Idag var det dags, en av årets roligaste cykelevent/tävlingar då det är mitt i smeten av stockholms hjärta, kundsträdgården, ca 300m från sergelstorg vilket man får säga är centrumets centrum i stan.
Jag laddade upp med tre leverpastejmackor, lite mjölk och kaffe. Drog på mig kläderna och spättade iväg vid 10:20 tiden mot kungsträdgården. När jag kom fram träffade jag snabbt på folk och jag testade banan i 2½ varv. Gruspartierna och kurvorna var helt livsfarliga, jag hade pumpat i 2.5bar innan jag stuckit iväg.
Så jag letade upp CRT tältet och lånade deras pump, sänkte trycket till 2.2-2.3bar och efter sportklass, p/f 15-16 och knattecrossen kört testade jag banan igen. Det kändes fortfarande lite väl hårt med tanke på gruset på 50% av banan. Jag tänkte igenom alla punkarisker på banan och planerade att vara lite varsam vid dessa, och sänkte trycket till 2.0 bar fram och 2.1 bar bak. Så fick det bli!
Sen socialiserade jag med mer folk, drog en carbloader duvel 15min innan start och drog sen iväg och provade banan i 2 varv till. Lufttrycket kändes mycket bättre och det kändes även hyfsat säkert med punkarisken, tur var väl det för det fanns ingen tid att ändra ändå. Jag rullade in mot startfållan och kom in i sidan av den. Fick en plats nånstans 10:a från slutet om jag minns rätt och kände mig rätt nöjd med det.
Banan
Starten går med en 150m lång raksträcka för att kunna låta folk positionera sig lite, det följs upp av en 180 graders kurva tillbaks och efter 100m en 90graders kurva vänster upp på en 4m hög bro och ner på andra sidan där man passerar mål-linjen och varvning. Man fortsätter ca 20m rakt fram där det är en 90 graders kurva höger i 6-7m och sedan 90 graders kurva vänster i en uppförsbacke i kullersten. Uppe på toppen blir det en ~150graders kurva och nerför ca 30m, en svag vänster och ca 100m raktsträcka.
Här blir det en 180 graders höger kurva, rakt fram 70m och 180graders vänster kurva. Efter ca 70m svänger man svagt vänster och sedan direkt ~130grader höger, cyklar ca 20m 130 graders högerkurva igen. Rakt fram ca 70m igen, 180graders kurva vänster rakt fram 70m och 180graders kurva höger. Rakt fram 70m och 180 graders kurva höger där man möts av ett stort sandhinder i pumptrack-format om 5-6 pucklar. Rakt fram ca 50m och svag vänsterkurva, fortsatt ca 50m och sedan svag vänsterkurva, rakt fram runt en stolpe för att sänka farten och sedan upp för en 4m hög trappa. Upp på cykeln, rakt fram köttande i ca 250m mot andra änden av kungsträdgården.
När man är på andra sidans hörna kommer en 180graders kurva som är riktigt tight vid en stor papperskorg och nu är det löst grus överallt som gäller, tidigare var det asfalt, plattor och kullersten. Rakt fram här efter kurva ca 30m, 90grader högerkurva rakt fram 10m, 90graders högerkurva, 30m rakt fram och in i en 180graders kurva med mest lösgrus på hela banan. Rakt fram ca 30m, 180graders kurva höger, rakt fram 30m, 180graders kurva vänster och sedan rakt fram 25m till ett löphinder om två st hinder.
Upp på cykeln igen och framåt ca 40m, 90graders vänsterkurva, rakt fram ca 20m och 90 graders kurva höger. Fortsatt framåt ca 40m och runda en fontän mitt i kungsan ca 270grader. Rakt fram och sedan vänster 130grader och kötta på 100m följt av svag vänsterkurva som går under bron som nämndes tidigare och sedan en stor kurva med mkt plats som gick 180grader och sen ut där vi startade. Den här gången är det enbart halva startsträckan här, ca 75m, 180graders kurva höger, 75m tillbaks och 90graders kurva upp på bron, över bron, nerför bron, spurt ca 20m och där har vi målgång och varvning.
Där har ni banan, mycket kurvor, asfalt, plattor, kullersten och löööööst grus, sandhinder med pumpttrack funktion som enbart var lös sista 1½ puckeln, en bro, en trappa och ett löphinder. Jag tyckte banan var HELT PERFEKT, jag hoppas inga ändringar görs inför nästa års STHLM Cyclocross. På denna bana kan ingenting göras bättre!
