onsdag 13 juli 2011

Cykelval till Cykelvasan

Jag står i valet och kvalet. Tanken har slagit mig många gånger, och nästan lika många gånger har jag ändrat mig, trott att jag valt klart och ändrat mig igen.

Jag har ju inte kört cykelvasan förut, så jag kan ju verkligen inte göra en perfekt individuell bedömning för mig själv. Frågan är hur jobbig terrängen är när man väl är i skogen, Kalle Bern på kadens provade CX på cykelvasebanan och klämde ur sig att det blev för jobbigt på de tekniska partierna, men jobbigt på vilket sätt? Han körde dock med CX-styre också, om jag kör blir det mtb-styre.

Jag har cyklat sörmlandsleden med Johan när vi körde cyclocross förut. Jag tycker själv att jag är rätt duktig på att parera stenar, rötter och lyfta bakhjulet över hinder etc, men jag är ingen trialgud direkt på cykel. Man måste jobba mycket mer utan dämpare och den lilla luftkammaren man har. Jag har även kört tuffa CX-stigar med 23mm gp 4000s däck och på 3h punkade jag "bara" en gång. Men en gång är kanske för mycket på tävling.

Samtidigt så körde vi saktare än jag hade gjort på min scalpel när vi körde sörmlandsleden på CX, speciellt om vi jämfört med tävlingstempo som cykelvasan kommer gå i. Frågan är hur mycket jag kommer orka parera rötter och stenar när jag blir trött på slutet, och hur mycket mer jag kan höja tempot utan att klanta mig. En smäll räcker för en punka och 2-3minuter förlorad tid på sluttiden. Frågan är hur många punkor man har råd med för att inte förlora på totaltiden. Det kanske inte ens är en enda punka.

Kadens har skrivit om ämnet i deras tidning, något jag ska försöka fåtag på en kopia för att läsa. De har även gjort en liten video där de testar 4 olika cyklar på cykelvasanbanan. De rekommenderar 26" och 29" hardtail, men jag tycker testet blir lite halvdåligt när dom faktiskt inte kört tävlingstempo utan hållt ihop gruppen. De filmar heller inte terrängen där Kalle Bern tycker det blir för jobbigt med CX, jag såg ingen terräng som var det minsta avskräckande för att starta med CX, tvärt emot, är terrängen exakt som på filmen är det inget snack om att CX är bästa vapnet.

Vilka cyklar har ni i garaget att välja på?
Vilken cykel väljer ni?
Är ert val grundat på tidigare erfarenhet av cykelvasan?

Kolla in kadens film här:

3 kommentarer:

DrGT sa...

Jag tycker du ska testa med din CX. Jag kör med Stan's-vätska också på CX och då är punkarisken klart mindre. Dock så är det bra mycket bökigare att få CX-däcken att sluta tätt mot fälgen: 3 velox fälgband i botten av fälgen och sedan bryta som fan med däcksjärn för att få däcket :)

Jakob sa...

Jag kör på HT 26" MTB, hade jag haft annat att välja på hade jag gjort det, troligen en 29"

Jonas l sa...

Håller med Gunnar. Tycker du ska testa med din CX