tisdag 4 oktober 2011

12.68% dövikt på den här kroppen

Micke tog lite siffror på mina valkar lite här och var igår, jag fick svaret imorse och det beräknades till 12.68% fett vilket är ~9.13kg. Jag väger ~72kg, så jag skulle kunna gå ner till 63kg om jag skulle va en fettfri benrangel-stisse. Det går ju inte, eller det vet jag inte, men jag tänker ju inte försöka och det är inte på något sätt bra.

Frågan är vad som är en vettig nivå för mig och den frågan har jag funderat på flera gånger utan att mina fettprocent har mätts. Jag har tidigare satsat på 70kg blankt men funderat på 68kg som matchvikt, jag har sagt att 70kg är målet och sen får jag utvärdera eftersom.

Efter detta test verkar 68kg som en riktigt vettig matchvikt då det bör vara ~6% fett. Micke sa/skrev att det är rätt individuellt hur långt ner man kan gå utan att tappa styrka men under 5% bör jag inte gå.

Han sa även att det kan va smart att behålla dagens vikt under hösten/vinterträningen och sedan gå ner lagom till våren och säsongstart. Det låter som en plan tycker jag.

Inga kommentarer: