torsdag 31 maj 2012

Snäckanrundan i tisdags..

I tisdags. Vilken galen föreställning. Högsta snitthastigheten för året på 39.8km/h, både personligt rekord för mig och för en snäckanrunda tror jag. Ändå gick det oerhört ryckigt och bitvis för lugnt. Första biten till jordbro gick betydligt långsammare än vanligt, man kunde till och med frihjula en del vilket annars är omöjligt förutom i de största nedförsbackarna på öppna fälten när det blåser rak motvind.

De första 2milen hade vi 40, 42, 39, 42 i snitt. Sen är det några delar där det är lite mer kuperat och smalare vägar där man inte kan cykla snabbt p.g.a hur det ser ut. Men 39.8km/h är förbannat fort. Jag vill dock inte alls skryta om att jag tog några jätteförningar. Några förningar blev det, men jag vek av åt sidan efter 10-30sekunder och klarade mig knappt in på hjul efter sista man har passerat. Det gäller verkligen att man inte går på rött för länge vid förningarna för då har man ingen chans att jaga in på hjul längst bak. Ofta krävde det en maxansträngning i 10-15sekunder varpå mjölksyran sprutade ur öronen. Runt 10sekunder max orkar jag hålla ganska bra wattkurva, sen börjar den dala drastiskt så det gäller att man är inne på hjul och slipper vinden vid det laget.

Vi körde vanliga rundan på 70km ungefär. Förutom att jag dock tappade vid sista rycket när det var 2km kvar så hängde jag med hela vägen. Bakom mig närmast med nån minut hade jag nästa person och där bakom fanns två till med någon minut var till som tappat tidigare. Tror vi var ungefär 11 pers totalt varav 3-4st var vrålstarka, 3-4 var medelstarka och resten av oss var svagare och höll oss mest på rulle. Ett par av oss tappade flera gånger. Vi stannade dock två gånger och väntade in, vilket såklart gjorde att vi blev lite fräshare med nån minuts vila.

Oerhört härligt att jag kunde hänga med så bra iallafall. Igår dagen efter rundan tog jag vilodag även fast jag tänkt cykla. jag var allt för paj i benen och kroppen i övrigt. Idag torsdag så har jag förbannat ont i ryggen vilket jag inte vet är beroende på rundan eller något annat. Tanken är att vi ska öva klungkörning i lugnare tempo efter jobbet ikväll. Vi får se hur jag känner mig i ryggen och om jag kan glida iväg nån halvtimme tidigare från jobbet så jag hinner hem och hämta cykeln.

Det blev bara en bild då batterierna dog. Men, jag hade nog inte lyckats ta några fler bilder ändå. Möjligtvis efteråt. Vi var en från conti-test-team, en som kör med masarna på vättern, en galen tävlingscyklist, ett par av de starkare sub8cyklisterna, och så ett par av oss andra lite mer mänskliga.

1 kommentar:

Johan sa...

Har du blivit stark nu?