tisdag 12 april 2011

Tisdagsrajd i snabbgrupp

Idag var det tisdagsrajd och det var massvis med cyklister som hade mött upp vid HBB, ~20st var vi nog iallafall. Så det blev en snabbgrupp och en medelgrupp, jag åkte med snabbgruppen som från början bestod av 8st cyklister. Men med två Keps Cup och en backträning färskt i minnet så var dagens cyklingen ingen ansträngning i jämförelse och jag tappade heller aldrig rulle på täten under hela kvällen. Jag hann dock njuta av själva cyklingen ordentligt istället!

Längst fram i täten hade vi Aron, Vic, Fredrik och jag. Efter oss kom cruxet, fredde, peo och juan. Fredde hoppade av ganska tidigt då han varit sjuk och kände av det för mycket. Peo tyckte att det var svettonas svettotur som åktes och hängde inte riktigt med i tempot. Cruxet kände sig inte i form efter många sjukdagar under slutet av vintern/våren, och Juan sade inte mycket men låg nån minut bakom oss vid varje stopp.

I täten var jag ensam 26", om det spelar någon större roll vettifan. De snackade lite om hur lätt de tar sig över hinder etc med sina stora hjul, men terrängen de pratade om var inga problem för min 26" att ta sig över heller. Fast det är klart det kanske hade varit ännu enklare med deras storhjul. Något jag märkte under hela turen är hur Aron får slita med sin singlespeed, skulle han haft växlar skulle han spara mycket kraft och cykla snabbare.

Rundan blev på ett ungefär, traktormakt, hästskön, a-trail, två tornen(?), russian barbeque/gula, tresnåret, spåret strax under dow jones utmed sjön och avslutning med fem svåra hem mot hbb.

Innan fem svåra tyckte aron att vi andra skulle tävla genom fem svåra, jag var väl inte sådär jättesugen egentligen då jag inte hittar fullt ut där och känner inte igen terrängen tillräckligt bra i mörkret. Vic startade ganska lugnt utan något hets och när han fastnade gick Fredrik om och ökade tempot lite. Jag hade inga problem att hänga med egentligen, på Keps Cup så tog jag i mer än jag gjorde och höll mig på lagom 10m avstånd så jag kunde läsa terrängen bra. En minuts cykling innan vi kört igenom hela fem svåra så punkade jag dock på framhjulet, och med så kort bit kvar så orkade jag inte fippla med slang i mörkret utan jag ledde cykeln tillbaks hem, det tog mig inte mer än 10min att komma hem därifrån.

Cyklingen var bra idag, roligt med stigar som inte körts sen i höstas. Bra flow och det gick medelsnabbt, jag hade nog orkat med ännu lite högre tempo. Detta tempo är nog ungefär det jag kommer orka hålla på långloppen i sommar, det går rätt snabbt men inte så snabbt att hjärtat dunkar hårt och det blir problem med andning eller syresättningen av musklerna. Att hänga med i snabba gruppen på tisdagarna kommer inte va något problem i sommar, men jag räknar med att Fredde och några till starka idioter lär dyka upp och läxa upp mig ordentligt framöver.

Vic punkade på a-trail

Cruxet, Aron och Fredrik

Jag såg en groda påvägen hem efter jag punkat..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Vart kör ni någon stans?

John

STIZZE sa...

Tisdagsrajderna utgår från hammarbybacken och sen cyklar vi ut genom sickla skiftet och vidare mot hellas, och sen tillbaks. 2.5h cykling brukar vi köra vardagar..

Men det finns hur många timmars cykling som helst i närområdet, man kan lätt va ute en hel dag och bonka flera gånger om, om man vill. :)

Anonym sa...

ok. tack.

Kan nog vara nått för mig i framtiden. Har precis börjat cykla.

Hoppas Hammarbybacken ska kunna komma igång snart.

Mvh

John

STIZZE sa...

"Hoppas Hammarbybacken ska kunna komma igång snart." Vad menar du med det?

Vi cyklar i skogen, inte downhill nerför backen. HBB är bara samlingsplatsen