tisdag 5 oktober 2010

Budget-funderingar angående cykelköp..

Cannondale Scalpel 2011 verkar så jävla ball, styv som satan och väger bara 8.4kg ur lådan i storlek 18.5", jämför det med min Scalpel 2010 på 11.4kg, självklart kostar min också bara 1/3 av priset.

Men hur ska jag få råd med en Ultimate eller iallafall en Scalpel 1(9.0kg)? Man ska ju drömma högt, ska jag satsa på 2012 istället, börja spara redan nu? :) De dyra modellerna går att fåtag på för runt 60% av priset om man köper från USA, lite mekigt men det går. Och jämför man då att få betala 60k för en 90k cykel istället för 50k för en 50k cykel så kanske 60k vore bra att satsa på, bara andrahands värdet väger ju upp den differansen, eller är jag helt ute och cyklar?

Här är en video om Scalpel Ultimate 2011 http://vimeo.com/12802556

Jag funderar hur vad jag ska göra nästa säsong, eftersom det handlar om så mycket pengar måsta man ha god framförhållning när man varken är nån miljonär eller har sponsor.
- Antingen så lägger jag pengarna på min Scalpel 3 2010 för att lätta vikten, nya hjul, sadelstolpe, sadel, styre, vevparti, det är ca 1kg lättare och kostar ca 13k.
- Eller så sparar jag undan pengar och lägger dessa på nästa cykel för att försöka höja standaren på denna istället.

Just nu går tankarna ungefär såhär.. Visst kommer jag vara i en mycket bättre form nästa säsong jämfört med denna sommar som varit starten med cyklingen för mig. Men tänker man efter så blir även nästa sommar en del av min start eftersom det blir första tävlingssäsong, jag kommer prova på lite olika klasser för att se vart jag hör hemma. Jag kommer inte prestera några vidare placeringar oavsett vilken cykel jag kör på. Bäst vore kanske att ta det lugnt med investeringarna på cykeln utan bara hålla dom till reparationer eller mkt billiga alternativ, och lägga pengarna i sparkontot till nästa cykel där förhoppningsvis jag som cyklist har hunnit utvecklats mer och förhoppningsvis börjat cykla för att ta placeringar?

Ett sidospår är att köpa den där budget-landsvägscykeln som kompliment till mountainbiken?
Eller den där cyclocrossen som verkar spännande?
Eller den där backup mountainbiken till vintern och när Scalpelen är på verkstan?

Och jag vet, jag vet.. Bara för att man köper en cykel för 90'000SEK istället för 30'000SEK blir man inte så mycket snabbare, Men det är mer än bara vikten, det är känslan av att man har grymma grejer som ger än den där stolthetskänslan och förtroendet på materialet. Det ger förbannat mycket motivation och självförtroende att få besitta häftiga prylar, i alla fall funkar det så för mig! Men har man inte chansen att få ner priset på värstinghojen så skulle jag aldrig skaffa den heller.. Jag är helt enkelt inte gjord av pengar.

Så, vad rekommenderar ni?
- Uppgradera cykeln under säsong 2011?
- Spara pengar till en fetare hoj 2012/2013 eller när det nu blir?
- Skaffa en budget LVG-cykel?
- Skaffa en budget CX?
- Skaffa en backup MTB?

24 kommentarer:

jens sa...

Du är ute o cyklar på det viset att man inte riktigt kan räkna med att få tillbaka 50 k på en hoj. visst kan det gå, men då gäller det att man dels träffar på rätt köpare, vilket är extremt få i de prisklasserna och dels så gäller det ju att hojen är rätt lite körd. scalpel 1 går väll att få tag i för runt 35k i usa föresten :D

/jensen

jens sa...

för övrigt väger min yeti as-r alloy 9,8 kg eller nått, med en ram som är nära 500 gram tyngre än din. för du har väll den med kolfiber i front triangeln. Så det går att lätta din hoj bra mycket, 9,5 är inga problem egentligen. frågan är ju om du får ut mer på att sälja hojen o köpa en från usa. men det ä svårt o veta.

jens sa...

annars håller jag nog med, din hoj ä riktigt fin. grymt fin. så bästa är kanske att köra på den som den är, känna på den, känna på vad du vill ha säsongen därpå osv.

