söndag 10 april 2011

[TÄVLING] Dagens Keps Cup i Huddinge

Dagens Keps Cup arrangerades av Spårvägen CF och gick vid brantbrinks idrottsplats. Jag tog pendeln till huddinge och var framme 9:27 och mötte där en Fredrikshovs cyklist som jag slog följe med och snackade med hela vägen till startplatsen. Väl framme var vi nästan först, endast Mats Alheim var före oss. Vi stod och snackade ett tag, tydligen så försöker Spårvägen CF åka tillsammans och bo ihop på långloppstävlingarna och jag erbjöds direkt att hänga med på billingeracet vilket var trevligt. Jag har dock eventuellt skjuts dit redan så jag ska kolla upp saken, det vore ju kul att åka med klubbmedlemmarna såklart, oavsett så ser jag fram emot den tävlingen. Sen efter ett tag dök en glad Jesper upp och ville snacka cykel, han hade tydligen jagat mig igår men inte hunnit ifatt då hans drivlina klotade helt, trevlig kille iallafall och det visade sig senare att vi är ganska hyfsat jämna i styrka även om han nog ligger liiite bättre till. Men väldigt jämna tror jag om jag får till allt så det stämmer.

Banan
Efter ett tag så började jag bli sugen på att åka och prova banan och det gjorde jag också. Markeringarna var lite svag här och där så innan man hunnit ett fullt varv så blev det lite fel och osäkerhet. Banan började med ca 100m asfalt i uppförsbacke och svängde sedan in i skogen åt vänster. I skogen dök man direkt in i banans största surhål som va ca 10m långt totalt, för att avsluta med massvis med lera i en uppförsbacke samt ett fallet träd som man var tvungen att ta sig över och sedan dra igång momentet igen efteråt, i djup lera. Ni kan nog gissa hur lätt det var med Race King däcken på bakhjulet. =) Därefter fortsatte det uppåt med lite bättre fäste även om underlaget sög fast cykeln och gjorde det ganska tungtrampat. När man väl var uppe för backen var det fortsatt lite lutning uppåt och både lite teknisk åkning över rötter och lätttrampad stig. Efter några hundra meter möttes man upp av ett svårt spårval. Man kunde hålla höger och i långsam hastighet ta sig förbi vassa stenar och träd på en smal stig för att avsluta i kommande backe med vad som måste bli en 90graders sväng på rötter och ganska grov uppförsbacke, minst sagt svårt att hålla igång momentet där med Race King återigen, men bevisligen så hade alla problem med detta parti. Det andra spårvalet var att hålla vänster och ta sig till backen snabbare, men genom ett djupt sårhål där man lätt fastnade och tappade momentet helt i, samt möjligheten att ta sig upp i backen var inte så lätt därifrån heller, det var framförallt ca 5m mer uppförsbacke om man tog det spårvalet, jag gjorde det bara en gång och misslyckades med att fastna i surhålet. Backen var rotig och halvbrant men planade ut ganska snabbt efter ~30m och sedan blev det teknisk utförsåkning i ca 300m. När man kom ner för en backe fick man ta en sväng runt ett fallet träd och sedan blev det en kort men brant backe i lera och stora rötter som bestegs, man kom då upp på höjden med lite teknikåkning och sedan en ca 60-70m lång teknisk utförsåkning ner mot grusvägen. Väl nere på grusvägen blev det ca 200m på denna i nedförsbacke och sedan in i skogen på andra sidan. Nu blev det en ca 300m lång stigning på stig och rötter uppförsbacke, väl uppe planade det ut lite men det var många upp/ner på 1-2meter samt fina hällar. Efter hällarna blev det istortsett teknisk utförsåkning i 400m ner till målet, och strax innan målet som låg på grusvägen, avslutade man skogspartiet med ett stort surhål återigen. Fem varv blev det vid tävlingen och det tog strax över 60minuter.

