lördag 23 juli 2011

145km med högsta rullsnitt hittills

När Robert var här igår berättade han att han brukar träna med hovet och att det är bra för att lära sig köra klunga. Han rekommenderade att prova på nybörjargruppen i medelgrupp, och att den gick imorgon(läs idag). Så jag bestämde mig där att det var dags att prova.

Jag cyklade hemifrån runt 9:30 och var på plats 10:00 vid simhallens parkering i Farsta. Det var ett bra gäng på 20-25pers där iallafall, men det brukar va fler folk sades det. Jag blev rekommenderad, precis som Robert gjorde, att köra medelgruppen. Denna gången blev det dock ingen snabbgrupp så de snabba cyklisterna hängde med i medelgruppen också, därmed snabb/medelgrupp.

Det sades att vi skulle snitta 30-32km/h, jo tjena. Efter ~40km hade vi snitt på 37km/h och iaf jag hade rejält ont i benen. Vi snurrade mellan lång utsträckt kedja och belgisk kedja. Det var väldigt spännande att köra belgisk kedja, jag var inte riktigt med på hur den skulle skapas och var förvirrad vid början men det tog sig snabbt. Vänsterled körde lite snabbare och la sig före de till höger och så snurrade vi runt, från början hade vi 14-15 personer som var med och hjälpte till men på slutet hade flera droppat av och någon avstod körningar, på slutet var vi 8 personer som tog förningar. Men det var bara på belgisk klunga som jag fick va uppe och dra, när vi låg på lång rad så drog de starkaste i klungan, t.ex en kille som låg och bomba i 40-45km/h  flera kilometer i början, helt sinnessjukt vad stark vissa cyklister kan vara.

Vid rosenhill stannade vi för fika. Jag tog en macka, en cola och en kaffe. Fyllde på flaskorna och efter ~20minuter var vi uppe på sadlarna igen. Det fortsatte gå snabbt och jag började bli riktigt trött, det var härifrån som vi bara var 8 personer förresten, man hann inte vila i belgiska kedjan längre förrän det var dags att pumpa. Många backar blev det också efter halva rundan ungefär, jag har inte koll på vart vi cyklade egentligen, det var nästan bara nya vägar för min del.

Efter 94km och rullsnitt på 34.5km/h kom vi upp mellan västerhaninge och fältet mot årsta havsbad. Där svängde 3 av för att ta sig hem på annat vis. Jag kände själv att det var svårt att hänga på rulle på de snabbaste, och nu var det bara dom kvar och ville de öka skulle de få göra det om dom ville utan att jag ska va i vägen. Så jag hängde med de som skulle av, Johnny tog pendeln i västerhaninge medans de andra två skulle cykla hem. Jag ville också cykla hem, men ta det lite lugnare då benen började bli rejält krokig.

Efter halva vägen sa jag åt dom andra två att ta sitt eget tempo då jag tänkte sänka ytterliggare. När jag var i skogås krampade jag enormt i vänster baksida lår, så jag stannade på toppen precis vid centrum nån minut och väntade ut det värsta. Tog det nu väldigt lugnt resten av biten, men mellan sköndal och pungpinan small det till och kedjan gick av. Jag hade ingen kedjebrytare med mig så det blev att köra sparkcykel resten av biten hem. Vissa delar kunde jag rulle i nedsförsbackar, på platten kunde jag sparka mig fram med ena foten i pedalen, och i uppförsbackarna fick jag gå med cykeln.

Det blev ungefär 10km i grymt tempo, 20km i mer humanare tempo och 25km i eget tempo för att avvärja kramperna och en nära väggning. snitt 34.5km/h på de första 10km alltså, det är min snabbaste runda hittills, och det är ok att räkna bort transportsträckan hem efter det?

Rosenhill med snabbisarna på bild
Också snabba, snabbare än mig iaf, men inte lika snabba som de snabbaste
En skogskännare och en randonneur..
Mitt fika, när det nästan var slut.. Jag var ännu mer slut.
Snyggcykel med en till snyggcykel. Jag gillar lackeringen på den där cuben..
Första fältet strax efter Rosenhill, dags att börja klättra
På vägen hem började jag längta efter andra tider..
KedjekaoZ med cykelhärket, som förresten vägde in på 11.1kg. Jag vägde in den precis innan jag drog imorse..
Det är svårt att lé när man precis kört sparkcykel en mil.. Men jag är glad faktiskt!

3 kommentarer:

Ankan sa...

Schysst RR. Det ska nog bli LVG:are av dig också... ;D

Jonas l sa...

du tränar ju mer än mig, seriöst. Men klättring vid bilden efter Rosenhill, ser inga backar?

STIZZE sa...

@Ankan. Man vet aldrig, jag är ju mer och mer sugen på landsväg. Det kanske blir "stisses cykelblogg" snart ;)

@Jonas. Ja nu är jag igång med träningen igen, full fart framåt! Ja det ingen mördarbacke direkt men den går uppåt över en kilometer utan minsta utplanande, tillräckligt för att bli avhängd. :)