torsdag 3 mars 2011

Teknikträning med landslaget

Vår förbundskapten för mountainbike Fredrik länkade precis en video från cypern där landslaget i mountainbike håller till just nu. Videon är inspelad på diverse tekniska korta utförslöpor och kurvor och används sannolikt i efterhand för att studera vikten av spårval och att få se sig själv på film och lätt kunna jämföra det med sina kollegor.

Detta får mig tänka till lite mer. Jag är inte dum, jag vet att teknik är viktigt. Men såhär på vintern blir det lätt att man stirrar sig blind på monarksiffrorna och glömmer bort det då terrängen där ute inte bjuder till någon vidare teknik, förutom de få upptrampade stigarna där man har sina 20cm att balansera cykeln på med djupsnö på sidorna. Med tekniken kan man spara in på rätt många watt så man sparar på musklerna och bibehålla fart och moment utan att behöva jobba särskillt mycket.

Nu ser jag inte vem det är i landslaget, men sverigetröja och röd hjälm tycker jag sticker ut och gör ett par riktigt fina kontrollerade moves. Se själv videon.

Träning med MTB-landslaget from Fredrik Ericsson on Vimeo.


Det skulle va mycket intressant att få va med i en liknande träningsrunda och få tips från Fredrik och även själv få analysera sig själv jämfört med resten av gänget. I sommar tänker jag köra en del teknikövning i fiskartorpet och försöka fila tiden på delsträckor och försöka avskärma tid som går att spara genom teknik, och inte kombinationen mellan teknik och styrka.. Just för att låta mig få koncentrera på tekniken och hitta den där nivån "lagom" i avslappnadhet som man behöver för att hålla fart och kontroll uppe.

Det är det här som gör mountainbike så jävla roligt, och som helt saknas i landsvägsmomentet där ren styrka och taktik avgör allt.

6 kommentarer:

Macke Johansson sa...

Som skåning är jag redan ute och slipar teknik, man glömmer lätt tekniken när man sitter och knarkar Monark/Trainer. :) Läst här? http://magnuspalmberg.blogspot.com/

STIZZE sa...

Precis :) Och vilken jävla lyx ni har då.. jag fick pulsa i snön säkert 1 hel timme i tisdags när jag provade scalpelen på en 2.5h runda ;)

Nä men den mannen har ju skrivit en hel del nyttigt, kanske är dags att lägga till han i listan här på bloggen och börja följa... Ska läsa vad han skrivit nu!

STIZZE sa...

Det var helt klart intressant läsning för mig macke. Jag är nog en såndär "stresspelle" som vill lite för mycket.. :)

Macke Johansson sa...

Läst här, intressant blog för en kille som också började väldigt sent? http://jesperhjortsberg.wordpress.com här flödar tipsen :)

Haningerox sa...

Han i röda hjälmen är Wengelin

STIZZE sa...

Japp, han är redan med i blogglistan här till höger. Jag läser nästintill varenda inlägg som alla dom personerna skriver. :)