Anonym sa...

handlar man från usa så tillkommer moms, frakt, sen tull på varan och frakten. räkna blint 11kr/dollar så ser du ungefär var man hamnar. Sen BÖR du kolla upp OM garantin gäller för en us-hoj i europa. Bara där hade jag hoppat av en import överhuvudtaget.

Betala av din 2010:a o handla en vinterhoj istället (mtb).

Ronnie

jens sa...

köpa saker är dock kul. jag hade för övrigt kanske köpt en lvg o lagt resten av pengarna på hög för framtida uppgradering. du kan ju om det skulle suga o köpnerverna i mitten av nästa säsong ta lite av de sparade o köpa nå kul till hojen då :D

backup mtb? varför det. snarare att man då köper nått att harva på i snöslasket för att inte slita på fin hojen, mer än att köpa en för att ha bara när finhojen står på verkstad :D


vad många inlägg det blev :D

STIZZE sa...

@Jens, ja jävlar va många kommentarer det blev. :)

- Jag menar inte att jag får tillbaka 50k, jag menade att om jag köper en cykel för 50k och säljer den efter två år så kanske jag får 25k? Och jämför man då med att köpa en cykel som i sverige kostar 90k, men jag får den för 60k, och sedan säljer den begagnad 2 år senare, så kanske jag fortfarande kan få ut 35k för den? Jo jag vet att det är svårt att få fina cyklar sålda eftersom målgruppen är liten, men den är ju likadan oavsett vid dessa cyklar eller hur?

- Jag kan ju banta min hoj rejält men som sagt blir det en hel del som måste investeras, jag tvivlar på att det är den mesta ekonomiska aspekten även om det lockar.

- Med backup så menar jag ju vintercykel och när scalpelen står still i verkstan pga reparationer.

@ Ronnie, jo men jag har hittat en kontakt som jag kan köpa Cannondale genom med direktimport från USA, där jag står som köpare med fulla garantier, tull & frakt var inräknat i priset som jag nämnde. Baksidan är att man bara sparar de stora summorna på de finaste cyklarna. När man går ner i 30-40-50k prisklassen sparar man "bara" ca 10'000 på att köpa på detta viset.

jens sa...

ja, ska du lätta riktigt mycket så springer det ju iväg en hel del. speciellt när du har aluminium leftyn eller?

en 90 k scalpel kan man me lite tur få ut runt 30-35 k efter 2år ja. även om det kanske inte är det lättaste. o ja, det gäller oavsett märke. men förlusten blir i % störra på dyra hojar. sällan cykel är en vinstkälla :D

scalpel 1 kan man enligt en viss person på happy få för en 35-40 k, om ja inte minns fel :D dock äre väll basserat på att man tar sig runt tull osv.

STIZZE sa...

@Jens, exakt hur den tas hem vet jag inte, fick bara en prislapp för ett par månader sen när jag precis beställt min scalpel 3 i sverige, blev lite grinig kunde ändå inte casha dom pengarna då så det var inget alternativ hur som helst.

Japp jag har vita aluminium gaffeln, ska man gå ner under 10kg känns det som hela cykeln behöver bytas, tyvärr. Men ett par lätta/klena tävlingshjul, billiga, tävlingshjul kanske vore en kompromiss.

Anonym sa...

Eller varför inte fokusera på träningen? Du har ju fullt sjå med att följa det enklaste nybörjarschemat, och en del av dina problem består nog i att du inte kan speciellt mycket om det du håller på med. Nöj dig med det du har och koncentrera dig på en sak i taget ska du se att du presterar så otroligt mycket bättre än om du hetsköper nya grejer hela tiden för att kompensera för dina tillkortakommanden.

Att inte ens ha fullföljt en enda tävlingssäsong och redan fundera på en cykel för 90' är helt bakvänt.

Johan Andersson sa...

Grejen är ju den att du har en riktigt fin XC raket, lägg pengarna på en racer som Jens säger, vill du träna och få distans i benen är det bra mycket roligare att göra det på en racer (eller en CX).

Så skulle jag iaf ha gjort.

STIZZE sa...

