måndag 31 oktober 2011

STIZZE med ADHD +ANNAT?

Jag har funderat på det några gånger, att nånting är fel på mig. Ingen är ju perfekt, så självklart är det massvis med fel på mig. Men jag funderar på det här med koncentrationssvårigheter relativt ofta, lider ibland av anti-socialhet, blyghet eller osäkerhet, har svårt att avsluta vardagliga projekt som att tvätta, plocka undan saker etc. Det är relativt ofta som Karin blir lite grinig på mig för att jag börjat plocka ur diskmaskinen men av någon anledning slutat halvvägs. Men jag är ingen cry-baby över det, utan det är bara så jag är och alla kan ju inte vara perfekta som sagt. Livet handlar ju inte om att vara perfekt, utan att vara perfekt för varandra men den/de man lever med. Och det tycker jag ändå att jag känner mig med Karin.

Jag gjorde nyligen ett ADHD test på expressen.se och högst sannolikt har jag adhd enligt det testet. Sex frågor är dock inte särskillt vettigt att grunda det på, men ändå. 5/6 av mina svar tydde på att jag hade adhd. Men det kan ju lika gärna vara add, eller nått annat, eller så är jag bara rätt kass på de ämnen som togs upp, behöver ju inte va en sjukdom(eller vad adhd nu är) som är svaret :)

Och jag har lyckats med riktigt fina resultat i nästan allting jag har tagit till mig och varit intresserad av(kanske ytterliggare en ledtråd?). Solklara MVG'n i ämnen jag gillat, EM-vinster i diverse olika dataspel i tonåren, "framgångsrikt" rockband som varit runt en hel del, golf-satsning vilket ledde till Björkhagens bästa nybörjare 2010(sen la jag ner det då jag saknade det sociala och inte hittade roligt folk att spela med), en av de absolut bästa förbättringar i fysiken som Aktivitus i göteborg någonsin uppmätt från ett testtillfälle till ett annat etc. När jag brinner för något så gör jag det ordentligt, men jag håller mig helst till ett intresse i taget också då min koncentrationsförmåga inte tillåter mig att ha för mycket igång samtidigt.

Ska nog kolla upp det där så småningom. Skönaste killen som har adhd(måste ha!) är ju JPOW annars, den mest inspirerande snubben vid liv just nu. =)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jävlar. Jag är precis så som du beskriver. Har klurat rätt mycket på det där. NÅN måste göra nåt! ;)
/Mollo

STIZZE sa...

Det är väl därför vi cyklar, idoterna förstår inte bättre!

Anonym sa...

Kriterier för ADHD (Uppmärksamhetsstörning/Hyperaktivitet).
Följande kriterier gäller för ADHD enligt svenska översättningen av DSM IV (MINI-D IV, 2002):
A. Antingen (1) eller (2):
1. Minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som
är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:
Ouppmärksamhet
a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter.
b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter
(beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete
eller läxor)
g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor,
böcker eller verktyg)
h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
i) är ofta glömsk i det dagliga livet
2. Minst sex av följande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en
grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:
Hyperaktivitet
a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still
b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats
en längre stund
c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar
och vuxna kan det vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet)
d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla
e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”
f) pratar ofta överdrivet mycket
Impulsivitet
a) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt.
b) har ofta svårt att vänta på sin tur.
c) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)
B. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet skall ha funnits
före sju års ålder.
C. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex.
i skolan/på arbetet och i hemmet).
D. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt, eller i arbete eller
studier.
E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni
eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre av någon annan psykisk störning.
Undergrupper
• Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, (ADHD) i kombination. Både kriterium A1
och A2 har varit uppfyllda under de senaste sex månaderna.
• Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning (ADHD), huvudsakligen bristande uppmärksamhet.
Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
• Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning (ADHD), huvudsakligen hyperaktivitet/impulsivitet.
Kriterium A2 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A1.
• För personer (i synnerhet vuxna och ungdomar) med symtom som inte längre helt uppfyller kriterierna
skall ”i partiell remission” också anges.

Anonym sa...

...eller så är du bara smålat när det kommer till hushållsarbete, lustbarn och allmänt oorganiserad? :-)

Sagt med glimten i ögat om du missade smileyn.

castrello

på allvar så KAN dt ju vara adhd men i så fall borde du låta någon proffsigare än expressen testa dig. Men det att du satsat enkelspårigt och lyckats med sånt du varit intresserad är väl inte direkt indikativt för adhd. Sånt ska nog gå under + ANNAT

STIZZE sa...

Tack castrello! De flesta punkterna stämmer mer eller mindre in, speciellt om jag tänker tillbaks på mig som unge. Och även på hur jag kommit runt många av problemen. Jag har garanterat nått scheisse innanför hjärnbalken.

Frågan är vad det hjälper till att få det diagnosierat, mer än att det kan va skönt att veta

Anonym sa...

Det var alltså inte jag som kliatrade in dt där från dsmfyran...

castrello

Anonym sa...

Det man provar mot adhd är ju medicin som gör att man lättare kan koncenterera sig osv
Medicinen är amfetamin eller liknande i små mängder(Concerta är vanligt idag).
Du kan ju prova att ta lite amfetamin för att se om du blir "lugnare" (och där de som inte har ADHD blir uppiggade), och det passar ju nu då det inte är tävlingssäsong (=ingen dopingkontrollant som vill att du ska dra ner byxorna) ;D

Det var jag som klistrade in kriterierna
glömde bara skriva mitt namn
Bollen

Jakob sa...

Endel påstår att man har bokstavskombinationen MTB, vad det innebär vet jag inte:)