måndag 31 oktober 2011

Sub68kg och funderingar på mål inför 2012

Detta är inte min officiella lista med mål inför 2012, men det är mina funderingar och på ett ungefär vart jag vill befinna mig.
  • Jag ska köra vätternrundan på 8h, eller 8.5h beroende på hur vinterträningen har gått med sjukdomar etc. Oavsett vilken hastighet det blir så ska den genomföras och jag ska hålla fartgruppen jag startar med.
  • Jag ska köra hela långloppscupen, eller iallafall 5 utav 7 tävlingar men försök till allihop. I år är prestationsmålet att ta poäng i alla tävlingar där jag inte har materialproblem som punkor etc.
  • Jag ska köra kompiscrossen på cykelcross och även några tävlingar i CX-cupen.
  • Jag ska köra 20, 30 och 40mils breveter med randonneur-gubbarna samt att ligga med snabbklungorna på dessa.
  • Det jag har lite som sekundärt mål är XC-cupen. Jag ska precis som i år köra ett par tävlingar, vilket blev 2 dagar i södertälje och kringelloppet, mer blev det inte för min del. Mestadels eftersom jag hade knäproblem tidigt på säsongen när alla tävlingar gick, men 2 tävlingar var ju nästan hälften av alla tävlingar i XC-cupen också, så kort som den blev när tävlingar ställdes in.
  • Träningsmålet är att aldrig ha mer än 2 vilodagar i rad, oavsett om det är utomlands-semester eller om jag har en förkylning. På något sätt måste jag kunna anstränga musklerna för att åtminstone bibehålla större delen av fysiken i viloperioder. Självklart vilar jag dock ifall jag är mer allvarligt sjuk där all fysisk aktivitet är lika med döden eller en klart förlängd sjukdomsperiod.
  • Mina mål är inte fokuserade på prestationer även om en del är prestationsmål är med. Mitt långsiktiga mål är att förbättras just långsiktigt, inte att göra underverk i resultatlistorn på min andra tävlingssäsong. Att jag presterar på tävling 2012 är inte viktigt så länge mina övriga mål har uppfyllts som deltagande, jag har gjort mitt bästa, träningen inför tävling varit vettig och eventuella material-problem inte är p.g.a av min okunskap eller klantighet.
Sen har vi ett par till mål som är indirekta med cyklingen. Det ena är viktmålet. Till 2011 hade jag sub70kg som mål och matchvikt. Jag lyckades med detta och nådde 69.9kg till dagen som var min deadline. Men när knäproblemen kom, träningspassen blev lidande eller rent utav uteblivna, samtidigt som motivationen droppade p.g.a detta så åt jag fortfarande mycket och gick upp till 74-75kg. Dom droppade jag dock snabbt och nu är jag åter nere på 70-72kg vilket är en bra vintervikt. Igår vägde jag 70.6kg och dagen innan efter kungsan-crossen 70.1kg.
  • Målet inför 2012 blir dock 68.0kg. Detta efter att jag samtalat med Micke om procentuell vikt, vad som är vettigt samtidigt som han mätt mitt kroppsfett vilket var 12.68% vid 72kg vikt. Går jag ner 4kg ligger jag runt 6% fett och hans rekommendation är att inte gå under 5% och då tyckte jag 6% var ett vettigt mål. Sen har såklart inte % och vikt i kg en konstant samband eftersom muskulatur kan bli större, väga mer, medans fettet avtagit och man står still i vikt men har fått en lägre procent fett i kroppen ändå. Det blir en undersökning och topptrimning i samband med deadline-datumet.
  • Materialmålet är att lära mig mer om cykelvård och mekande, att hålla min mountainbike och cykelcross i toppskick hela säsongen inför varje träning och tävling. Ett "stort" materialmål är även att lära mig stansa mountainbike-däcken.
Kan ni komma på några fler mål eller ämnen jag borde fundera på inför 2012?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Raka benen varannan dag,
/Eskil

Anonym sa...

"Ligga med snabbklungorna"

*kom-ihåg-lapp till mig själv, var inte med i snabbklungorna*

Anonym sa...

Undvika-vurpor-målet ;) Slår du halvt ihjäl dig så vinner du ju inga tävlingar sedan.

Mvh

//Bruce

STIZZE sa...

@Eskil, som sagt, ett säkert preventivmedel är att raka benen. Då blir svärmor besviken.

@Anonym, skrev jag så förut? ;) Vi får väl se.. men det känns som om att klarar jag vättern på 8-8:30h borde jag fixa att hänga med snabbaste brevet-nissarna också, även om det finns sub7 cyklister med där också. Vi får se! Jag kanskeprioriterar att hänga med Johan för det glada sällskapets skull istället. :)

@Magnus, undvika-vurpor-målet kan jag inte hålla så det är ingen idé.. Det är liksom nått man får acceptera när man behöver cykla snabbt för att bli stark, och lära sig cykla tekniskt mer ekonomiskt så behövs ju även utmanande terräng i hög hastighet. Jag kan ju inte monarka hela tiden :)