söndag 13 mars 2011

Cykel idag

Det är inte sol ute idag men det är plusgrader och föret blir bara bättre och bättre. Jag är oförskämt sugen på en runda idag med, Björn(72 på happy) har twittrat om räser runda, det vore skitkul.. men jag har ju inte räserdäck och jag pallar inte sinka honom på hans premiärtur.

"Tyvärr" så behöver jag även harva igenom några intervallpass istället. Då förra veckan uppgick till hela 7 träningspass så kände jag mig ordentligt mör i kroppen och tog vilodag i måndags. När jag körde skog i tisdags kände jag mig fortfarande ordentligt sliten och bestämde mig för att fler vilodagar behövdes. Onsdag, torsdag blev vilodag. Sen var meningen att dra igång i fredags med ett intervallpass, men latmasken slog in och intervallpasset blev med öl och gottigheter istället. Igår körde jag ju ett pass till vilket inte stod på aktivitusschemat men det var precis vad jag var sugen på. Och motivationshöjandepass är nog de bästa cykelpassen man kan köra för bra resultat i långa loppet. Men idag blir det som sagt intervaller, så tillbaks till aktivitusschemat helt enkelt.

Jag börjar nog dagen med ett 2x20 monarkpass vid lunchtid ungefär då min sambo går till jobbet. Sen vilar jag några timmar innan jag åker ut i skogen och kör ett MTBRace pass på ca en timme. På så vis får jag både slätdrag/tröskelträning och sedan mitokondrie och högintensitetsträning med tillhörande teknikträning. Utepasset är intervaller på ca 10minuter på absolut max belastning ca 2min i början och sedan tävlingstempo för att fylla kvoten av 10minuter. Sista intervallen avslutas även med 2minuter absolut max. Det är alltså någon slags tävlingsträning igentligen, med fokusering på start och slut och de intensiva delarna. Tempot på detta pass kommer inte bli mitt absolut fysiska max då föret kommer hindra mig, och efter gårdagens distans och förmiddagens monarkpass så lär jag va rätt slut i benen också för den delen.

Så ser min söndag ut! Jag känner mig stark i kroppen, känns som all cykling har gett bra respons. Livet leker och våren står på tröskeln!

2 kommentarer:

gzon sa...

Dubbelpass i all ära Stizze men återhämtning mellan passen är minst lika viktigt för att din träning skall bli effektiv. Som du kör nu verkar det lite ryckigt med flera vilodagar följt av dubbelpass för att "ta igen" förlorade pass. Detta är troligen inte optimalt. Det finns numera rätt mycket litteratur om ämnet och jag är säker på att om du tar ett snack med Aktivitus så skall de intensiva passen följas av vilodag för att det skall bli bra resultat.

Kör hårt! (men rätt)
/gzon

STIZZE sa...

Jag vet gzon men just nu känner jag mig väldigt till ro med hur jag tränar/cyklar, så hur vidare optimalt det är eller inte är oroar mig inte. Jag vet att det är bra träning, om jag kunde fått ut 5% mer av det gör mig inget för tillfället