Tävlingen
Till mitt tävlande då. Jag startade längst fram till vänster på startlinjen, egentligen den absolut bästa startplatsen. Men jag vill inte ta ledningen när jag vet att de snabbaste cyklisterna kommer rycka ifrån mig redan i första backen, så jag la mig lagom ~6-8:a nånting strax bakom Per Kumlin som, precis som jag, hade lite för lätt växel i vid start. Vid surhålet in till vänster i skogen så tappade jag min linje och visste inte vart jag skulle ta vägen med en stor blå spårvägen rumpa i ansiktet så det var nära att jag klotade redan där vilket hade varit pinsamt och tråkigt. Men som tur var redde jag ut situationen. Upp för backen så sköt dom snabbaste cyklisterna iväg som ett skott, det var uppenbart att dom var taggade och gav allt, och jag tror nog att dom inte satt med Race King bak heller. Jag kanske borde köra Rocket Ron både fram och bak ändå, men then again, det är Långloppscupen jag kommer fokusera på, jag tjänar på att ha Race king bak även om jag fastnar i lervälling på nått ynka ställe. Jag ledde skaran bakom mig upp för backen och Per Kumlin tappade gruppen längst fram samtidigt som han drog ifrån mig sakta men säkert. Väl uppe mot den svåra kurvan och uppförbacken med de två spårvalen så var jag dock omkörd(om jag minns rätt) och Kumlin hade ca ~20-30m på oss. Jag gjorde allt rätt först men var sen tvungen att hoppa av i backen då jag spann loss på en rot, jag sprang lite med cykeln och hoppade på igen när jag kom upp för backen. Här körde dock Jesper om mig om jag minns rätt, och jag satte mig på hans rulle och kämpade för att hålla mig fast. Tävlingen efter det behövs inte beskrivas så väldigt långt, Jesper låg före mig nästan hela tiden och jag tappade rullen uppför, försvarade luckan plus/minus noll på de platta partierna och tog igen luckan i tekniska utförsåkningen innan grusvägen samt innan mål. Sen blev vi omkörda av en spårvägen cyklist och Stefan Hellman, som också skör scalpel 2 2011, från min bockstyreklubb Valhall. Dom båda ryckte ifrån oss ett tag men vi jagade ikapp, spårvägen cyklisten jagade vi ikapp helt mot slutet medans Hellman hade ryckt från oss. Han från spårvägen körde bara 4 varv men om jag minns rätt så hängde vi av honom i sista backen, eller iaf Jesper gjorde.. jag minns inte riktigt. In på femte varvet så hade Hellman en liten lucka och Jesper var stark och kämpade sig närmare och närmare medans jag kände att jag inte kunde hänga på. Jag gav upp lite i uppförsbacken med all lera då jag såg att jesper var stark och tog in på Hellman som inte heller körde långsamt. Tyvärr så tappade jag dom där, jag såg dom på platten mot svåra backen i högersvängen, men efter det så var dom helt borta. Där gav jag upp helt att försöka köra ikapp tyvärr medans jag faktiskt innerst inne hade lite mer att ge för att iallafall hålla kontakt visuellt med dom, utförsåkningen var ju min styrka och hade jag orkat hålla dom inom synhåll hade jag kanske kunnat jaga ikapp dom, vill jag tro iallafall. Jag får jobba på pannbenet till nästa gång helt enkelt. Sista biten så slets jag mellan tre olika tankar, att försöka jaga ikapp, att det var kört och ingen mening, och att jag iaf kunde kämpa för en så bra tid som möjligt. Det blev helt klart en mix och därför säkert en långsammare varv än de andra fyra varven.

Inga resultat har ännu postats men jämfört med gårdagens resultat så har jag säkerligen en sämre placering, men prestationsmässigt, hastighetsmässigt etc så gick det fortare idag. Jag cyklade bättre idag, och det är jag grymt nöjd med! Och jag lärde mig nånting nytt idag både om mig själv och om vad jag behöver lära mig.

Jag har lärt mig att jag faktiskt är riktigt stark på utförsåkningen och där borde jag satsa mer för att dra mer fördel av det. Jag har också lärt mig att jag inte är det starkaste kortet uppåt samtidigt som jag tror att jag kan förbättra det med smartare växlingar/växlar. Men jag har också lärt mig att jag KAN faktiskt ta i mer i backarna om jag vill, när jag var helt tömd en gång t.ex så gav jag mig fan på att ta i kapp i en backe upp och det gjorde jag också, utan att jag kände att jag fick lida för mycket av det. Jag har nog stundvis mer att ge än jag själv tror. Pannben pannben..

Och en svaghet jag har visade sig solklar på sista varvet där jag "gav upp" korta perioder och tappade alldeles för mycket på dom framför i onödan, hade jag haft någon fluktandes 30sekunder bakom mig så hade jag kanske riskerat en placering i onödan om han/de kom ikapp p.g.a såsåkning.

Här står scalpelen och glassar i solen på pendeln

Här är Mats och Hovet tjejen som jag träffade på vid pendeln

Här gick starten, jag syns inte men finns nånstans precis bakom killen som går in i skogen bakom Per. Det blev bara en bild från själva tävlingen då jag inte hade någon fotograf med mig

Jag hjälpte till att ta bort markeringarna på halva banan och tog lite bilder, men från andra hållet

Här kom man ner på grusvägen efter halva varvet, bilden ovan visar hur det såg ut strax ovanför den platsen, lerigt

Scalpelen var lite lerig efter tävlingen

Fina stigar idag

Det fanns snö på två platser på varvet, varav denna är en utav dom, man kunde passera bredvid.

Fiiina stigar

Pendeln hem.. folk tittade konstigt på mig, undrar varför.. Jag stod upp hela resan. ;)

Resultat
Det har inte kommit några resultat än, men jag tror att jag kom näst sist i Elitklass(seniorklass som dom verkar kalla den i år). Men som sagt, jag cyklade snabbt och bra idag jämfört med igår, idag blev jag faktiskt mycket närmare till slutkörd jämfört med igår så jag är mer nöjd oavsett med dagens tävling! Och jämför man med gårdagen så höll jag då ihop med Angelica från Cykloteket Racing Team, men idag så hade hon aldrig mig i syne. Det ska bli kul att få se tiderna när dom kommer upp!

--TILLÄGG
Nu har äntligen resultatet kommit från söndagens Keps Cup arrangerat av Spårvägen CF vid Källbrinks Idrottsplats. Jag kom i mål på 6:e plats utav 7 startande. Jag gick i mål 45sekunder efter Stefan Hellman och Jesper Andersson som jag legat hack i häl med de fyra första varven, fortfarande lite besviken på mig själv att jag inte körde snabbare på sista varvet men det tillhör min inlärningskurva.

Jag gick i mål på 1h 1min och 11 sekunder, vilket var 5minuter och 48sekunder efter Ville som vann 20sekunder för Stefan Dahl och 56 sekunder före Per Kumlin.
Jag är grymt nöjd med den tiden eftersom jag kom ungefär lika långt tidsmässigt efter Ville på båda tävlingarna, och med tanke på att söndagens tävling var nästan 15minuter längre totaltid indikerar det på att jag cyklade snabbare jämfört med täten denna dag.
Jämför jag med Daniel Hansson som gick i mål en placering över mig på lördagens tävling med ca 1minut, så vann jag över honom idag med över 5 minuters marginal. Och jämför jag mig med Angelica från CRT som jag höll ihop med på lördagens tävling, så snittade jag varje varv över 1 minut snabbare än henne på söndagens tävling trots att hon kör ett varv kortare än mig.

Så nog bekräftar tidsresultatet det jag själv kände, att jag cyklade bättre, snabbare och tog ut mig mycket mer. Mycket roligt att få se det svart på vitt!

Resultatet från söndagens Keps Cup

13 Jim Fröblom 10 poäng
14 Magnus Hellberg Cykloteket RT 9 poäng
15 Magnus Malmqvist Fredrikshof 8 poäng

Länk till resultatet finns här