Tävlingen
Jag hade en hyfsad plats för en placering som jag torde mig kunna försvara, starten gick snabbare än jag hade trott, och jag blev först lite innerstängd, bytte sida och lossnade då ur pedalen, fick därmed en dålig start men jagade ikapp bra. När första 180 graders kurvan kom så gick jag ut till vänster men lyckades skära mig in rätt bra på högersidan och tog ett par placeringar.
Körde sen i medeltempo med gruppen mot bron där det verkade köa upp sig. Växlade ner ordentligt och la mig till vänster, en kille ett par placeringar framför ramlade och killen framför mig tappade då momentet helt och började strula. Så jag fick sätta ner foten men tog mig upp rätt snabbt ändå. Jag köttade på och hängde med bra.
Vid kullerstenarna var det en som var lite hetsig så jag släppte förbi där och en till hetspelle vid raksträckan/kurvan efter kullerstenarna. Sen försvarade jag platsen rätt bra efter det, plockade till och med placeringar.
På de kommande varven så körde jag riktigt bra för där jag var placerad, jag börjar få rätt bra rutin på att köra ekonomiskt, även om detta är cykelcross så kan man faktiskt vila på sina platser, speciellt på en sånhär bana. Jag märkte rätt snabbt att jag, trots kanttrådshjul, var bättre än de flesta tubnissar i kurvorna, så jag släppte lite lucka inför kurvorna och var det igångdrag innan tog jag bara i så mkt att jag inte blev omkörd. Efter kurvorna var jag ikapp igen nämligen, jag sparar energi, dom slösar energi, och vi cyklar lika snabbt.
Jag började ta några placeringar, 3-4 st innan första vurpan kom runt 15min in i loppet. Jag förlorade placeringar direkt, jagade ikapp och tog mig förbi. Vurpade en gång till, blev omkörd. Jagade ikapp och kände mig stark, drog ytterliggare en vurpa. Jag var kanske inte lika stark som jag trodde, eller så blev jag bara nervös av att ha vurpat så att jag spände mig för mkt och klantade mig. Efter den tredje vurpan hann jag dock inte jaga ikapp förräns jag vurpade igen, denna gången böjde jag högra reglaget ordentligt och som det hamnade gick inte att cykla. Vid nästa raksträcka började jag slå på reglaget och lyckades efter ett tag få det att hamna rakt igen.
Nu kunde jag kötta på så mkt jag orkade men luckan hade blivit för stor och alla tidigare jakter efter vurporna innan hade tagit ut sin rätt. Nu var det även enbart 2 varv kvar.
Jag såg bakom mig att jag hade två konkurrenter ganska nära så jag satsade på att hålla dom bakom mig, utnyttja mina kurvtagningar och koncentrerade mig mycket på att få till dom ordentligt och bra igångdrag direkt efteråt. Vid de tekniska delarna ökade jag luckan igen, men på långa 250m rakan så drog dom ikapp igen och var strax bakom mig igen, men de hade inte kommit ikapp än. Vid gruspartierna kunde jag inte göra så mkt mer då jag inte ville riskera att gå i backen, så där tog jag säkra kurvor men ville absolut inte släppa upp dom på rulle. När det blev igång drag drog jag på max och illamåendet var ett faktum.
In på sista varvet så var det samma lucka bakåt som varvet innan och de jagade mig hårt. Jag tänkte aldrig släppa upp dom nu och gick över på vilja och raketbränsle. Gjorde allt jag kunde för kurvorna och smällde 98% av max i igångdragen precis så jag inte stumnar. Efter halva varvet hade jag lucka, och efter trappan hade jag en riktigt bra lucka bakåt. Nu körde jag på säkerhet genom gruset, dom kom lite närmare men jag hade det inom kontroll och kunde kötta på mer om det skulle behövas.
Drog iväg allt jag hade efter gruset, gick ner i bocken sista 200m innan mållinjen och tömde alla lager, stumnade totalt och jag drog ifrån. Jag hade faktiskt fått syn på killen framför mig, hade jag gått på i gruset och klarat mig från vurpor hade jag tagit honom, men jag var ändå mycket nöjd med mina sista två varv. Kontrollerade och total tömning på benens kvarvarande kapacitet.
Fler bilder lär ju komma, men så länge kan jag lära ut ett tips för sista uppladdningen 15minuter innan start!
4 kommentarer:
Du är för skön Stizze! Bra rejsreport! Synd på vurporna.
Jäkla BP att lura i dig bärs innan start, det var väl därför du klotade ;)
//Bruce
Ok om lånar lite text ifrån dig?
@Bruce, tackar :) Ja.. han sa inget om att man blir lite vimmelkantig av öl. Hur skulle jag veta??
@Karin, om du länkar till mig är det ok. :)
Självklart!! Din beskrivning av banan är klockren!! =)
Skicka en kommentar