söndag 2 oktober 2011

Ryckigt på breveten igår?

Flera skrev att det var ryckigt på breveten igår men jag vettifan om jag kan hålla med, jag märkte inte av det iallafall, kanske var det jag som orsakade ryckigheten? Men så många förningar fick jag ju inte chansen till även om jag inte stod över någon och även tog nån extra.

Okej några skämtsamma skyltspurtar och två försök till hög maxhastighet(65.9km/h), samt en och annan tanig förning märkte jag av. Samt att tempot skiljde rejält när vi åkte med stora klungan i starten, bara vi tre(jag, magnus, johan), när vi mötte upp staine, rippa och fredrikshofaren samt när vi tillslut körde sista sträckan med snäckan-gänget. Ja visst skiljde tempot mellan grupperna, men jag tyckte inte det var ryckig körning.

Kan det inte bara vara så att flera låg på sin maxgräns av vad de klarar av och höjs tempot 1-2km/h på nån förning så känns det verkligen av, samt krävs en ökning av watten i pedalerna i backarna(som det alltid gör ifall man inte vill stå still) för att bibehålla måttlig fart blir det vråltufft för de som redan ligger på tröskel för att hänga med och inte har 50-100w till att pressa ner tills backen är över. Det är ju en rätt backig cykelrunda så det skulle kunna förklara en del.

Jag tyckte snarare de förningar som stack ut mot slutet var de som var lite klenare. Och då menar jag inte i hastighet utan hur de kändes. Nån enstaka av mina förningar gick upp till 52km/h på platten eller måttligt neråt men det var p.g.a underlaget med vind i ryggen etc, en annan förning tog jag i lika mycket men orkade knappt upp i 30km/h.

Jag upplevde inte gårdagens runda som särskillt ryckig mer än fartskillnader mellan de olika grupperna vi höll oss i under gårdagens runda, och några enstaka trötta förningar. Det högre tempot på förningarna var snarare normen och ändå kunde man rulla sig riktigt pigg på rulle.

Jag reflekterade till och med under de sista milen att jag aldrig någonsin har rullat så mycket på en cykelrunda tidigare.

5 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jo, jag tycker att det var ryckigt.. Rippa tyckte att det var den ryckigaste runda han någonsin hade kört.. När vi körde Mälaren Runt så kunde man ligga och trampa och rulla men tempot och ansträngningen höll sig rätt konstant.

Igår kändes det som att dom där framme skulle visa sig på styva linan så fort det gick uppför och istället för att hålla ett jämnt tempo när man ser till ansträngningen blev det mer att farten var jämn vilket resulterar i att ansträngningen gick upp och ner (åtminstone för mig). Vi hade ungefär samma rullsnitt på Mälaren Runt, den var 14 mil längre men jag var inte alls lika trött då så visst tusan var det ryckigt. I alla fall jämfört med den rundan.

STIZZE sa...

Jag va sjuhelsikes mycket tröttare på tumba-breveten i våras och då höll vi 4km/h långsammare tempo och körde mycket mer ekonomiskt. Det är fler faktorer som spelar in än så :)

Jag definerar inte ryckigt cyklande som att ansträngningen går upp/ner jämte platt och backar, det är ju bara normal förekomst vid cykling. Om den som tar förningen däremot RYCKER i backarna, dvs lägger på en större ökning ansträngning i backen kontra innan, är en annan femma. Men jag tycker nog att tempot var tillräckligt högt på platten för att kunna anklaga någon utan att ha sett deras wattsiffror. :)

En annan sorts ryckig körning är när fältet är ojämnt och någons förningar ligger på 35km/h och en annans 28km/h. Då får man själv justera det genom att, känner man sig trött(en av de som kör 28km/h) lägger man sig längre bak och skiter i förningar. På så vis kommer de som kört 35km/h antingen få längre, eller fler förningar och naturligt tröttas ut, sen är man på samma nivå och den "ryckigheten" är eliminerad.

Orkar man inte hänga med när man enbart ligger på rulle, ja då är det inte fel på tempot utan då pallar man helt enkelt inte med det tempot. Förutsatt att inga back eller skyltspurter finns med såklart.

Sen tycker jag inte att man kan kalla det ryckig körning om ansträngning(för den längst fram) behålls även i backarna om man inte uttalat att det är ekonomisk körning som gäller för aktuell klunga, typ vätterns sub-rundor. På subrundorna sänker man tempot i backarna och väntar in ev folk som tappat, för man kör som lag och det är ekonomisk cykling som gäller då målet är att alla ska hänga med in i mål på en förutbestämd fast tid.

Ryckigt nja, oekonomiskt ja

Johan Andersson sa...

Vi har enkelt olika syn på vad ryckig körning är.

jens sa...

watt outputen ska ju vara densamma, slätt som uppförs osv. det ä jämn fart. inte att man håller samma hastighet uppförs :D eller försöker :D

STIZZE sa...

Nä men det gjordes inte heller :) Man får ju tänka på vem man pratar om, den som tar förningen, eller dom bakom.

Den som är längst fram = kör på samma ansträngning hela förningen(och ungefär samma hastighet som den som tog förningen innan).