fredag 4 mars 2011

Eggbeater vs SPD

Jag valde alltså att prova Shimano XTR SPD till scalpelen 2011 medans jag körde två olika Eggbeaters på Scalpelen 2010 och ett tredje par på CaadX'en 2011.

Crank Brothers Eggbeater
Jag har testat tre olika modeller mellan 3000kr till 400kr klassen, alltså både värstingmodellen och budgetmodellen. Alla dessa var av årsmodell 2009-2010.
+ Låg vikt
+ Rensar otroligt bra, ALDRIG något problem.
+ Enkla/snabba att komma i/ur
- Det går inte att ställa in hur hårt man sitter i pedalen, och hårdheten med eggbeaters ändras ju mer använd pedalen blir, man sitter lösare och lösare.
- Lite för mycket float, dvs att man kan röra sig i sidled lite väl mkt
- Samtliga tre pedaler gjorde att jag inom kort tid började glappa, dvs inte satt fast ordentligt i vertikalen
- Tål väldigt lite jämfört med sina konkurrenter och lämpar sig därför dåligt att träna i svår/tight stenterräng
- Det billigaste paret har jag kört på crossen, och även fast dom aldrig någonsin har slagit i stenar eller dylikt, så började dom glappa efter bara en månad, alltså att pedalen släpper i vertikalen.
Min slutsats: Är man en riktigt weight weenie och är beredd att köpa nya pedaler ofta samt serva dom ordentligt, har en bra teknik och/eller är försiktig i sin körning runt höga stenar, så kan dom rekommenderas. Men är man inte rik eller inte behöver spara dom där extra grammen på just pedalerna rekommenderar jag dom inte. Men på t.ex en cyclocross som inte löper risk att slå i stenar, kan jag rekommendera dom varmt för just smidigheten att komma i/ur och ler rensning, service måste dock göras ofta oavsett vilken cykel de sitter på.


Shimano XTR SPD 2011
Jag har tidigare kört SPD pedaler på mina hardtails och haft en bra erfarenhet av dom. På den tiden hade jag dock inget att jämföra med förutom plattisar som inte är aktuellt i detta testet. Nu till nya Scalpelen 2011 så har jag återigen valt att ge SPD en chans just för att jag inte tycker att Eggbeaters ekonomiskt är hållbart för mig själv eftersom jag kräver hög kvalité av pedalerna vilket Eggbeaters inte kan leverera kontra min åkstil och terrängen jag tränar i.
+ Att klicka i är distinkt och välgjort, jag känner direkt när jag sitter fast
+ Jag sitter riktigt stabilt och bra i pedalen, jag upplever mig få mycket bättre rundtramp och mer kraft.
+ Det är inte särskillt mycket float i pedalen, vilket iofs kräver att man ställer in klossarna ordentligt så trampandet inte sliter på knäna, men när det väl är gjort känns det riktigt riktigt bra.
+ Det går att ställa in exakt hur hårt/löst man vill sitta i pedalen, vilket även påverkar hur lätt/hårt man behöver trycka ner foten för att komma i, och hur lätt/hårt man behöver vrida foten i sidled för att komma ur.
+ Pedalernas hållbarthet är helt otroligt. Jag har även SPD-pedaler från 90-talet som aldrig servats och som fortfarande fungerar helt ok.
- Rensningen av snö var inte särskillt imponerande, men då tänker jag framförallt under skon där det fastnar i klossen lätt, stor skillnad mot eggbeaters av någon anledning. Detta leder till att jag behöver sparka klossen mot pedalen för att få loss snön som frusit fast.
- Vikten är ganska hög på 310g för XTR pedaler, vilket är de lättaste pedalerna som går att fåtag på i SPD utförande. Pedalen kostar dock ca 1000kr vilket är jämförbart med eggbeaters på 278g. Skillnaden är att eggbeaters erbjuder pedaler på ca 180g medans dessa kostar hela 3000kr.
Min slutsats: Riktigt ekonomiska pedaler medans de leverar hög kvalité, eventuellt dålig rensnings vilket blir intressant att prova i lera i sommar. Vikten är relativt hög, men tar man det i relation till att man sitter så bra och inte glappar så tror jag att man tjänar mer kraft på kvalitén än viktförlusten.


Totalsummering då, vilken är bäst för mig?
Jag vill nog påstå att valet är solklart då det är mountainbike/xc som gäller just nu. Shimano XTR SPD pedalerna leverar så hög kvalité att det är skrämmande. Det enda som Eggbeaters egentligen utmanar med är vikten, vilket blir väldigt oekonomiskt ifall man vill behöva kvalitén på pedalerna, samt rensningen som faktiskt är ett stort argument ifall SPD inte kan leverera i lera.

Jag kommer ge XTR pedalerna en rejäl chans i sommar, hittills känns det riktigt bra!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Glömm inte att XTR är tunnare coh du kommer närmre axeln. det är ett plus..:)

Att det är mindre float ser jag nog mer som en nackdel. Får se vad ajg tycker när jag börjar köra med mina.

/Ville

STIZZE sa...

Ja det glömde jag, men det var ett av argumenten när jag stod i butiken ja. :)

Det där med float är ju väldigt personligt, i huvudtaget så är känslan av olika saker väldigt personligt. Själv så tyckte jag det var grymt skönt att gå från ett par glappiga eggbeaters som bara blir värre och värre till att faktiskt sitta stabilt i pedalen.

Den 8e Kaptenen sa...

kør spd, provade eggbeaters men sitter før brett isär och de kænns konstiga. nu kør jag biltema wellgo o de fungerar mycket bra o ær lættare æn xtr. Visst får duscha de i teflonsprej då o då men funktionen ær det inget fel på. crank brothers ær snygga dock men, de slits ut o dærmed blir det vældigt dyrt.