowig singletrack nedförs och sen uppförs för att avsluta med en brant flowig nedförsbacke och där fick man återigen kontakt med banan där starten hade gått. Denna sista singletrack bit var ca 500m.

Tävlingen
Jag gjorde mitt vanliga misstag, även om jag fick njuta av det till en början. Jag startade aggressivt och tog ledningen, jag är lite rädd av att få dålig start som jag fick i järfälla på Keps Cup och därför gick jag ut lite för hårt. Jag ryckte ifrån hela klungan med bland annat H30 i ryggen. När jag nådde uppförsbackens och motionsspåret så var H30 ikapp, jag fick dock bra rygg på dom och kunde åka med en bra bit på rulle. Upp för slingrande singletracken ca 1km senare började jag dock tappa på H30 och mina kollegor i seniorklassen var ikapp mig. Jag försvarade min position och drog en klunga halva första varvet men när vi kom upp nära målområdet efter langningszonen ryckte jag lite lätt och fick en lucka som ingen orkade täppa. Jag stod på ordentligt och utökade luckan, däremot tappade jag min vattenflaska redan här efter ett halvt varv vilket senare skapade lite panik och energitapp. Vid varvning på första varvet så hade jag en ganska bra lucka mot de andra i seniorklass. Jag höll luckan nästan hela andra varvet om jag minns rätt men tappade ledningen då två i min klass körde om mig i uppförsbacken mot varvning. Jag är inte helt hundra på att det var här, men ganska säker. Ryggen började göra ont här och jag kände att jag hade gått ut lite väl hårt i början, taktiskt sätt hade det varit bättre att inte rycka på första varvet utan ha lagt mig på rulle och bevakat dom istället. Jag fick hjälp via Cykloteket Racing Team men framförallt av Ludwig och Pumpen, som ordnade fram en vattenflaska åt mig efter halva tredje varvet. Jag fick energi igen och började återfå det där extra klippet i benen. Jag körde med Gunnar Tibert de sista 2 varven som är en utmärkt utmanade och farthållare för mig, svår för mig att hänga på men absolut inte omöjlig om jag inte råkar ut för något tekniskt eller klantigt. Väl inne på hälften av sista varvet så börjde jag känna i utförslöpan innan dödshålet att framdäcket började svänga konstigt i kurvorna, och ca 200m senare så var slangen tömd på luft. Punka var ett faktum. Jag fick för mig först att springa runt hela banan och sprang ca 600m upp till langningszonen, varpå jag tänkte att det var idiotiskt att springa hela varvet, det skulle säkert ta mig 20minuter även om det bara var 5minuter cykling kvar. Jag beslutade i att skita i det, men att laga istället. Jag frågade kommisarien om det var ok att laga punkat i tekniska zonen vilket var ok, men han sa att jag inte fick hämta slang och pump som jag lagt 15m från tekniska zonen..... Så där stod jag lite butter för lite väl larviga regler, men regler är regler.. Jag får helt enkelt lära mig att lägga punkalagnings-kittet i tekniska zonen nästa gång alternativt bära det på mig som jag gör på långloppen. Det som kunde blivit pallplats för mig blev alltså en DNF med endast 5minuter cykling kvar på loppet, en klar besvikelse men generellt så var jag glad med min insats och ska försöka dra lärdom av att avvakta med ryckandet i början framöver om det visar sig att jag rycker ensam. Men framför allt, det var skitroligt att cykla!

Bilder
Såhär ser skogen ut överallt i Kusens Backe, det är ett riktigt fin område att cykla i med massvis med stigar
Tyvärr får man inte cykla där förutom på tävlingsdagar
Utförslöpan som leder ner där starten gick
Kungen plöjer dödshålets terräng med sina monsterhjul



































En riktigt fin cykel, ägd av Stefan Carlsson om jag minns rätt

Angelica sliter på och tog brons idag Dam Elit
Backduel mellan två schyssta grabbar
Bilden tagen innan min egen start, mina tre konkurrenter har vi längst fram

Videos

Elitens första halva varv vid langningsområdet, det gick riktig fort!
Micke och Fredrik gick loss tillsammans ganska tidigt i elitklassen och gav inte dom andra någon chans att slåss om segern. Micke var den som tillslut tog hem den. Här är dom i backen upp mot varvning på tredje varvet av sju eller något liknande.

Inga kommentarer: