lördag 21 maj 2011

Happy-landsväg ToR västerhaninge utförd

Det blev en riktigt fin runda idag. Jag mötte uppe med grabbarna vid HBB och de hade inte vidare koll på söder om stan så vi körde på min idé, den jag brukar köra ToR västerhaninge via vendelsö, brandbergen, dalarövägen, årsta havsbad, och påvägen hem, brandbergen, skogås, trångsund, sköndal.

Eftersom jag var den enda som hittade tog jag förningarna 90 procent av vägen, jag körde på i mellansoft tempo där jag kunde trampat på mer men höll igen lite för att dels inte överanstränga knät och dels att hålla ett lagom tempo för gruppen. Vi letade cykelvägar så gott det gick och rullsnitt låg på strax under 30km/h och då var det rätt många stoppskyltar och rödlysen som inte var med oss idag.

Tyckte själv att jag lyckades bra med jämn fart/belastning och fick det sen bekräftat, det är svårt det där utan cykeldator som visar km/h samtidigt som det är lärorikt att lära känna känslan av olika belastningar och vad som är lagom. Jag kunde definitivt sprätt med i backar och annat om jag velat idag, jag kände mig faktiskt stark. Men jag tyckte det var bättre att ta lite ansvar för jämnare tempo och hålla ihop gruppen.

I västerhaninge stannade vi vid Bangs sambos bageri, vad-det-nu-heter, semlor hade dom inte kvar(SKANDAL!). Så det fick bli en kaffe med mjölk för min del, i ren demonstration. Efter kaffepausen kände jag lite på grabbarnas specialized hojar och de var klart lättare än min cross, jag reagerade även på styret på tarmac hojen som var grymt skönt i bocken. Jag är själv lite obekväm med greppet i bocken på mitt eget styre. Nytt styre och ny tunnare linda för bättre grepp(mindre komfort) skulle nog ge mina korta fingrar bättre komfort i bocken iallafall.

Sen bar det åt hemåt igen, vi körde ut mot dalarövägen och tog den hem, vid brandbergen körde vi rakt fram och kom då förbi vega, länna, skogås och trångsund.

Det var en riktigt trevlig runda i riktigt bra väder och sällskap. Jag är helnöjd. Det tråkiga är väl att sista milen ungefär började jag känna av knät lite smått, inget extremt alls men jag kände definitivt av det. Så det blir mer inflammatorisk medicin nu och ett läkarbesök i veckan som kommer samt ringa idrottskliniken en gång om dagen för att få en tid. Annars har jag min stående tid där om 3 veckor, men det är alldeles för lång tid att vänta.

4 kommentarer:

Marco sa...

Tack för en trevlig fikarunda. Jag hade mer än gärna tagit mer förningar, helst om det hade sparat på ditt knä. Är bara så van vid att den som ligger först viker av när personen inte vill dra längre! =)

STIZZE sa...

Det gick ingen nöd på mig, det var nog lagom tempo ändå och jag kände mig aldrig vidare trött. Jag är också van med att ta förningar och sedan själv välja att släppa strax innan man börjar bli krokig alternativt varannan minut, men då handlar det om högre hastigheter också. :)

Anonym sa...

Hastighet är egentligen inte så viktigt när man tränar, det är tiden och intensiteten som är det viktiga, däremot blir man ju nyfiken på hur du vet rullsnittet utan cykeldator :)

Magnus sa...

Tack för en fin runda! För mig var hastigheten alldeles lagom, d v s för snabb. Jag har redan startat ett åtgärdsprogram :)

@Anonym Det fanns två andra cykeldatorer med på rundan.