torsdag 31 mars 2011

Personligt rekord på 2x20 intervaller!

För ett par dar sedan bloggade jag om hur konstigt det var att jag orkade köra 330w på fyror, men bara 240w på 2x20. Jag hade teorier om att jag var grym på korta tempohöjningar men helt kass på vanligt slätdrag. Jag grubblade faktiskt en hel del på det här...

Men så hoppar BigMollo in och drar av en kommentar: "Höj effekten på 2x20. Du klarar antagligen mycket mer än du tror. Jag kör fyror på 320-330 watt och tjugor på 280. Du borde minst kunna ligga på 270. Kliv ut ur bekvämlighetszonen nu."

Och det här får man ju inte backa ur. Så därmed sabbar han min träningsvecka eftersom jag blev tvungen att tvinga in ett 2x20 pass även fast det inte står på lidelseschemat.

Så upp på monarken satte jag mig med stor respekt och rädsla för hur det här skulle gå.. Men så taggade jag till!
Och i 20 minuter satt jag där med 270w pumpandes i benen, puls 177 och jag levde fortfarande, knappt..
Jag fick slita som ett djur, pulsen var uppe på 182 slag men jag fixade det! JAG FIXADE DET!
Slutsats då, mitt pannben är som skumgummi! Fast inte idag, idag fick jag faktiskt ett godkänt av magistern. Nytt rekord med 30w på 2x20, och det kanske finns utrymme för att höja till 280w. Nästa gång det faktiskt står 2x20 på schemat så kan ni fethaja att jag höjer.

Men betyder det att jag borde ha min FTP på 270w nu, och inte 240w som den uppmättes till på aktivitustestet den 8/2? Spännande med utveckling iallafall!

Stisse - Monark 1-0
Stisse - BigMollo 0-1

Tack för omgången mollo, den uppskattades!

4 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Ha ha se så glad du blev på sista bilden. :D
Bra monarkat!
/J

fredrikw sa...

Bra jobbat, du går framåt som en ångvält. Se nu till att vässa pannbenet också så blir du ostoppbar i sommar, inga skippade pass nu ;-)

Fredrikshof sa...

Bra jobbat men om du beräknar FTP från 20 min är det 95 % av det du klarar som är din FTP dvs. 256 w. FTP är det du klarar hålla i en timme. Jag kan rekommendera denna http://www.amazon.com/Training-Racing-Power-Meter-Hunter/dp/1931382794

STIZZE sa...

Jag blev jätteglad! Jag var lite stolt också vilket hjälper när man sitter där och brinner i benen. :)

Fredrik, jag misstänker att jag har mycket att lära mig på den biten, massvis till och med.

Fredrikshof, ja precis.. det är belastningen som jag teoretiskt skulle klara av att hålla i 60min, "om någon höll ett gevär mot mitt huvud", som jag kör. FTP kan defineras på olika sätt och även fast jag inte vet exakt hur min låter så håller jag mig till aktivitus-definitionen och tänker inte läsa någon defintion nån annanstans och kanske blanda ihop logiken med aktivitus nån gång i framtida resonemang :)

Skitsamma, uppåt har den garanterat rört sig iallafall, annars hade jag inte klarat 270w idag. Mattias(aktivitus) föreslog t.ex att jag skulle köra fyror på ~280w vid testet, och nu klarar jag 330w, och han föreslog runt ~240w på 2x20 samma dag, men att puls och borgskala styr exakt wattantal. Så visst har jag utvecklats då jag är långt över dessa siffror nu :)