torsdag 3 mars 2011

Backtränings blocket avklarat!

Idag körde jag mitt sista pass med specifik backträning för denna gång. Har det gett nånting? Ja, jag vet inte. Om inte fysiologiskt så har jag idag iallafall upptäckt hur jag sparar på energin med av kombinationer av lätta/tunga växlar med sitt eller ståcykling. Jag märkte att när jag stod upp och trampade i en uppförsbacke och den började plana ur så dog benen snabbt när kadensen höjdes, men med en hyfsad smidig växling till ett snäpp tyngre ökade istället takten och benen blev inte lika tunga som på lättare växlar. Det kanske är oerhört basic för er, men det var en tung polett som föll ner för mig idag! Det ska jag öva och tänka mer på framöver så att det sitter i benmärgen!

Något som jag också har övat på är momentet, när benen skriker av smärta och man precis når toppen på en backe är det lätt att låta trycket på pedalerna lättas och fortsätta på samma växlar. Nu har jag taggat till och tänker extra på toppen av backarna och hetsar i en tyngre växel så snabbt jag kan och låter trycket på pedalerna fortsätta även om jag kanske släpper lite för återhämtningens skull. Det bästa vore ifall man orkade dra igång en ordentlig acceleration men så långt har jag inte kommit än.

Hur som helst så kändes benen bra idag! Per K som är märkbart starkare än mig och topp 10 i sverige i H30 klockade denna sträcka på 3:37 som bästa tid för någon vecka sen när vi körde ihop. Idag klockade jag mig själv för första gången, 4:12 var min bästa tid vilket jag är toknöjd med när jag tänker på hur många år, typ 12 år, som jag ligger bakom Per i träningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Per har betydligt mer år än 12 i träning...


Ronnie

STIZZE sa...

Nä men det va väl typ 12 år sen jag slutade med hockeyn, så jag tänkte. :)

Johan Andersson sa...

Fast du är väl typ 12 år gammal??

STIZZE sa...

Mentalt ja, 2 år äldre än dig johan!

Johan Andersson sa...

Hohoho..... ;o)