måndag 25 oktober 2010

Veckans träningsschema

Jag fick efterfrågan på hur träningsschemat ser ut för mig och tänkte att jag avslöjar det i ett separat blogginlägg. Det är ju knappast omöjligt utan går lätt att koppla ihop när man läser bloggen, men här kommer det lite lättare uppspaltat ändå.

Det är simpelt, 4 cykelpass i veckan och ett styrkepass.
  • 1x 150min på 140-150 puls, dvs i min aerobiska zon vilket är ca 5-15 puls under min mjölksyretröskel. Jag skall alltså aldrig känna mjölksyran på detta pass och vara aktiv i 2.5h.
  • 1 x 120min på 140-160 puls, dvs i min aerobiska zon samt 5 pulsslag upp över min mjölksyretröskel, på platten ligger jag under mjölksyretröskeln och i uppförsbackarna lägger jag mig strax över.
  • 2 x 2x20min intervallpass. Dessa pass körs med uppvärmning på 10minuter, 20minuter på en pulsnivå ca 5-10 slag över min mjölksyretröskel. Vila 5minuter i lugnt tempo men fortfarande cyklandes. Sedan ytterliggare 20minuter på 5-10 slag över mjölksyretröskeln, avslut sker med 10minuter cykling i lugnt tempo.
  • Styrkepasset är för bålen och inte benen. Detta är ca 8 olika övningar som jag gör 3x10sek repetitioner på, ni kan säkert googla fram dessa lätt och är inga direkt hemliga övningar. Men fan vad dom känns i efterhand, under själva passet är det armarna och benen som inte orkar göra övningarna mkt längre än 10 sekunder, men dagen efter är det bålen som har träningsvärk och armar/ben märks ingen skillnad på.
Eftersom jag är en förhållandevis otränad cyklist som har väldigt långt upp till min potenciella form räcker det med 4 träningspass i veckan, att träna mer ger inga större förbättringar och risken att tappa motivation, glädje och att bli övertränad ökar. Eftersom jag heller inte kör någon idiot-satsning så vill jag MINST ha ett skogspass varje vecka oavsett om detta inte passar in mot pulsvärden nämnda i mitt schema. Jag kvittar då en av de långa passen mot en skogsrunda, detta kommer ske på tisdagar då det är tisdagsrajd med happygänget. Sen finns det även risk för att jag kvittar det andra passet mot en skogsrunda också, huvudsaken är att jag cyklar rätt antal timmar och har roligt.

Till sist vill jag absolut inte rekommendera mitt upplägg för någon annan, att detta är bäst för mig betyder inte att det är bäst för dig. Däremot rekommenderar jag er varmhjärtat att kontakta Mattias på aktivitus som hjälper mig med träningsupplägget, för att få ett individuellt träningsupplägg för just dig istället.

Inga kommentarer: