måndag 11 oktober 2010

Träningstips från en världsetta

Jag fick personliga tips från en världsetta i fredags. Eftersom min bror Ronnie cyklade tillsammans med Fredrik Kessiakoff och var sponsrad under samma cykelsatsning i sthlm sent 90-tal tänkte jag vara djärv och skicka iväg ett mail och fråga efter lite hjälp. Jag förväntade mig egentligen inget svar alls, tanken var att han förmodligen har fullt upp och aldrig har tid att svara på det där mailet. Men så några dagar senare kom svaret, "Ursäkta att jag inte svarat tidigare.." Ja jävlar.. Och så fick jag ett par riktigt grymma tips som, jävlig som jag är, tänker hålla hemliga förutom till de få jag redan berättat för. :) Egentligen bygger tipsen inte på någon hemlig träningstyp som ingen känner, utan egentligen på gamla hederliga cykelmetoder, men det var två "hemligheter" som Fredrik tyckte/tycker var/är dom bästa träningsmetoderna/passen som hjälpt honom mest av allt. Jag ska absolut lägga tanke bakom hans ord och se vart jag kan passa in dom i mitt träningsschema, tar den diskussionen med Mattias efter nyår när det är dags igen. Jag vidarebefodrade mailet till Mattias och för att se om han höll med om allt i mailet men fick svaret "Svårt att argumentera mot en världsetta =o)" .. Så det borde ju va bra!

I'm going pro! ;)

Men sen då, till riktiga världen av en halvfet 26 åring.. Jag skulle ut på en 5h distansrunda idag. Jag började med att sitta över med jobbet för länge för jag var så förbannad på en partner på jobbet, det resulterade i att jag kom iväg alldeles för sent med träningen, 1h20min senare än jag velat. Men på ganska gott humör ändå tänkte jag prova nått nytt, så jag siktade ut mot nacka forum hållet, när jag nådde forum inom bara några minuter fortsatte jag.. Det blev "ända" ut till Orminge Centrum där jag vände eftersom jag inte vad som finns bakom där egentligen, kändes säkrast också eftersom lampan inte var fullt laddad, planen var att hålla sig inom nån mils avstånd från hemmet så jag kunde åka hem närsomhelst och byta batteri till det andra som var på laddning. Efter orminge och tillbaks hade det gått ca 60min, jag satte nu fart mot älta och den gamla vanliga rundan. Jag tänkte först fortsätta ut till Tyresö innan tanken slog mig angående batteriet igen, därför valde jag att fortsätta mot skarpnäck och inte tyresö, jag körde dock rundan lite annorlunda idag. Vid sköndal fortsatte jag framåt istället ända bort till nynäsvägen och följde den via skogskyrkogården, men så när jag nådde skogskyrkogårdens t-bana station så lyckades jag dra i bakhjulet i en trottoarkant. Klantig som man är så hade jag varken pump eller slang med mig. Så det var bara att börja knata, tog mig ca 60min att gå hem därifrån. Så ca 2h cykling och 1h promenad blev det idag, rätt misslyckat. Skavsår fick jag också efter promenadrundan. Riktigt trist!

17 kommentarer:

Anonym sa...

"I'm going pro! ;)"

Nja, proffsen brukar packa ned slang och pump på träningsrundorna ;)

/Tibert

STIZZE sa...

@Tibert, nänä, jag förväntade mig en mavic bil som åker efter mig men den måste också ha punktat för jag såg ingen.. Så oprofessionellt av dom! ;)

Anonym sa...

Du skulle visat lite träningsdiciplin och lagt i en ny slang hemma stoppat en extra i fickan och kört dina tre timmar du hade kvar av passet. Som "pro" låter man inte små misstag inverka på träningen. Om något borde du skarvat på en halvtimme extra så du lär dig ta med slang nästa gång :)

STIZZE sa...

