måndag 4 juli 2011

[TÄVLING] Ränneslättsturen

Eftersom jag inte vetat hur mina knän ska palla långloppen var jag sent ute med att fixa transport till tävlingarna. Men 1½ vecka innan bestämdes det att jag skulle åka med Bang, dagarna innan tävling meddelade han att han var sjuk och inte kunde åka. Det blev att dra i alla möjliga kort och både pumpen och kumlin sa att jag skulle kolla med Fredrik Edin angående CRT bussen. Sagt och gjort, tur hade jag för det fanns en plats ledig, men vi skulle åka redan på lördag morgon för att sova i eksjö. Jag hade inget boende men lyckades fåtag på en sängplats i rummet bredvid CRT. Enligt vandrarhemmet fick jag den sista sovplatsen de hade men väl på plats sov jag ensam i ett rum för 10 pers och bara ett fåtal av övriga rum var använda, det var en minst sagt virrig tant jag pratade med på telefon vid bokning.

Resan ner och dagen innan
CRT bussen gick från lidingö och hade flera stopp där de hämtade upp cyklister. Jag tog mig till Cykloteket Västberga där de skulle lämna av två monarker. På plats var jag så tidigt som 09:20 även fast de inte skulle va i sumpan förrens 9:45-10:00, jag hade nämligen resväskan på styret de 10km jag cyklade och var lite orolig för hur det skulle gå så jag garderade med att vara ute i god tid. Det tog bara ~5-10minuter längre än det normalt gör under en lugn cykeltur på den distansen. När de öppnade kl 10 gick jag in och köpte vattenflaska och gt tabletter som jag hoppades skulle hjälpa mot kramp. Snackade med en mycket trevlig mekaniker där som jag tyvärr inte tog namnet på, det var mycket trevligt bemötande iallafall. Tog en kaffe, fick lite hjälp med cykeln och snackade lite cykel i deras kaffehörna. Även Joakim Hermansson från CRT väntade med mig i västberga. Vi passade på att väga våra cyklar och scalpelen var nere i 10.15kg. 150g från sub10 är inte långt, men jag känner inget direkt behov eller sug just nu på att nå sub10kg. 95% av en prestation sitter ändå i benen och jag har andra prioriteringar.

Bussen var dock försenad så det blev en lång visit i butiken. Vi tog ner och klämde på scott 899(?) hardtail som vägde 7.5kg och kostade 100'000SEK. Bara hjulen i sig kostade 30'000SEK.

När bussen kom hälsade jag på ett gäng grabbar, bussen såg proppfull ut och var inte lefty-anpassad. Ändå fick vi in ytterliggare två cyklar med extra-hjul och packning när Stefan Dahl och Per Kumlin anslöt vid kungens kurva. Bussresan ner var komfortabel med den stora bussen med bra med yta för varje person, totalt 9 sittplatser inkl förare. Högt i tak var det också, man kunde stå upp utan att slå i huvet. Vi stannade för lunch vid ett värdshus och fortsatte sedan tugga ner mot eksjö. Bussresan tog 4½ timme ungefär. Väl nere i eksjö hämtade vi ut rumsnycklarna på willys och åkte sen till vandrarhemmet, det var lumpen-känsla över rummen då det var våningssängar uppställe med tillhörande pall och garderob till varje plats. Själv var jag ensam i ett rum för 10 personer medans CRT fyllde upp ett rum för 12 personer.

Efter incheckningen drog vi ut på hojarna och körde 6-7km baklänges och tillbaks rätta riktningen av banan, det kändes bra att veta om hur sista halvmilen såg ut på banan så man kunde "planera in vart man ska stöta", jo tjena gudrun. =) Snarare vart jag ska planera att bita ihop och hålla tårarna inne.

Tyvärr, eller egentligen som tur var, så punkade jag på rundan. När jag undersökte punkan hittade jag gott med sten och smågrus mellan fälgen och sidoväggen av däcket. En sten hade punkterat däcksidan 5-6mm långt och det såg lite illa ut. Fredrik Modin kom som tur var tillbaks och kollade om allt var ok, tur var det för jag hade tagit med mig min gamla handpump som gått sönder. Jag slängde i ny slang och cyklade tillbaks.

Till kvällen gick vi på restaurang och käkade mat. Jag håvade in en Pasta Medusa, cola och 3-4 glas vatten. Riktigt god mat och en stor portion med pasta för kolhydratsförrådet.

Senare på vandrarhemmet oroade jag mig för däcket och kommande dags tävling, att punka eller ha något som helst tekniskt strul när man är toktrött och vill prestera en hyfsad tid är inge roligt alls. Fredrik skramlade fram ett nytt Furious Fred 2.25" till mig för en billig penning som jag satte bak och flyttade mitt bakre Rocket Ron 2.25" till framhjulet. Det visade sig bli en grym kombination så den kommer jag köra även till nästa helgs mörksuggejakten.

