tisdag 22 mars 2011

NoTubes och Stan's gegga

Väl inne på däck gick nästa tankar om slanglöst, jag har läst lite här och var angående olika sätt att göra det på. Men detta verkar helt klart som den bästa genomgången av vad jag förstår, Stan själv och hans geggsystem.

En sak som slår mig dock är att den där geggan, åker den runt i däcket hela tiden? Torkar den? Tar den slut? Och angående punkalagningen som visas på filmerna, är det den vanliga geggan som lagar hålen direkt, för isåfall måste det ju vara en jävla massa gegga i däcken? Det känns lite för bra för att va sant för jag har sett folk diskutera stans ett tiotal gånger men ingen har någonsin nämnt fler fördelar än att man kan köra lågt tryck utan att riskera genomslagspunka.

Här är länken till olika videos, till de precis som jag, som aldrig provat slanglöst innan så rekommenderar jag att kolla igenom alla videos. Men speciellt "Tubless Kit Installation"
http://www.notubes.com/Movies.aspx

5 kommentarer:

Johan (Black Planet) sa...

Bästa av allt är att du kan äta geggan om du blir hungrig.

STIZZE sa...

Grädde?

Jonas l sa...

geggan skvalpar lite i däcket ja, är det ingen gegga som är lös i däcket så finns inget att täta hål med och man får fylla på lite. Torkar efter ca 3 månader, då får man fylla på mer om man inte redan bytt däck några gånger.

De har givetvis en massa gegga i däcket i tester, bäst resultat så men inte så smidigt i verkligheten och inte lönt heller.

Tror jag ska ta och täta mina Rocket Ron i helgen när jag fortfarande har kompressor i närheten, smidigare så.

STIZZE sa...

När jag ändå har expertisen här, tidigare har jag läst om däck som limmas på.. men så verkar det inte göras här. Vad är det för lösning kontra stans?

fredrikw sa...

Limmar gör man med tubdäck, det är något helt annat. Det är en inte alltför ovanlig syn på långloppen att man köra förbi snabba cyklister som står vid sidan av stigen med punkade tubdäck, där går det inte att langa i en slang och köra vidare utan det är kört.

Slanglöst med gegga är skitbra, man kan köra lååågt tryck utan att oroa sig för att det slår igenom då och då.