@Anonym, jag ska ta lärdom av dina ypperordentliga tips. Tyvärr drog jag på mig hemska skavsår på hälen efter min 60min promenad med cykelskor. Men tittar jag i backspegeln mot ditt tips innebär väl även detta att jag ska lägga på ytterliggare 30min träning som straff för att jag inte har compeed hemma? ;)

Nä men seriöst så håller jag faktiskt med dig, det var lite klent att avbryta rundan. Men skulle jag byta slang och fortsätta rundan som planerat hade jag varit klar kl 01:00 på natten, det inte är optimalt kombinerat med 44kvm lägenhet och en sambo som ska upp kl 05:00 :)

Däremot kommer jag inte att skippa 5h rundan denna vecka. Jag har slängt om i mitt schema så mitt lätta pass blev igår istället för slutet av veckan.

jens sa...

inte för att ordmärka,men kan ju inte låta bli lär bollen läggs upp :D, men när var han världsetta :D

Anonym sa...

fredrik har varit världsetta, ett kort tag, men det är petitesser, han tillhör världseliten när han väl sätter sig på en mtb igen.


/// Ronnie

jens sa...

av ren nyfikenhet, vilket år var det? :D

o absolut, han är grym, lite synd att han bytte till lvg.

jens sa...

det är ju nämligen lite skillnad på att vinna en världscupsfinal o att vara världsetta.

Jonas l sa...

lite inside information mer då. Proffsen brukar t o m träna med sadelväska. Kessiakoff är rätt trevlig annars, pratat med honom i telefon en gång och hans mamma bakar riktigt goda piroger, om inte godast

jens sa...

såg aldrig att Kashi leuchs hade sadelväska när vi var med honom på träningsläger i spanien :D

Anonym sa...

Jonas l skrev: "...Kessiakoff är rätt trevlig annars..."

Konstig och oklar formulering som verkar syfta på att Fredrik Kessiakoff skulle varit otrevlig mot någon? I vilket fall inte i detta sammanhang eftersom Stizze fick många bra träningstips.

/Tibert

jens sa...

Tibert: du överannalyserar inte jonas inlägg nu? :D:D tycker formuleringen ä rätt solklar, att jonas tycker att fredrik är rätt trevlig.

Anonym sa...

Måhända var det en överanalys, annars var det rätt solklart från Stizzes ursprungliga berättelse att Fredrik är jättetrevlig och generös och gärna delar med sig av sina erfarenheter kring cykling :)

/Tibert

jens sa...

jo, men jonas sa aldrig att han var otrevlig heller :D ingen har sagt nått annat heller.jonas gjorde en anekdot att fredrik för övrigt är trevlig. bara du som reagerat på att jonas inte skrev "jätte" före nått som är högst subjektivt :D

bara för att du tycker nån är jättetrevlig, så behöver ju inte alla andra tycka att samma person är jätte trevlig, även om fredrik, som det nu handlade om, säkert är det. alla andra kan ju tycka att han är "bara" trevlig :D

du försvarar Fredrik mot nått som hand inte ens blivit anklagad för att vara :D

STIZZE sa...

@Allihop, det var en jävla massa roliga kommentarer man fick se här då! :) Jag loggade inte in igår eftersom jag satt och nötte sadel i 4 timmar efter jobbet.. Vakna, Skita, Äta, Jobba, Äta, Cykla, Duscha, Äta, Sova... ;)

Fredrik har aldrig vunnit den totala världscupen, men han har vunnit tävlingar i världscupen, marathon wm etc. Det är ju lite av en definitionsfråga vad man kallar en världsetta också, men spelar det egentligen någon roll? :)

Skitkul att han hjälper till lite!

..och skitkul att ni diskuterar i min blogg, jag ska ge er alla tips jag kan när jag blir världsetta! ;)

jens sa...

Fredrik är grym, inget snack om det.

om du skiter en gång innan du åker ut o cyklar, så lättar du ju hela "paketet", så behöver man inte ha så lätt hoj :D

hur funkar det att äta precis innan cyklingen?

STIZZE sa...

@Jens, i ovanstående kommentar så missade jag en JOBBA till... ätandet innan cyklingen så som du tolkar det, är egentligen min lunch ;)

On a more serious note.. Jag käkar lunch på jobbet vid ~11:30, sen käkar jag frukt på eftermiddagen. Jag försöker vänta 60min om jag kan efter träning innan jag äter middag, egentligen 120min innan jag lägger mig också. Och eftersom jag håller på att gå ner i vikt tar jag det ganska lugnt med portionerna på både lunch och middag, men speciellt middag. Tyvärr går inte dygnet ihop så det brukar bli en matbit ganska direkt efter duschen och sen lägga sig strax efter det. Dom passen jag kör just nu kräver inga mängder med energi för att ta mig igenom efter schemat, det blir värre om några veckor men då är passen även kortare så då ska jag nog kunna få ihop 3h vaken tid även efter träning.