fredag 4 maj 2012

En träningstaktik när tempot är lite lågt

Jag tillhör den där typen av cyklister som helst inte cyklar själv. Speciellt inte i skogen. I skogen cyklar jag mer eller mindre aldrig själv både p.g.a tristessen, skogsrädslan(ja visst är jag larvig) men först och främst olycksrisken.

Förutom det positiva att man får någon att snacka med, någon att jaga eller bli jagad utav etc. Så finns det några negativa saker. Tempot kanske ibland vara lite lägre än man hade önskat för att få träning exempelvis.

Eftersom jag vill ha träning från mer eller mindre alla pass jag kör så tacklar jag detta på olika vis. Det blir inte optimalt såklart ifall man jämför med ett pass med snabbare cyklister, men såhär gör jag.

  • Ser till att öva teknik extra mycket, dvs tänker på det mer aktivt och väljer svårare spårval
  • Kör lite mer intervaller, dvs drar iväg på nästan max under en tidsperiod och tar det sen lugnt ett tag igen
  • Försöker köra hårt i backar
  • Är gärna den som cyklar tillbaks ifall man tappat någon
  • På landsväg tar jag längre förningar och oftare, och tvärtom när jag är den svagare i gruppen
Och nu mitt senaste tillskott..
  • Lägg upp kedjan på stora kakan fram, and deal with it. Mina ben blev slarvsylta trots lågt tempo på de senaste dagarnas cykling.

2 kommentarer:

Johan (Black Planet) sa...

Någon skrev sitt twitter att han inte cyklar idag. Ja ja. Rädd få däng va?
Bra tänk gällande risken om olyckan är framme. Speciellt när det är vinter.

STIZZE sa...

Någon frågar om jag vill cykla på en vilodag efter 4 pass på TRE dagar och 2 planerade långpass de TVÅ dagarna som kommer.

Taskig tajming yngve! :) Men spänn på landsvägsdäcken och häng på imorrn. Jag, DT och Mr Orange ska eventuellt köra en rehabcykling på okänd distans som kanske får dig att svettas lite. Eller är du tillbaks i form igen? :)