söndag 30 oktober 2011

Slöcross runt erstavik och flaten

Planen var egentligen att hänga med till Nynäshamn med pendeltåg och buss för att cykla cross hem, men trögtänkt som jag är ibland så kom jag på så sent som imorse att jag faktiskt har jouren idag. Jag kan va ute och cykla för inställningstiden är ganska lång, men så långt som 5h bort utan möjlighet till snabbare hemforsling fungerade inte riktigt.

Så jag fick ställa in den rundan och blev lite less på mig själv samtidigt. Blev lite sugen på att köra mountainbike istället, men klockan rann iväg och då skulle jag antingen kört själv eller hinna till kl 10:00 med några andra som jag inte hann.

Det blev istället att satsa på slöcrossen som da pef la upp på facebook med ett femtital inbjudna som körde prestige och superklass på gårdagens cykelcrosstävling. Jag åkte dit strax innan 11 och köpte nya benvärmare eftersom mina gamla gick sönder helt och hållet igår efter mina 4 vurpor, köpte även en slang som visades bli nödvändig.

Vi drog iväg mot erstavik via hästhagen och den jävliga uppförsbacken som aldrig tar slut innan man når saltsjöbaden. Vidare genom erstavik, där jag punkade på en sten, vidare ut mot och igenom älta. In i skogen igen vid kolarängen och stigarna där för att tillslut komma ut vid flaten.

Vid flaten känner jag inte till alla vägar så bra, men ungefär samma runda blir det ju samma gång med någon enstaka skillnad några hundra meter. Riktigt bra cykling är det där, det finns flera partier som är riktigt tajta och träden hänger ut som ett tak över stigen samtidigt som de orange'a löven täcker stigen helt och hållet under cykeln.

Vid parkeringen nära orhem tog vi inte häststigen utan korsade parkeringen och åkte in vid stora stenen. Vilket grymt stigval, den måste åkas fler gånger! Världens nerförsbacke följt av en lika brant uppförsbacke, helrolig att safta på ner i och sen upp.

Däremot råkade jag ut för en rejäl olycka här, i rejält med hastighet i en nerförsbacke såg jag inte en sten som stack upp mitt på vägen och smällde rakt in i den samtidigt som jag hade händerna på hoodsen och tre fingrar på bromsarna. Jag tappade taget om hoodsen och drog rakt ut från grusvägen in i skogen, missade ett grovt träd med någon decimeter, fortsatte framåt och slog ner i marken mellan två mindre trädstammar. Eller ryggen slog i trädstammen vilket inte var så farligt men hade jag nockat träden med huvet hade det gått riktigt illa, och jag var bara någon decimeter ifrån där med.

Det var den läskigaste vurpan jag gjort hittills i min cykelkarriär på 1½ år ungefär. Det hade kunnat gå riktigt illa, när jag låg där på marken och äntligen hade stannat var jag riktigt orolig. Jag låg kvar och kände efter överallt om något var brutet, "rör dig fan inte för snabbt nu" tänkte jag i huvet. Som tur var så klarade jag mig förvånadsvärt bra. Ett ben, höft och axel som värkte var allt. Och jag kunde cykla vidare efter 2 minuter när jag samlat ihop allt jag tappat från fickorna. Tyvärr så ramlade även cykeldatorn av i smällen och den missade jag att plocka upp.

Vi var inte långt bort från fiket nu, det blev vid torpet vid orhem. De tog tyvärr inte kort och jag hade inga kontanter, jag fick däremot låna 30kr av patrik så jag kunde köpa en macka. Utan frukost kände jag mig rätt svag vid det här laget även fast jag nog aldrig har cyklat så långsamt på någon cykelrunda förut. Knappt några sprätt alls blev det, och jag missade till och med skyltspurten vid enskededalen.

Hur som helst så var det en toppenrunda, min söndag räddades helt klart och jag är helnöjd att jag hängde med på denna runda även om den kanske inte gav någon super-effektiv träning. Det var skönt att rulla ut benen från gårdagens tömning och mjölksyrechock.

Samling på concept store vid kl 11:00

Tille, Björn, Jesper och Patrik

Första stoppet, ett hjul är lika rakt som ett S

Alla vill titta på spektaklet

Nästa stopp, kumlin punkar sitt tubhjul lite längre bort i bild men lyckas laga det med punkaspray.

Björns otroligt snygga och balla Ridley..

Simon och Björn tuggade på vid älta mot fel håll och tänkte skippa den grymma stigen mellan älta-flaten.. Vi andra ville inte missa denna.

Framme vid parkeringen innan orhem, snart fika, och snart en brutal vurpa för min del

Lisas grymt snygga SuperX, den ser så jävla grym ut, speciellt med hjulen hon har på här också. Hoppas jag kan fåtag på ett par schyssta lätta högprofilare till min egen SuperX nästa vecka

Rundans suddigaste bild, fika på orhem. Det käkades räkmackor, ost/skink mackor, pajer och bakelser. Jag nöjde mig med en ost/skink-macka som sagt, och lite sportdryck som jag inte hade rört under rundan.

6 kommentarer:

Tille sa...

Grattis, du har upptäckt varför många har bromsarna mer uppvinklade på CX än på racer. Och så klart var det inte effektiv träning. Det var ju inte ens träning. Det var ju en slöcross. :-)

Tille sa...

Skönt att det gick bra glömde jag visst att skriva...

Johan (Black Planet) sa...

Har jag inte släpat upp dig utsiktsberget vid Flaten? Tur att gick bra. Missade ni häststigen? Den borde vara snor hal idag..

STIZZE sa...

Nästa vecka skiter vi i häststigen, jag behöver leta efter min cykeldator i mörkret där jag torskade idag ;)

kokodrill sa...

Tur att det gick bra. Låter som det kunde gått riktigt illa. Ska du byta upp dig till kolfiber ? Sneglar avundsjukt på Lisas toksnygga. Vill haa!

STIZZE sa...

Japp, beställde för ~2v sen, fick leveransdatum 1 mars först men sen måste nån lämnat återbud på en bokad för den är redan skickad från holland i förra veckan :)