söndag 31 oktober 2010

Så mycket har hänt i helgen..

Vart ska jag börja...

FREDAG:
Efter en riktigt seg vecka på jobbet och slitna ben från skogsrundorna dagarna innan hoppade jag upp på trainern och drog av ett 2x20 pass! Eftersom när jag senast körde 2x20 tyckte att 220w var lätt, vilket pulsen visade klart och tydligt, så drog jag upp på 230w idag. Det var inga problem där heller och pulsen slog aldrig upp i 165 som den skall, så det blir att prova 250w nästa gång helt enkelt. Fyfan vad jobbigt det kommer bli, men spännande att utvecklas!

LÖRDAG:
CycloCross tävling i kungsträdgården. Jag hade försökt få med mig folk på Witch Riden Grovsta-Danderyd på roslagsleden, dvs 10mil lervälling. Men tyvärr så bangade min partner ur dagen innan och jag hittade ingen att åka med eller något sätt att ta mig dit på morgonen för den delen, det hade dock alltid löst sig ifall jag hade haft nån att åka med. Men andra alternativet var en lördagstur som var annonserad på happymtb, men när jag väl vaknade på lördagsmorgonen så tyckte jag ändå att CycloCross tävlingen i kungsträdgården inte gick att missa. Så jag stressade ihop mina saker och kollade hemsidan snabbt, det gick en nybörjartur kl 11:05 som jag kunde ställa upp i tänkte jag. Så jag pinnade iväg och var på plats ca 10:15. Mot min förvåning upptäckte jag att nybörjarklassen var för knattar mellan 5-9 år, och nä det kändes faktiskt inte så aktuellt att armbåga mig fram där och vinna med stoltheten i behåll. Tyvärr så hade jag missat att det även fanns en open/mix klass där jag kunde ställt upp i, denna startade redan 15minuter efter att jag kom på plats.

Hela dagen var underhållande och jag var grymt imponerad av arrangemanget och cyklisterna. Patrik som är säljare till min Scalpel imponerade enormt också då han kom 3a i Superklassen, dvs veteranklassen(H30, H40 etc). Och Per Kumlin kom 2a, även det imponerande! Att sedan få se Micke Flockhardt in action var riktigt ballt också, han hade haft problem med styret som lossnade första varvet. Men fan vad han plockade placeringar och tog i efter det, jag minns inte vad han slutade men det var ingen dålig placering med tanke på de strul han haft. Grym acceleration och teknik i kurvorna.

Många från happyiter fick man snacka med, nya som gamla ansikten, mycket roligt! Efter Prestigeklassen kört klart, där Magnus Darvell vann över Emil Lindgren, så dök Johnny upp. Vi bestämde ganska snabbt oss om att ta en cykelrunda. Det blev ca 2h ut mot Nyckelviken i nacka, inte så jättemycket skogsstigar blev det då vi kom lite knasigt många gånger och fick gå, men roligt iallafall! Jag kände hur otroligt sliten jag var i benen också då jag inte orkade trampa med Johnny, något som jag inte brukar a något problem med normalt. Men kul hade vi och jag får tacka för sällskapet!

SÖNDAG:
CycloCross tävling igen, fast nu arrangerat av CK Valhall(som jag funderar på att gå med i, behöver en klubb att tävla för 2011) med sponsor CycleCorner i sjöstaden. Tävlingen var belägen bakom Universitetet på en plats som heter "Stora skuggan". Idag så såg banan helt annorlunda ut jämfört med kungsträdgården, kungsan var 50/50 asfalt/plattor och grusväg, och det var knappt några långa rakor alls och massvis med svängar hela tiden. Stora skuggan däremot var massvis med långa raksträckor, få svängar även om dom bitvis fanns i massor, det blev även lite höjder som behöves bekämpas.

Och idag var det alltså dags för mig att göra debut i CycloCross, på min fulldämpade mountainbike, som jag självklart även lyckades glömma låsa dämparna på, klantigt. ;)

Superklassen(veteran, h30 mfl) startade och återigen var det Per Kumlin och Patrik som låg i toppen, de avslutade med Per på 2a plats och Patrik som 4e placering, imponerande återigen.

Sen var det dags för min start. Jag valde, till hänsyn av CycloCross cyklisterna, att starta långt bak i den enorma skaran av 20 sportklass cyklister, just eftersom jag visste att jag var grymt sliten från veckans träning, dålig sömn, ingen energi i kroppen p.g.a bantningstråden på happymtb.org där jag droppat 6.7kg senaste veckorna, den är över nu, men tillbaks till ämnet. Jag var grymt trött helt enkelt, och jag skulle prova en sport jag knappt aldrig sett innan, på HELT fel typ av cykel.

Starten gick och jag la mig på en hyfsad nivå, efter nått varv kände jag att det var lite för högt tempo kanske så jag släppte ett par placeringar. Sen satt jag och tuggade på varv efter varv i mitt eget, rätt hyfsade, tempo. Jag tappade inga fler placeringar och på sista varvet så tömde jag reserverna och tog ikapp på tjejen som kom 2a i Prestigeklassen för damer, och på sista 100m så tömde jag ALLT jag hade och spurtade med halvt stängda ögon för att komma ikapp och om henne, vilket lyckades! Nu körde hon ju inte ens i min klass, men det är ju lite prestige med att slippa få spö av ytterliggare en tjej, även om hon självklart säkerligen var en mycket stark cyklist. :)

Nöjd blev jag iallafall, placeringen var kanske ingen höjdare, 15 utav 20. Men jag var faktiskt otroligt sliten och jag körde på en fulldämpad mountainbike, så jag är grymt nöjd! 6minuter efter vinnaren var jag, resultatlista finns här.

Sen var det dags för Prestigeklassen, och det finns faktiskt inte så mycket att säga om den. Micke Flockhardt tog ledningen på första varvet, utökade den mycket under hela loppet, tappade lite på andra varvet men höll luckan på sista varvet och vann med 25 sekunder. Det såg helt galet snabbt ut när han tog i, så vill jag cykla!

Ja, så var de senaste 3 dagarna och 3 senaste cykelpassen summerade. Det har varit en riktigt rolig och skön helg, nu hoppas jag på måndag att min träning tillsammans med promenader/steg har gett mig första platsen i mitt jobbs stegtävling som även den slutar nu idag söndag. Jag leder den, men han som ligger tvåa rör på sig nått helt otroligt också, och jag misstänker att även han kört idiotträning i helgen. Hoppas det räcker nu!

Kan även tillägga att jag är grymt sugen på en CycloCross..

Här är en video på starten i sportklassen, jag syns närmast kameran med svarta kläder och orange hjälm:

Här följer några bilder tagna av Andreas och Patrik.

Här kommer man ner i en lerig backe med stor risk för halka

Detta är i förberedelsen att ta en 180graders kurva i högsta möjliga fart

Här var det dags för svanhopp

..och sen ska man springa upp för lerbacken, mjölksyran spränger snart musklerna

Sen var det dags för slutspurt, på sista varvet hade jag tagit i så det gjorde ont, för att jaga ikapp den här tjejen, som kom tvåa i damer prestige klassen. På bilden varvar vi sista kurvan och har 150m uppförsbacke på halt gräs kvar.

Jag låg i som en idiot, blundade mot slutet och dök överkropp och huvudrakt ner i styret, det kändes ungefär som sista sekunderna på ett ramptest! Självklart vann jag spurten med några meter ;)

Efter loppet var det dags med lite korv och att spana på efterkommande prestigeklassen!