@Anonym/fegis, påstår du att jag INTE fokuserar på träningen? :) Det är fan ALLT jag tänker på numera. Jag försöker inte köpa mig till saker, läs hela inlägget igen så ser du detta:

CITAT: "Jag kommer inte prestera några vidare placeringar oavsett vilken cykel jag kör på. Bäst vore kanske att ta det lugnt med investeringarna på cykeln utan bara hålla dom till reparationer eller mkt billiga alternativ, och lägga pengarna i sparkontot till nästa cykel där förhoppningsvis jag som cyklist har hunnit utvecklats mer och förhoppningsvis börjat cykla för att ta placeringar? "

Fullt sjå har jag. Men bara för det går lite knackigt med sjukdom, strulande pulsklocka(beställer nytt i november) och en trainer som jag är helt ny med och inte lärt mig, så betyder inte det att jag inte fokuserar på träningen. Jag lägger ner mina 4 dagar på cyklingen, plus bålstabiltets, dessa dagar går bara ut på att jobba, cykla, äta, sova. Jag vet inte hur mycket mer jag ska kunna fokusera? Blir du nöjd om jag även nämner att jag kommit 230 sidor i en 300 sidor tjock träningsbok specificerat för mountainbike, och därmed försöker LÄRA mig om träningens alla former för mountainbike? :)

@Johan, ja den där lvg cykeln lockar. Mersmaken från min sthlm-arboga runda i augusti sitter i fortfarande. Jag har ju inte råd att köpa 9 cyklar på ett år eller vafan det var du gjorde heller så, ska bena ut vafan jag ska göra. :) Blir det LVG-cykel kan det nog bli en radon för ~13, eller nått billigt på blocket. Bloggen är lite som en dagbok för mig, allt jag skriver har inte hunnit bli min absolut genomtänkta idé än etc. :)

Anonym sa...

Tjena Stizze!
Jag hade samma dilemma som du och jag valde att köpa roliga prylar till min cykel. Jag letade på Happy och Ebay och bytte i stort sett allt på min Scalpel och idag väger den under 10kg i stl L, inte så jäkla illa!

Att spara ett kilo behöver inte bli så värst dyrt heller, så här gjorde jag:
Ett par beg Mavic SLR för 3500:- kapade 500g mot originalhjulen!
Bytte sadel, sadelstolpe och styre. Kostade 2000:- och minskade vikten med mer än 400g!
Ett par Ritchey WCS skumhandtag och lättare slangar kostade sammanlagt 300:- och minskade vikten med 100g.
Bytte däck, Schwalbe från Bike-discount.de och för 600:- försvann 100g till...

Som sagt så har jag bytt en jäkla massa prylar och de saker som verkligen märkts är hjulen, alla kloka cykelnördar säger ju att roterande massa är viktigare att få ner vikten på än annat...

Förstår iofs att du blev sugen på den nya Scalpeln men kör på din ett par år o bara njut, du har en grym cykel!

Mvh Lars

STIZZE sa...

@Lars, du är klok du. :) Men jag ska oavsett köra på scalpelen minst hela nästa år och förmodligen en till. Ja det kanske går att fåtag på SLR hjul, såg faktiskt ett par för 3000spänn nyligen men då var dom från 2005 och vägde 1500g också, det är "bara" ~200g mindre än dom jag har nu. Däck kompromissar jag inte vikt mot funktion på och handtagen jag har på väger bara 48g jämfört med skumhandtagen som väger 32g om jag minns rätt? Sadel, stolpe och styre har vi ju ett alternativ ändå. Men under några 10kg blir det ju inte :) Då behöver man ju byta mitt tunga vevparti på 868g, det mest prisvärda vevpartiet för pengar just nu verkar vara FSA SL-K på 662g för 3600SEK, men då är det 2010 modell också och finns inte i hur många exemplar som helst. Siffran sticker iväg rätt snabbt! Kanske kan få blir värt det ifall jag BESTÄMMER mig för att jag ska ha cykeln MINST två somrar till, eller kanske t.o.m tre somrar till. Tåls att tänkas på! Jag ska börja lägga undan cash redan nu iallafall så finns dom där när jag vet hur jag vill göra!

Anonym sa...

Om du ska satsa på att tävla nästa säsong, så budgetera också för de utgifter som det för med sig: anmälningsavgift, resor, logi, energigel, energimat innan, sportdryck, etc. Räkna med 2000 kr för de loppen som är längst att åka till.

Sedan kan du fundera på att lägga undan för att kunna komma iväg några träningsläger, t.ex. Kinnekulle, Rörbäcksnäs, Säfsen, Gran Canaria, Cypern, etc.

