lördag 19 mars 2011

100km cyclocross på asfalt satt fint!

Idag var det alltså dags att ut och rasta crossen igen. Vi hade tänkt satsa på 8-12mil beroende på vädret och känsla vid fikat.

De som anslöt vid HBB var jag, Johan, Andreas, Erik och DT, dvs fem glada cyklister. Rundan var riktigt riktigt bra. Javisst det var småblött på marken vilket då sopas upp i luften så man blir blöt på rumpa/rygg samt cyklisten bakom, men rullet var precis som på torr asfalt. Solen värmde också härligt med sina +5 grader vilket var riktigt skönt. Våren är här, värmen kommer bara accelerera fr.om nu. Jag hörde på nyheterna imorse att i veckan eller nästa helg så skulle vi nå hela 13-14 plusgrader!

Sträckan blev HBB-Älta-Bollmora-Vendelsö-Brandbergen-Dalarövägen-Årsta havsbad-Västerhaninge och sedan fika paus. Vid fikat bestämde vi för att förlänga rundan som nu var minimalt 8mil totalt till 10-11mil och skarvade på söderut och sedan västerut på väg 257. Där blev det en cirkel på fina vägar för att sedan svänga upp mot Pålamalm och vidare till Tullinge och fina Lidabackar. Sen blev det vägen hemåt mot HBB, exakt vad vi passerade vet jag inte riktigt men bland annat Huddinge där vi tog en kort paus.

Totalt fick vi ihop 100km och snittade strax under 27km/h vilket var helt ok. Jag tog många långa förningar den största delen av rundan samt alla skyltar förutom Vendelsömalm där Erik(Ubu) fick för sig att ramma rakt ut i vägen även fast jag stannat för att låta bilar som hade företräde åka förbi! .. Men han fick rätt, han lyckades sno åt sig minst en skylt :) Egentligen var det väl bara jag som spurtade på dom där skyltarna, men jag tycker jag gjorde det bra. Skyltspurter rimmar faktiskt riktigt riktigt bra ihop med aktivitusschemat där x-antal spurter ofta finnas med på schemat för distansrundorna.

Erik imponerade som faktiskt höll ihop även fast han bonkade ett par mil från slutet. Detta var hans längsta cykeltur någonsin, det förra personliga rekordet tog han förra lördagen då vi körde nästan samma runda. Jag ska väl inte säga att jag är någon inbiten långcyklare heller, jag cyklade 14mil till arboga förra sommaren på scalpelen, men efter det så är nog detta min längsta runda också. Jag körde ett par 6-7-8-9mil rundor i ensam luuuuugnt tempo jämfört med detta för 4-5 månader sen. Och sen har det blivit ett par 4-5-6milare nu på crossen runt drevviken i olika versioner. Men ja, 100km för mig är rätt mycket det med. Ändå cyklade vi under 4timmar och i juni nån gång så har jag bland annat ett 7timmars pass att ta mig igenom, undrar hur många mil jag kan få ihop då! Det blir nog ett HBB-Arboga vilket borde bli upp mot 160-170km.

Så lite bilder då.. det finns flera fotograder, Johan, Andreas och jag!

Johans bilder:
Andreas trampar på





































DT likaså



















s















Och så har vi Erik..



































Asfalten är fin som ni ser..



















s















Där framme är jag, och vilket väder!


Tappra cyklister

Fikadags på Paus konditori

Semla, vad annars?!
Andreas avnjuter sin cola



















s















Rutten efter fikat planeras, DT kom upp med en riktigt fin plan
Återigen, vilket väder!



















s















Erik bonkar lite
Men han vill inte va med på bonkbild och ställer sig upp, försent! ;)
Mmmmmm cykel











s











s














Andreas bilder:
Han bytte hjul innan rundan, från dessa..



































Till dessa lätta sakerna..



































Vädret var KANON!

Paus Konditori i västerhaninge, semla, kaffe, cola var dagens stora hit

Undrar vad Erik säger för spännande här då..
Ute igen i det sköna
Erik bonkar lite, vi tog en fem minutare som satt riktigt fint i solen
Upp på't igen

Vi stannade till vid pressbyron en fem minutare till för påfyllning




Mina bilder:
Pauls konditori i västerhaninge
Dom ser lite trötta ut? :)
Ruttplanering
Mmm, varm kaffe
Erik-bonk och skön solpaus
DT poserar



































Så fina vägar
Slutet på pausen

Det var allt för denna gång. Fan vilken grym runda, helgen räddad!

2 kommentarer:

Mamme1/Göran sa...

27*7 = 18,9.
Med sommarform & en räser (som du nog lär ha skaffat dej tills dess ;D) så kan man väl förvänta sej drygt 200km?

STIZZE sa...

Ja nått åt det hållet, hoppas det tajmar in med en brevet då :)