onsdag 5 oktober 2011

Dagens träning på GIH

Idag körde jag mitt första riktiga träningspass i studien de arbetar med. 60minuter strax under min tröskel, 15minuter vila och sen några minuter till som ska motsvara benpress fast på cykel. Jag är alltså med i den testgrupp som inte kör benpress.

Lite tråkigt kan jag tycka eftersom det hade varit roligare att vara med i den grupp där man hoppas kunna se att effekten av träningen blir bättre. Både för min egen träningsskull och för att det bara är roligare så. Men 60minuter på tröskel två gånger i veckan kommer ge mig bra träning det med, och eftersom jag har en monark hemma har jag fått dispens att köra ett utav de två passen hemma. Det betyder en dag mindre på arbetstid och färre timmar som jag måste jobba ikapp för att kunna flexa ut och köra detta pass.

Eftersom jag både ska ha jour var 4:e vecka framöver och arbeta övertid med tester vartefter vi arbetar med flytt av vår serverhall blir det rätt många tidiga och sena kvällar även för mig.

Inför den här träningsperioden på totalt 8 veckor har vi bokat en fast dag/tid i veckan för dessa träningspass, det är onsdagar kl 12:00 som gäller och jag kommer köra samma pass med eventuell förändring på belastning, jag följer endast instruktioner och kör på. Sen kommer jag även köra samma träningspass hemma varje söndag kl 11:00.

Det är roligt att vara med i denna studie och det känns återigen jätteskönt att jag har fasta dagar/tider att köra pass på. Jag, som den oroliga själ jag är, kan återigen luta mig lite tillbaka och känna mig trygg med träningen.

Förutom dessa två pass kommer jag klämma in 2-3 till pass av egen vald karaktär, det lär inte bli några testcykelpass kan jag ju säga redan nu. Det blir utepass på mountainbike och cykelcross, intervallform eller distansform beroende på vad jag cyklar, vilken tid jag cyklar och vilka jag cyklar med.

Detta klassar jag som min "viloperiod" även om min kropp kommer fortsätta att byggas starkare och jag kommer pressa mig som vanligt på rundorna. För det känns som en mental viloperiod, pressen och oron om min träning börja släppa och jag har långt kvar till nästa säsong när det väl gäller igen.

Dagens tortyrkammare på GIH, en gammal rostig Monark 839.

4 kommentarer:

Uppenbarligen på Happy sa...

Tycker du verkade kämpa på bra när jag kom in och skulle köra mitt pass. Var lite stressad att komma igång så jag hade inte tid att hälsa.

STIZZE sa...

Ah, jag känner inte igen ditt ansikte, därav att jag inte sa nått isåfall. :)

Är det du som är 192cm och väger 76kg som varit där före/efter mig de senaste gångerna? Eller är det du som gled in snabbt och ut lika snabbt igen?

Anonym sa...

Spännande upplägg!
Hur ser "60 min strax under tröskelvärde" ut?
Kör du 60 min på puls strax under anaerob tröskel?
Hur ser benpress på cykel ut?

mvh Anders

Uppenbarligen på Happy sa...

Nej, jag smet snabbt in till SRM-cykeln när du nästan var klar. Är runt 180 cm lång.