fredag 24 februari 2012

Vilken amatör man är..

.. när man jämför sig med "eliten" inom träning och prestation. Hur dom klarar av att hålla ett strikt schema med dubbla pass. Utföra dom korrekt och ladda inför nästa är för mig helt otroligt, vecka ut och vecka in, månad ut och månad in, år ut och år in.

Okej de som gör detta på heltid, dvs inte har jobb och annat som distraherar, dom kan jag förstå att dom klarar av det. Dom behöver gå och lägga sig i tid och gå upp i tid, sen är dom utvilade och har "inget annat" än träningen att utföra på dagen.

Men de som kombinerar heltidsarbete och delvis halvtidsarbete(om det inte är fasta tider), förstår jag inte alls hur dom fixar det. Upp tidigt, träna, åka till jobbet, all stress som ett arbete innebär, åka hem, träna, laga mat, städa, sova. Timmarna räcker inte till något annat, att vila ordentligt går inte. Man blir inte lika återhämtad av att vara på jobbet heller mellan passen.

Det är mentalt det där, jag fixar det inte riktigt med mitt heltidsarbete. Men jag är imponerad av de som kan bolla träningen och hinna med den varje dag på ett diciplinerat sätt på sidan om allting annat.

Själv så slår jag bakut när jag har för mycket på jobb eller privat, tappar bollen snabbt och är nog sämre än genomsnittet att komma tillbaks. Därför har jag små luckor på 3-4 dagar ibland där jag inte tränar alls. Helt klart dåligt med tanke på "2 dagars regeln" som jag pratat om flera gånger tidigare.

7 kommentarer:

STIZZE sa...

Hmm.. jag har fått mail om ett svar från samuel men det är borta. :)

Ja, det är väl det jag får "öva" på. Att komma tillbaks snabbare när det klappar ihop. Det har jag konstaterat själv förr också, men det är inte alltid så lätt. :)

Jag tror mkt kommer mer erfarenheten och vanan av att träna också. När man tränat i många år och det är normen, så är det nog lättare att inte vika av från planen.

Anonym sa...

Jag tror att det skulle vara enklare att inte klappa ihop om du anpasser passen till att vara mindre mentalt påfrestande. T.ex.

- Skippa 4or eller kör bara under 8-10 veckor innan säsongsstarten.

- Sitta aldrig längre än en timme på trainern.

- Kör aldrig distanspass själv

Visst, följer man dessa punkter blir man inte snabbast men det blir man inte av att skippa en massa pass heller. Bättre att göra pass med lite lägre kvalitet men med fullgott utförande än att ta en massa "pauser" från träningen.

Själv jobbar jag 45-50 timmar i veckan och har sambo (som dock jobbar mer än jag) och så länge man ser till att komma isäng så funkar det alldeles utmärkt. Sluta titta på TV på vardagar t.ex.

Lycka till så ses vi på banorna i vår!

Johan

STIZZE sa...

Jo jag håller med dig. Men jag gör mkt som inte är elitiskt tänk även idag. Cyklar t.ex nästan aldrig ensam ute, har aldrig suttit längre än en timme på monarken även om det faktiskt råkar bli premiär på det för första gången ikväll. Sen har jag i perioder kört det jag är sugen på och inte alls följt ett schema.

Jag tycker att 2x20, 1x40 eller 1x60 är minst lika jävliga som fyror. Det är ett utdraget plågande. Jag har inget större problem för något visst pass, förutom variation. Att köra fyror och 2x20 gillar jag väldigt mycket de gånger jag har blivit starkare eftersom jag använder dom passen för att mäta mig själv. Inge kul att upptäcka att man är svagare än man brukar bara.

Anonym sa...

Lögg dessutom in två småbarn i ekvationem...där är orsaken varför jag inte är elit. Men det går bra det också. Håller.med han som skrev att se till ATT du tränar så blir dt nog av. Cykla kanske för att det är roligt som du verkar ha gjort tills i somras. Det känns som om den första förälslelsen till cyklande gått över? Var är entusiasmen du hade tills först? Trist att se att cykelglädjen i dina äldre tillägg tycks vara som försvunnen? Se nu till att få sköna rundor på utsidan i vårvintervädret och ha lite roligt. Och dt betyder inte att du ska ha träningspaus men man blir ju bättre på cykling om man cyklar. Monark må vara knark men sånt kan ju leda till överdos också :-)

//castrello

STIZZE sa...

Du har nog en poäng där castrello. Det är lite väl mkt monark, helt enkelt. Men det är inte lika lätt att hitta sällskap utomhus denna vinter som det var förra, av någon helkonstigt anledning eftersom vädret är så fan mkt bättre i år än förra året för utomhuscykling :)

Patrik sa...

När jag spelade fotboll var det en kille som drev restaurang med byggjobbare som målgrupp->börja servera lunch 10.30, tränade en eller två gånger om dagen, spelade en eller två matcher i veckan. Dessutom hade hans njurar lagt av så han gick på dialys flera timmar varannan dag i väntan på transplantation. Där kan du snacka tidspussel...

Anonym sa...

Träna så länge det är kul, sen blir du så bra du blir...