torsdag 21 oktober 2010

2x20 med djävuls-twist!

Så var det dags för lite träning igen då! Och nu blir det träning resten av veckan för att få ihop min kvot av träningspass denna vecka, med undantag imorgon eftersom jag ska på konferens + övernattning med jobbet. Men lördag tänkte jag köra ett till intervallpass och sen köra en skogsrunda på söndag!

Men nog om veckans kommande träning, idag var det 2x20 på schemat! Jag hade vilodag igår utan att jag kände mig sliten på något sätt, jag var bara inte sugen på att cykla och då kändes det onödigt eftersom jag fortfarande har tid över i veckan. Så med en vilodag utan att känna sig sliten, så var jag riktigt fräsh idag.

Jag körde mitt 2x20 pass på 220w, 90-92 kadens vilket brukar resultera till ~160 respektive ~165puls på första och andra intervallen. Idag låg jag dock mellan 140-150 på första intervallen, och på andra intervallen låg jag på 145-155 i puls. Det enda jag funderade på hela passet var vad som kunde vara fel.

"Nej, jag kalibrerade efter jag värmt upp"
"Nej, jag kalibrerade två gånger det ska stämma"
"Nej jag har inte råkat rycka till cykel för hårt, den sitter korrekt i trainern"

Vad är fel? Har jag bara blivit starkare sen sist? Det tvivlar jag på, men jag får helt enkelt prova 230w nästa gång jag kör 2x20, dvs på lördag.

Eftersom jag är en training-junky, och kände att det här gick alldeles för lätt så hade jag aldrig kunnat gå med rent samvete utan att göra nånting åt saken. Så när klockan stod på 16 minuter på sista intervallen så taggade jag till och drog upp motståndet lite, eller inte lite, ganska mycket. Jag drog upp från 220w till 300w. Benen brann som en gammal vedugn redan efter 30 sekunder. Men jag hängde i, vid 60 sekunder fattade jag att 4 minuter är helt omöjligt men jag vägrade sluta eller sänka. Vid 90sekunder var jag redo vilken sekund som helst. Vid 120sekunder började jag tappa kadensen och fick kämpa mig tillbaka. Vid 150 sekunder började benen ge upp på riktigt, pulsen låg nu på 180, dvs bara 3 slag från maxpuls. Efter 180sekunder, dvs 3 fulla minuter lade jag tillslut av, eller ja jag drog ner till 220w igen. 220w kändes nu som rena distanstempot och det var grymt skönt att avsluta sista minuten där.

Så ja. Det var skoj iallafall! ... Nu längtar jag tills nästa 2x20 pass då jag får prova 230w!

8 kommentarer:

kejrin sa...

Du är bäst!! you´re my muscle-man :D

Anonym sa...

De flesta trainers beräknar vilken watt du utvecklar /dvs mäter inte/ det gör att de är känsliga för framförallt hjulhastigheten enl min erfarenhet /Tacxs/. De är relativt rättvisande vid 30-35 km/timmen, men om du kör i ergo mode på högre hastigheter så hänger de inte med längre. Satt en hel vinter och trodde att min idealkadens var 105+ eftersom det kändes lättre, och just det, det var lättare /mindre watt i verkligheten än vad motståndet var satt på/, kul, NOT.

STIZZE sa...

@Anonym, det låter ju inte bra alls, läskigt till och med. Jag kan mycket väl tänka mig att det är precis vad som händer för mig.

Vad gjorde du åt saken?

Per Kumlin sa...

Tja Stefan, Ta din skogsrunda i morgon och intervallpasset på söndag i stället. Det är ju Kompiscross på söndag brän krutet där när du har några att jaga så hänger du med på en Hellas runda i morgon vid 12 i stället...;o)

STIZZE sa...

@Per, aj fan det hade varit grymt kul med en skogsrunda imorrn men jag ska va i älta kl 13 och fira farsan som fyllt år, därav intervallpasset den dagen. Säg till ifall det blir senare på dagen, eller en annan dag så hänger jag på!

jens sa...

om du menar att du tycker att pulsen va låg, kan ju vara så att du har nå skit i kroppen

STIZZE sa...

@Jens, men jag känner mig fullt frisk och passet va ett "skämt" på 220w.. Det går att misstänka och spekulera, men det visar sig på nästa pass om det stämmer eller inte!

Anonym sa...

anonym här - skaffade Powertap...