/Tibert

STIZZE sa...

@Tibert. Det gör jag absolut, angående tävlingar.

Träningsläger låter intressant men dyrt. Hur mycket ger det egentligen? Jag har inte kollat upp sånt. Har bara drägglat lite över en provence resa som Anders länkade till förut, en vecka i alptopparna på cykel. Det var ren upplevelse och inte träning dock, även om det lär va otroligt tungt.

Anonym sa...

Träningslägren ger ett välkommet byte av miljö, gör det lättare att fokusera på träning och sedan är det kul att cykla på nya stigar. Rörbäcksnäs kan verkligen rekommenderas.

/Tibert

STIZZE sa...

@Tibert, har du någon länk?

Anonym sa...

Rörbäcksnäs:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1454073
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1495431
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1469447

http://www.rorbacksnas.se/page.aspx?lnkId=52&parent=52&pid=31

/Tibert

Jarl sa...

Var nöjd med den grymma cykeln du redan har. Lägg överblivna pengar på några trevliga cykelresor runtom Europa, när vädret i Sverige är kallt å blött..

Anonym sa...

träningsläger utomlands är verkligen en upplevelse oxå. Jag var ju nere på grancanaria när du o mamma o pappa var på teneriffa. DET var häftigt, men man behöver folk som hittar, är bekanta med områdena, mm

Sen behöver man VETA hur man ska träna rätt, annars är det bortkastat. Den erfarenheten kan man inte få genom mail mm direkt...

Detta gjorde jag ju ihop med fredrik kessiakoff, calle friberg, per kumlin, staffan john, jussi hentonen, bosse dertell, sven lind, bröderna evaldsson, mfl...

jag kommer ihåg topphastigheten jag hade i en nerförsbacke där, jag låg o jaga fredrik o bosse, sen kom jussi o rulla om, DÅ stod min mätare på 112km/h.... Detta ar med den svarta F1000 du har hemma hos dig nu, med corratec diamond slicks däcken.. Vanlig fart i distanstempo var 50-70km/h varje dag, en heeelt annan känsla.

mvh Ronnie

STIZZE sa...

@Jarl, runt om i europa låter som flera resor det har jag inte råd med. Däremot finns det rätt schyssta ställen runt om i sverige som man kan helg-åka till rätt billigt, snackade med en polare tidigare som föreslog något liknande.

@Ronnie, fan va coolt. Det är du som är familjens talang i den här sporten. Jag har inte rätt skalle för att ens VÅGA ligga i dom hastigheterna, oavsett underlag. När vi körde ner för HBB den där gången vi körde poängjakten i somras låg du och emil på ordentligt neråt medans jag var tvungen att börja bromsa in, då maxade han/ni 70km/h och jag kanske ~60km/h men jag hade redan börjat tappat kontrollen. Iofs var det med gula dämparen också.

Vem var den fjärde personen i Team Sthlm? Du, fredrik, calle och?

Per ska säga till nästa gång han kör i hellas så tänkte jag hänga på, och hänga av honom. :) Han och Stefan Nilsson va här förra helgen och körde blåa/gröna.

Jo bäst/effektivast vore att åka med klubb som har ett planerat schema för veckan, och bara med folk som är lika snabba/snabbare. Annars blir det bara upplevelsen, som en semester. Men en sån resa blir inte av i vinter hur som helst.

jens sa...

Ronnie: hoppas du snackar om utförs när du säger "50-70km/h ", för annars måste jag nog säga att du hade nå allvarligt fel på cykeldatorn :D

Anonym sa...

jens:

nej det var på platten faktiskt. vindstilla ökar farten mkt mer än man tror. Sen låg vi i klunga o körde, då går det fortare.

stefan: Daniel Myhr heter han! Rekordet ner för hbb är 81km/h, o det är där uppefrån ner mot skarpa vänstern ner sen mot liften.

STIZZE sa...

Daniel Myhr, det namnet minns jag inte ens när du nämner det. När jag googlar det står han som "hjälpreda" till calle friberg, senaste tävlingen jag ser att han ställ upp i var 2008 och då blev han spöad av per med 10minuter på en 5timmars tävling. Ser även att han låg 1 placering under Mattias på nån tävling för massa år sen, Mattias är han som hjälpt mig med träningsschemat.