Tävlingsdagen
Jag vaknade upp kl 08:00 då klockan ringde och käkade frukost och packade i ordning mina grejer. Det blev lite bråttom för att hinna med tycker jag så egentligen borde jag gått upp 30min tidigare alternativt skynda på frukosten lite då den tog 50min, men det känns bra att slippa stressa i sig mat samma morgon som det är tävling.

Vi slängde in väskorna i bussen och cyklade ner till målområdet där bussen mötte upp och vi satte upp scott-tälten. Det var ett riktigt bra camp dom hade, och en helt otroligt bra uppstyrd langning av mamma bleckur. Langnings teamet hade två cyklister var att ansvara över, flaskor märktes upp och langnings teamet åkte var för sig mellan langningsområde beroende på var dess cyklister befann sig på banan. Sen hade dom även en backup-langare med flaskor ifall något skulle behöva planeras om. Om en utav dom två t.ex punkar och tar tid på sig samtidigt som den kanske cyklar lite långsammare, hinner inte langningspersonalen flytta sig till nästa langningsområde innan den första kommit dit.

Banan
Banan är 78km och består av ganska lite grusvägar. Där det var grus var det ofta lite lösare sprängsten/singel vilket gjorde det tungtrampat där det inte var packat. Mest bestod banan av singeltrack och doubletrack(traktorspår) ute i skogen. Banan var varken särskillt teknisk eller svårkörd, ändå blev det stora köer p.g.a att det var svårt att köra om på många ställen. Det var lite som gjort för att fastna bakom långsamma skogscyklister. Langning skedde vid 19km, 43km och 60km, jag hade en flaska med mig och planen var att stanna vid langningsområdena och fylla på denna. Sen hade jag även 8st flytande gels med mig och GT tabletter.

Tävlingen
P.g.a min sluttid på Lida Loop hade jag seedat upp mig till fålla 3 denna gång, det kändes roligt att ha lyckats med det och få lägga in min cykel i den främsta fålla jag hittills fått erfara. Andra tävlingar har jag startat bakom fler cyklister än jag kan räkna till. Som florsockret på bullen passade jag på att vara uppmärksam och ställa in cykeln tidigt i startfållan så jag fick en bra startplats även i fållan. När starten small av tog det ändå 9-10 sekunder innan jag fick röra på mig, så mycket cyklister var det i fålla 1 och 2. Jag började med att plocka placeringar direkt men försökte ändå ha en lite lugnare approach än tidigare, det går inte att jämföra tempot vilket t.ex kolmårdsbiken hade jämfört med denna start. På kolmårdsbiken hängde jag på klungan med mjölksyra pumpandes i benen och pulsen i halsen, men på denna starten så hängde vi med hyfsat utan att behöva döda mig själv. Ändå tog jag placeringar, men som vanligt gick jag ändå ut lite för hårt även om jag försökte hålla igen.

Fast egentligen var det inte dumt, egentligen hade jag velat orka hålla samma tempo 2km till för då hade jag sluppit blivit omkörd av ~30-40 cyklister som sedan blockerade skogen totalt mellan 10-20km. Jag ska egentligen inte klaga på blockerande cyklister, dom var helt enkelt starkare än mig och förtjänade sin plats in i skogen, däremot kan jag förbanna mig själv för att jag inte var starkare för att hålla undan så jag hade haft dom i ryggen istället.

Vid 20km langningen hade jag fortfarande lite över halva flaskan full, jag visste att jag troligen dricker mer än halva mellan 20-40km men ville inte ödsla tid för någon ynka deciliter, sagt och gjort så skippade jag den langningen och fortsatte. Jag tog en flytande gel för varje 10km ungefär, dom blev inte perfekt tajmade utan första togs vid ~17km kanske och andra vid 25km etc. Första 10km hade jag kört tungt, 10-20km var det mycket köer med förluster med säkert 10minuter i bara kötider på totaltiden.

Mellan 20-30km var jag loss utan de värsta köerna även ifall det kunde gå i lite för lågt tempo skogen när jag låg bakom andra, det är inge kul att behöva ligga och bromsa på ställen där man inte ens har hög puls på eller har något problem med terrängen. Mellan 30-55km drog jag ner på tempot lite då jag kände att jag legat lite för högt, jag lät några köra om på grusvägarna utan att ta rygg men kom ofta ikapp dom i skogen igen utan att behöva anstränga mig för mycket. Jag körde ekonomiskt bra får jag nog säga.

