måndag 31 oktober 2011

SuperX med skivbromsar 2013?

Det verkar kunna bli en nyhet till 2013, inte helt oväntat då Cannondale vid SuperX släppet senast meddelade att hade de fått veta regel-ändringen tidigare hade de utvecklat ramen för skivbromsar redan till 2011.

Både gaffel och bakre triangeln i ramen kommer därmed bli förstärkta med viktpålägg som negativitet. Däremot går det att bygga cross-cyklar rejält lätta ändå och eftersom SuperX'en är lätt från standard ligger de före många konkurrenter oavsett.

Jag som nyligen beställt en SuperX blev först lite besviken att jag inte kan vänta på denna, men samtidigt så ska jag köra min cykel på landsväg och att köra skivbromsar på landsväg kanske inte är det smartaste när ens kollegor runt omkring än inte har detta, samt att det väldigt sällan behövs bättre bromsar än de som redan sitter på för landsväg.

På cross däremot kan jag verkligen se nyttan med rejäla bromsar, även om det blir lite tyngre.

Läs mer info här om "ryktet" som spridits genom Stu från Cannondale Cyclocrossworld: http://www.bikerumor.com/2011/10/28/prototype-disc-brake-cannondale-super-x-cyclocross-bike/


2 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Låter nog min CUBE gå ett år till. Har funderat på det där och jag är nog rätt säker på att jag kommer vilja ha skivor på min nästa cross, även fast jag tycker att det funkar bra med cantisar. Å andra sidan finns det ju en CRUX med skivor om min CUBE skulle pajja 2012.

STIZZE sa...

Cross i enbart cross-syfte(inte som lvg också som jag har tänkt mig) kommer nog bli 90% skivbromsar i framtiden. Vikten blir ju bara ett mindre och mindre problem.