lördag 11 februari 2012

En härlig dag på skridskor!

Vi åkte till hellasgården som planerat. Det är första gången jag står på ett par skridskor på säkert 5 år, och säkert 5 år innan den gången också. Men jag är ju gammal hockeyspelare från elit-serien men för 15åringar. Så det borde ju gå bra tyckte jag.

Efter 20m på skridskorna var jag som bambi, efter 50m på skridskorna var jag helt ok, efter 75m på skridskorna kändes det helt naturligt och jag stod på rakt fram med full spätta. Efter 200m, då började jag bli trött men kunde inte komma på hur man bromsade, efter 300m fick jag stopp på skridskorna och kände mig återigen återställd med kunskaperna.

Vi åkte ett ganska lugnt varv först jag och Karin, som inte åkt sedan de där gångera man gjorde det med skolan i 8an som 13-14åring. Det gick skitbra och ingen utav oss ramlade nånting.

Efter vi åkt ett varv så vilade Karin medans jag tog ett träningsvarv med full kareta. Det gick skitbra men mjölksyran kom snabbt, jag köttade på så gott jag kunde och gled ingenting. Väl framme efter ett varv så kände jag mig nöjd för tillfället, helt slut.

Vi gick in på hellasgården och käkade en varsin macka, läsk och en kaffe. Sen ville jag ut och träna ett varv till. Karin tog tid på mig, jag satte igång och gjorde allt jag kunde för en bra tid, helt slut gick jag "i mål" på 7minuter blankt. Det är ett långt varv verkligen. Inte ifrån åkt av en enda person blev jag idag även fast jag hade vanliga hockey-skridskor. Det var skoj!

Jag ska nog träna mer skridskor  framöver, det var verkligen skitkul och möjligheterna för träning är helt perfekta på sjön vid hellasgården. En skiiitstor plogad bana på isen, bra underlag och inte för tätt med folk. Jag har även full kontroll så det är ingen fara med att åka snabbt, jag kan stanna på 1m även fast jag är i full fart.

Väl inne på fika förresten så blev jag irriterad på ägaren som är så jävla girig på hellasgården. Han var skitdryg mot oss förra sommaren när vi var där med cyklarna och fikade, maten smaka skit, men övrig personal är helt ok. Det jag irriterade mig på denna gången är antalet skyltar om att man inte får äta medtagen mat, inte dricka av deras vatten eller använda deras toaletter eller vistas i lokalen ifall man inte är en betalande gäst. Räcket det inte med 1-2 skyltar? Helt otroligt, även om jag förstår anledningen, nånstans går dock gränsen för vad som är ok. Och eftersom jag har egna erfarenheter av den, idioten, tyglar jag inte mina åsikter.

Startplatsen där man snörar på sig skridskorna precis utanför badbryggan

Där längst bort och lika långt till åker man åt höger, sen är det tillbaks längst andra sidan sjön och en till runda till andra änden av sjön och tillbaks hit som nästan är i mitten av den. Flera km lång är banan, riktigt bra!

Här badas det isvak, massvis med folk bastar och går i. Ser helt galet ut men ska vara skönt har jag hört, vore kul att prova nån gång

Kanske inte bästa bilden för att visa isen. Här var den som mest uppkörd eftersom alla börjar här.

Hellasgårdens byggnad, riktigt mysigt. Det vore nice att äga den själv och bo i vänstra delen och driva den stora byggnaden som cafe/lunchställe precis som det är idag. Fast på ett trevligare sätt.

En stor koltrast var inte det minsta rädd för mig, här var jag 1m ifrån ungefär

Dagens lunch, en varsin macka, vatten, läsk och kaffe

Och så började förbudskylts-fetishen med en "vanligt vatten. Endast för betalande gäster, övriga 5kr!"

Nästa förbudskylt

En till..

Och en till på handikapp-toan

En på damtoan

En på herrtoan

Avstängt hade vi här, varning!!

Och så fanns det en väldigt tydlig utanför redan innan man gått in

Och hundar får visst inte vistas inne på ett café, no shit sherlock..

Och om man missat den där stora skylten som satt precis vid entrén så borde man iaf inte missat denna..

Eller denna............

2 kommentarer:

jens sa...

är 7 min ett långt varv? jag som tyckte vi hade ett rätt kort varv här i uppsala, som låg o snurrade på 23 minuters :D

STIZZE sa...

Jag tyckte det va långt :) Jag åker rätt snabbt också, det tog 25min att ta sig runt första varvet när sambo var med