tisdag 26 juli 2011

Snabbaste tisdagsrajden hittills

Jag började med att köra upp för hammarbybacken med spypuls, rullade ner för att kolla läget, hälsa och ta 2 rundor till upp mot toppen innan det var dags för rajden. Men när jag kom ner efter min första vända såg jag att Fredrich var på plats igen, och Stefan Hellman dök även upp. Jag förstod då att det skulle gå snabbt på rajden så jag hoppade över fler backvändor så jag kunde hålla hyfsat tempo med dom istället. När hela snabbgruppen var samlade var vi två från Spårvägen CF, två från Täby MTB och en från CK Valhall, alla tävlar och tränar seriöst.

Vi pumpade på ut genom sickla skiftet och jag kände direkt att jag varken hade klippet i benen idag eller hade förmågan att pusha mig till det ultimata med pannbenet, men visst tog jag i så mjölksyran sprutade. Men det där idiotnötande där man ligger och pressar längst fram på sadeln dök bara upp en eller två gånger på hela rundan. Istället släppte jag lucka när jag helt enkelt inte klarade av att hänga med på rulle, precis som jag hade gjort på långlopp. Det är mitt sätt att försöka köra ekonomiskt och hålla en jämn hög fart hela passet.

Lite störande var mina växlar idag som strulade extra mycket. Äntligen har växelörat skickats från holland så det är på väg nu iallafall. Jag har fått vänta i sju veckor på nytt växelöra till scalpelen, ja visst det är något man ska beställa omedelbart man skaffar ny cykel men jag trodde de gamla växelöronen till 2010:an skulle passa, men icke sa nicke.

Jag har kört tre tävlingar med ett snett växelöra och behövt parera växlingarna hela tiden. Det är tungt som fan när en tyngre eller lättare växel slängs in när man bryter i uppförsbackar eller trycker på för att komma över ett hinder etc, men tappar momentet direkt och 5-50meter på de framförvarande beroende på hur situationen gått till. Jag har tvingats till många avstigningar p.g.a ofrivilliga växlingar. Det ska bli grymt skönt att få en fungerande drivlina igen.

Efter 40minuter i sadeln började dock grabbarna bli lite trötta, jag höll rulle med dom resten av rundan förutom då mina växlingar strulade. Mot slutet låg jag t.o.m 2a, 3a. Cykelcity anställda Fredrich är dock svår att matcha när han kör hellasterräng med sin heldämpade 29:a, både starka ben och gratismoment med dom hjulen går inte att konkurrera med.

Turen blev genom sickla skiftet, dow jones, blåa både ulvsjöslingan och riktiga blåa ut mot saltis, men vi svängde av in på area 51, cyklade grusväg några hundra meter och hoppade sen på gröna tillbaks. När vi kom till masterna tog vi en extrarunda på två tornen tror jag det heter, eller kanske russian barbeque? Sen åkte vi hästskon baklänges som jag aldrig gjort, riktigt kul faktiskt och grymt flowigt! Faktiskt nästan lite roligare åt det hållet, mer utförsåkning måste vara anledningen! Genom sickla skiftet tog vi fem svåra mot hbb, men vid de sista 100m innan filosofens grav svängde vi upp på champs elysée och körde tillbaks en bra bit för att sedan ta traktormakt mot hbb. En grym runda med många kilometer tror jag, tur att jag tog med mig mycket dricka. 2liter vatten i camelbak och 700mml sportdryck är grymt att ha med sig när man hamnar med ett riktigt snabbt gäng, och det är mer vikt att bära på också vilket är bra för träningen.

Tack för rundan, riktigt nice att få svettas ordentligt! Jag är riktigt nöjd att jag slogs mot mina tankar av att cykla cross med hovet eller ck valhall idag. Det här blev mycket roligare...

Innan rajden var det en stollig simmare som tränade i kanalen, inte det mysigaste vattnet just där inte..
Glada gubb och tantgruppen
Direkt efter sickla skiftet hade körts igenom, jag är redan trött och glad att det blev grusväg
Uppe på utsiktsberget ovanför källtorpssjön
Hellas har grymt sköna och utmanande stigar, här är en härlig utförsåkning med ett utmanande drop eller liknande på slutet. Man eller mus, så tänkte jag när jag smällde på utför.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Anders och Peter var de andra två.

STIZZE sa...

Jag vet, det blev bara så att deras namn inte kom med :)

Anders åkte jag med till mörksuggan för ett par veckor sen och Peter kommer jag ihåg sen cyclocrossen i kungsan, tror han vann sportklassen?

Fredde sa...

Aha! Peter vann mycket riktigt sportklassen :)

Anonym sa...

Hej, kul pass i kväll. Håller med Clive om din teknik, den är grymt bra dvs Nemas problemas även i mycket teknisk terräng!
Hoppas du får på ett nytt växelöra, är aldrig kul med rappande kedja.

Får man sno en bild från passet till tidsreggning på Funbeat?

/Peter (en av de blå smurfarna)

STIZZE sa...

Tackar! Den är nog inte världens bästa, men för att bra hållt på i ett år är den nog helt ok. Man fostras snabbt att ha hellas som hemmaskog. :)

Jadå, mina bilder får man sno hejvilt