Mellan 55-65km ville jag återigen höja tempot lite igen, det märkte cyklisterna omkring mig och de hakade på efter min rulle. Jag drog dom på grusvägarna och var lite slitnare i skogen sådär drog jag inte ifrån dom, jag försökte flera gånger låta någon annan gå upp och dra på grusvägarna men de vägrade gå upp. Jag svängde ut till vänster och slog av helt på takten men de bytte bara spår och la sig och rullade bakom mig. Jag bromsade t.o.m. in på grusväg men de bromsade också in och körde inte om. När jag sedan satte mig upprät och plockade fram vattenflaskan och bara rulle, låg de fortfarande kvar. När jag fumlade efter en flytande gel och sakta öppnade den och drack, låg de kvar på rulle. När jag tog fram en GT tablett och drog i mig två stycken, låg de kvar på rulle. När jag gick åt sidan, gick de med. Det var uppenbart att ingen ville gå upp att dra, lite väl larvigt tyckte jag.

Irriterad som jag var fortsatte jag att nöta på och efter en mil i ganska högt tempo var jag rätt mör i benen. Jag kände att jag behövde slå ner på tempot, och självklart går de då om och ökar tempot. Lite irriterad trampade jag vidare i eget tempo och då jag började känna utmattning komma och små krampanfall var det inte läge att göra något övermodigt. När det var 6-7km kvar började jag känna igen mig och tyckte att det var dags att tömma lagret energi. Jag tryckte på igen och tog två "placeringar" på folk utanför min klass. När det var 2km kvar tryckte jag ännu mer och tog en placering till och fick syn på den andra utav två kolmården cyklister jag haft sällskap med tidigare. Tyvärr räckte det inte, men jag lyckades dra en sista spurt 100m in till mål, vilket resulterade i idiotkramp både i framsida och baksida högerlår samtidigt. Med lite hängande över ramen i målområdet var jag på benen efter 2minuter.

Mer sammanfattat kan man säga att jag gick ut för hårt för vad mina ben orkade med, men det hade varit bra om jag orkat hålla tempot lite längre även om jag kroknat efter det, så att jag kommit en bra bit fram i ledet in i skogen. Sen drog jag ner på tempot ett tag, ökade efter halva loppet men fick dra ner mot slutet för att sedan trycka på sista halvmilen igen, avslutandes med en spurt. Jag tycker att jag disponerade mina krafter väl och läste kroppens gensvar mot kramper och energiförluster bra. Det var ett mycket lärorikt långlopp som jag är mycket nöjd med!

Resultat
Jag slutade på 44:e plats utav 50 fullföljande, 58 startande och 61 anmälda. Min totaltid blev 3h 37min 45sek vilket är ~53minuter efter vinnaren Micke Flockhart och ger mig en procensats på 32% efter vinnartiden. Hade jag inte redan seedat in mig till startfålla 3 hade jag alltså gjort det med detta lopp. Den procentsatsen är också ungefär samma procentsats som jag presterade på lida, vilket jag är mycket nöjd med då jag bara cyklat 2 gånger på tre veckor sedan lida.

