onsdag 2 mars 2011

Personbästa på monarken och 4x4 idag!

Ja och så fortsätter den här helt UNDERBARA veckan men ytterliggare en, eller två goda nyheter. Det första är att jag fick ett trevligt mail från Per Öivind där jag fick veta något roligt "internt" som jag lär skriva om senare, inget stort med jag älskar inside information det är lite som att tjejer gillar skvaller =) Och det andra är att jag körde ett ÖVERLÄGSET personbästa på 4x4 idag. Jag fortsätter alltså att öka belastningen till nästa vecka(eller jag funderar på dubbelpass denna vecka faktiskt).

Sist jag körde 4x4 var på 277-280w nånting. Idag körde jag på 291w de första två intervallerna, pulsen nådde till 170 vilket är 10slag för lågt, och vilopulsen gick ner till helt otroligt låga 113slag jämfört md 135 senast jag körde detta pass. Vilken förbättring jag har gjort sen 2v tillbaka, det känns bra! Förmodligen är det min förkylning som äntligen gett vika ur kroppen, frågan är om den infann sig under testet hos aktivitus eftersom förkylningen bröt ut dagen efter. Hur som helst. På tredje intervallen kände jag mig grymt stark, jag var inte i närheten 17-18 på borgskalan i ansträngning vilket jag ska va på 4x4, och jag var inte inärheten av 180-190puls där jag ska ligga på dessa pass, jag låg fortfarande och sniffade på 170puls. Så jag höjde kadensen upp till 92, vilket blir 294w, och efter halva intervallen ökade jag kadensen till 95 vilket blir 304w. Jag minns inte pulsen, men den var inte särskillt farligt hög. Så jag bestämde mig där och då, att jag skulle öka till 300w på sista intervallen och testa mina gränser lite. Sagt och gjort, jag sänkte kp till 3.0 och körde med 100 kadens. Detta fick helt klart upp min puls lite närmare gränsen, men det var ingen jättehögpuls fortfarande. Så efter 2 minuter höjde jag återigen kadensen till 105 vilket blir 315w. Detta var HELLER inga problem egentligen, även om det helt klart kändes tyngre. Så sista 45 sekunderna av sista minuten höjde jag kadensen till hela 115 och härdade ut en hel minut på 345w. Jag nådde ÄNDÅ bara 184puls och ja det var tungt, men det var knappast mitt max, jag hade kunnat fortsätta längre!

Sådär har vi det, ett väldigt icke normalt 4x4 intervall utförd på helt galna wattbelastningar, inte alls på det sättet som 4x4 är tänkt att utföras. Men så är det ju när man ökar sin kapacitet och inte riktigt vet vart man håller till. På nästa pass tänker jag prova att lägga mig på 300-305w nånting och se hur det gått efter första två intervallerna.

Och så nu efter passet så bjuder min älskade sambo på en trerätters middag med tre olika småflaskor vin att prova/halsa. Livet är för himmelskt ibland! :) Jag hoppas alla ni som läser haft en bra dag, och jag önskar er all lycka!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kör hårt! Är det inte så att man skall dra i med fler repetitioner till tex 5x4 eller 6x4 när man ökat sin kapacitet och det går lätt?

/gzon

STIZZE sa...

Gzon, det stämmer. Jag visste dock att 5x4 och 6x4 var hur lätt som helst, därför valde jag det mer extrema.

Att öka med EN alternativ kämpa sig igenom TVÅ, gäller bara när man PRECIS klarar av det.. Nu är jag uppenbart starkare än jag trott. :)