fredag 4 maj 2012

Min förberedning inför ett långlopp..

En långlopps-noob, precis som jag var förra året, fråga på happy hur man förbereder sig inför ett långlopp. Jag spaltade ner på ett ungefär några punkter som jag lärt mig funkar bra av de 8 långloppen jag körde förra året. Vissa är säkert överdrivna, t.ex 1 liquid gel var 30:e minut tillsammans med sportdryck. Kroppen kan inte ta upp så mycket. Men det blir oftast var 45:e minut, och drickat slarvas med också. Hellre planera lite för mycket än för lite, blev mitt motto efter ett möte med väggen.

Hur som helst. Hoppas någon kan få användning av några av mina tips..

1. Tänker extra mycket på vad jag äter 2 dagar innan tävling. Lite större portioner än då jag försöker balansera vikten, och ingen skitmat.
 

2. Laddar dagen innan tävling med 2-3st godispåsar med 80% eller mer kolhydrater. Typ tuttifrutti, wienergum. Läs på förpackningen så ser du vad de innehåller.
 

3. Sova gott dagen innan. Vilket innebär att jag behöver känna mig väl förberedd. Allting jag ska ha med mig är packat och klart i GOD TID innan läggdags. Alternativt om jag sover nära loppet så är cykelkläderna och allt jag ska ha med mig uppradat in i minsta detalj för att minimera all stress och risk för att glömma något.
 

4. Jag har en packlista som jag utökat allt eftersom inför varje tävling.
 

5. Jag beräknar en ungefärlig tid jag kommer köra på och ser till att jag har två liquid gels för varje timme.
 

6. Jag kör sportdryck i flaskan och stannar vid minst varannan depå och fyller flaskan full.
 

7. Jag påminner mig själv under loppets gång att dricka, för det är SÅ lätt hänt att man glömmer i stressen. Och det straffar sig alltid i slutet om jag slarvar.
 

8. Jag koncentrerar mig på att köra ekonomiskt. Dvs inga tokryck, att hitta rulle på grusväg är bra även om det går LITE för långsamt. Tro mig, om du går om varje gång får du en helt annan åsikt om tempot och bränner ut dig.
 

9. De enda gångerna jag går på ordentligt rött är i starten för att få en hyfsad placering in i skogen. I backar. När jag behöver täcka en lucka som möjliggör en bra rulle som jag i långa loppet kan spara energi på.
 

10. Loppet är långt, överskatta inte kapaciteten för tidigt och för länge.
 

11. Krampar jag inte i slutet har jag inte tagit i tillräckligt.
 

12. Visstja. Memorisera alla utmärkande backar och dess kilometer-märken. Har du cykeldator kan du planera inför dessa, eller bara samla mental styrka och inte bli chockad när dom kommer.
 

13. Om du kan, reka sista biten på banan dagen innan så du vet hur den ser ut. Dvs om du är placeringsintresserad och vill optimera dina chanser till den där extra placeringen till den eventuella cyklister du kör ihop med på slutet.

5 kommentarer:

Hasse sa...

Jag ska köra Långloppscupen i år och ditt inlägg bekräftar att jag tänker ganska rätt. Tack! :)

Det blir enn puff på det här.

Thomas sa...

Har du kört i motionsklass på något långlopp tidigare? Vad är den stora skillnaden/skillnaderna mot elit, förutom farten?
/En som funderar på att träna sig upp till elitklass

STIZZE sa...

@hasse, tur man inte är helt ute och cyklar då ;)

@anonym, på långlopp spelar det ingen roll vilken klass du kör i utan kör du tävligsklass generellt seedar du in dig till et startfålla och cyklar med alla i tävlingsklass. På gott och ont, mest gott. Det betyder att ju snabbare du är, ju snabbare cyklister kan du hjälpa till att hålla farten uppe med.

Men för att komma till infon jag tror du söker. Mellan elit och motion så skiljer det såklart hastighet, en ganska stor skillnad. Eller egentligen jag som kommer på typ plats 50/60 på llc i elitklass, har dom snabbaste motionärerna med mig runt banan. Vissa är ju egentligen elitmotionärer men saknar licens och kör då motionsklass. Mer angående hastighet så har elitåkarna en oerhört mycket bättre kontroll på cykeln i skogen än motionärerna, detta är största skillnaden. Det gäller generellt när du kommer upp i hastoghet och närmare täten. Om du kommer efter kommer du troligen inte ikapp igen, och märker dom av att du är sämre än dom i skogen kommer de köra om dig innan skogspartierna och köra ifrån dig där. Det är även fler och fler som har personlig langning i toppen, jag tex har inte haft det och därmed tappat rygg på mina bra samarbetscyklister när jag stannar 3 ggr per tävling och fyller på flaskan.

STIZZE sa...

Thomas stod det ju..

Thomas sa...

Tekniken... ..hmmm. Något som jag också märkt av när jag tränar/tävlar med de som kör i elitklassen. Mer nöta i skogen mao :-) Tack för svaret och en bra blogg. Bästa bloggen för motionärer som vill ta steget upp IMHO.
/Thomas