FLOCKHART Mikael 0 21 2:45:54 1 Team Powerbar-RSP

WENGELIN Matthias 2 51 2:45:56 2 Team Kalas / Pedalogerna
BLECKUR Lars 13 26 2:46:07 3 Cykloteket Racing Team
DARVELL Magnus 33 52 2:46:27 4 Team Kalas / Pedalogerna
CARLSSON Stefan 3:27 39 2:49:21 5 Kolmården MTB
BRENGDAHL Daniel 4:32 16 2:50:26 6 CK Hymer
BYHLINDER Oscar 8:45 38 2:54:39 7 IK Jarl Rättvik
EDIN Fredrik 10:00 25 2:55:54 8 Cykloteket Racing Team
AXELSSON Johan 10:34 36 2:56:28 9 Kolmården MTB
KARLSSON Johannes 11:01 37 2:56:55 10 Kvänums IF
DAHL Stefan 11:09 28 2:57:03 11 Cykloteket Racing Team
DROTZ Martin 11:38 41 2:57:32 12 Mjölby Ck
FILIPSSON Martin 13:40 22 2:59:34 13 Ck Antilopen
HJORTSBERG Jesper 14:31 9 3:00:25 14 Gävle CA
SVÄRM Fredrik 15:08 13 3:01:02 15 Motala AIF CK
VIKTORIN Jonas 15:09 57 3:01:03 16 Almby IK
ANDERSSON Jesper 16:27 30 3:02:21 17 SMACK
HJÄRTSTRÖM Mathias 16:51 20 3:02:45 18 CK Hymer
ANDERSSON Niclas 19:01 47 3:04:55 19 Kolmården MTB
NOGÉUS Johan 20:09 43 3:06:03 20 Uddevalla CK
HAGBERG Felix 22:19 7 3:08:13 21 IK YMER/merida
LUND Oskar 22:45 17 3:08:39 22 IF Hallby SOK
GROTH Martin 23:10 3 3:09:04 23 Tullinge SK
WIKSTRÖM Erik 25:18 1 3:11:12 24 Borås CA
JOHANSSON Pontus 25:18 29 3:11:12 Cykloteket Racing Team
ÖBERG Joakim 26:54 27 3:12:48 26 Cykloteket Racing Team
NILSSON Mattias 28:27 53 3:14:21 27 Team Kalas / Pedalogerna
HELLSTRÖM Bill 29:35 11 3:15:29 28 Eksjö CK
ANDERSSON Jonas 29:37 42 3:15:31 29 Mariestadcyklisten
NORÉN Johan 30:09 45 3:16:03 30 Mariestadcyklisten
SÄÄV Christian 31:18 55 3:17:12 31 Kvänums IF
STRAND Mikael 33:09 56 3:19:03 32 Åstorp CK
LINDEGREN Jonathan 33:36 10 3:19:30 33 MTB Täby
ERIKSSON Robert 33:37 40 3:19:31 34 Kisa SK
ÖGREN Henrik 34:34 49 3:20:28 35 Kopparbergs CK Team
DAHLBOM Erik 34:52 31 3:20:46 36 Cykloteket Racing Team
HORVATH Gergö 34:54 35 3:20:48 37 Varbergs MTB
HOLMGREN Sebastian 36:49 32 3:22:43 38 Skövde CK
AXELSSON Olle 37:01 46 3:22:55 39 Mjölby Ck
RYTZ Daniel 38:58 50 3:24:52 40 CK Valhall/Cykeltidningen
BJÖRKMAN Håkan 43:55 5234 3:29:49 41 ECI Champion
HÅGÅRD Henrik 45:25 44 3:31:19 42 CK Master
CLARIN Gustaf 51:04 18 3:36:58 43 IF Hallby SOK
JANSSON Stefan 51:51 5 3:37:45 44 Spårvägen CF
BERG Daniel 56:02 23 3:41:56 45 IF Hallby SOK
LINDEBERG Gustav 1:10:15 33 3:56:09 46 Gaulda l SK
JOHANSSON Erik 1:12:50 14 3:58:44 47 Kinds CK
OLSSON Martin 1:23:45 2 4:09:39 48 IK Ymer
STEDT Andreas 1:32:53 58 4:18:47 49 Almby IK
HENRIKSSON Carl 1:46:07 48 4:32:01 50 IF Hallby SOK

DAHLQVIST Emil EJ START IK Hakarpspojkarna 6

KARLSSON Erik BRUTIT Alingsås CK 8
AXELSSON Kalle BRUTIT Mjölby Ck 12
BJÖRKLUND Jakob BRUTIT Kristinehamn multisport 15
BLOMQVIST Alexander Vincent EJ START Alingsås Sportsclub 19
HAMMARSTRÖM Tommy BRUTIT IK Jarl Rättvik 24
HERMANSSON Joakim BRUTIT Cykloteket Racing Team 34
HOLMBERG Dan EJ START CK Uni 54
ERIKSSON Martin BRUTIT Cykloteket Racing Team 59
JOHANSSON Karl BRUTIT Kvänums IF 5213
EKLUND Dennis BRUTIT CK Hymer

Här är resultatet för herrar elit: http://www.ranneslattsturen.se/filer/11Herr%20Elit.pdf
Här är sidan med alla resultat: http://www.ranneslattsturen.se/resultat.php?hsid=2&usid=204

Bilder

Scalpelen med packning redo för avfärd utanför västberga butiken
Bussen packas noggrant för att få plats med allt
Lunchpaus påvägen ner..

På väg till uppvärmningen
Scalpelen fick ny sula och finjustering kvällen innan
Furious Fred bak, vilket grymt bra val till ränneslättsturen. Rocket Ron fram var också perfekt. Jag kör samma kombination till mörksuggan som ska va ännu mer lättkörd.
Strax innan avfärd till målområdet på tävlingsdagen
Flockhart på tronen och bleckan på tredje plats
Stefan Dahl, Erik Dahlblom, Fredrik Edin och Angelica Edvardsson.. middag på hemvägen
När jag kom hem fick jag glo på mina tidiga tonårshjältar metallica. Fan vilken bra spelning för att vara 2011, det var verkligen synd att jag inte kunde gå. Egentligen skulle vi gå men Karin var tvungen att jobba den här helgen, annars hade vi kombinerat tävling med konserter i göteborg den här helgen.

Stor tack till CRT som tog väl hand om mig och lät mig få följa med dom i bussen, men inte minst på hela deras arrangemang runt om. Jag erbjöds langning av deras team men ville inte störa. Speciellt stort tack till Fredrik Edin engagerade sig och var grymt trevlig och hjälpsam hela resan, han är inte bara en stark cyklist utan en stor ledare för CRT också.

1 kommentar:

Johan (Black Planet) sa...

Du ska vara riktig stolt över dig själv.Bra kört.