fredag 28 oktober 2011

Ett rejält väckningspass..

God morgon monarken, jag hatar dig ibland. Men det var det värt!

Jag körde mitt GIH-studie-pass nu på morgonen, jag kände mig inte stark direkt. Morgonpass är inte lätta. Jag skulle köra 60min på en fast belastning och jag klarade mig till ~37minuter om jag minns rätt innan jag började harva ordentligt. Korta 5-sekunders pauser och total psykbryt, med ~6-7w sänkt belastning ända upp till 50minuter då jag ryckte upp mig. Matade med gråten i halsen, typ, på och höll utgångswatten stabilare igen, men jag tog 1-2st fem sekundare ändå.

Monark på morgonen är verkligen brutal väckning.. Men nu är jag igång och redo inför morgondagens STHLM CYCLOCROSS!

Nu ska jag bara avsluta med en kortare intervall, duscha och gå till jobbet, jippi!!

5 kommentarer:

Uppenbarligen... sa...

Du måste ha gjort ett riktigt bra TT om du får slita så på dessa pass. Jag å andra sidan måste ha gjort riktigt dåligt ifrån mig då det känns som lite över distansansträngning för min egen del.

STIZZE sa...

Jag ska inte grotta ner mig i wattsiffror här, men vi är ju alla individer och reagerar olika. Det kan ju ha med vana att göra också, jag har aldrig kört såhär långa intervaller på monark tidigare. Samtidigt kanske du har din tröskel närmare vo2max än vad jag har, och får då kanske en "lättare" belastning än vad jag får.

Mitt vo2max skiljer sig väldigt mycket från de flesta andra i studien. Jag trycker ut mer watt per "syre-enhet" än de andra, pga sannolikt bättre effektivitet i mitokondrierna. Först gjordes beräkningarna på vo2max och då fick jag en alldeles för lätt belastning, sen har de gjort om beräkningarna, om du var med lika tidigt i studien som jag så har även du fått din belastning justerad minst 1 gång.

Det är så få watt som avgör ifall passet är vidrigt eller går att utföra utan problem också. Dagsform bland annat.

Förra onsdagen var det ännu tyngre än igår men laktatet låg då på rätt nivå även om pulsen drog iväg i höjden. På helgen därefter gick det lättare men var tungt som fan, pulsen var väldigt låg.

Nu i onsdags var jag stark som fan, visst kändes det och jag hade slutpuls på min tröskelpuls och laktat såg bra ut, pulsen slutade 1 slag under tröskel. Imorse slutade jag 5 slag över onsdagens pass och det kändes överjävligt i benen, men det var även ett morgonpass med nyvaken, hungrig, grinig, mentalt veklings-cyklist etc.

Men nej det känns verkligen inte som något distanspass för min del. Men vad jag förstått så är jag "svarta fåret" av försökspersonerna, som skiljer mig rätt mycket från mängden vilket gör att jag får en konstig belastning hur de än räknade. Först så var det för tungt för de flesta och jag hade det rätt skönt. Då räknade de om och ändrade för alla, jag fick då ännu lättare och det kändes som distanstempo. Sen gjorde de ytterliggare en korrigering och jag hamnade på den tyngsta belastningen hittills och nu sliter jag som fan. Men laktatet säger att jag ligger rätt så som jag förstår det är det jag som är mentalt klen :)

Det kan ju även vara så enkelt att jag tappat i form sen jag gjorde första testet. Jag skadade mig under första veckan i studien och sydde i benet, kunde knappt stödja mig på benet i ett par dar. Det ledde till att jag enbart körde studie-passen. Så jag har ett par färre pass i benen än vad jag borde haft.

Jag oroar mig inte så mycket utan följer bara instruktionerna. Micke kan det där utantill och innantill, det finns ingen anledning till oro.

Anonym sa...

Intressant! Jag är också med i studien och har inte fått någon watthöjning ännu. För mig är passet ok de första 45 minutrarna, sedan är det mentalt jobbigt, men pulsen klarar sig under tröskeln. Höjer Micke mig med 5 watt så blir det nog riktigt jobbigt. / Jonas

STIZZE sa...

@Jonas, jag är den som kom igång först med träningen av alla. Det kan vara så enkelt att du kom in efter att ändringar gjorts. Eller att de olika uträkningarna resulterade i samma belastning för dig oavsett

Johan sa...

Jag måste också ha underpresterat å det grövsta på mitt TT. Jag har fått min effekt höjd med 14 W men det känns ändå som endast just över distansansträngning. Jag hade precis varit sjuk när jag gjorde mitt TT, så mina siffror speglar inte min nuvarande prestationsförmåga. Får nog prata med Micke om att höja lite till.
Johan