måndag 14 mars 2011

Varför pulsträning är så kass..

Jag har den senaste tiden återigen "problem" med pulsen jämfört med den ansträngningen jag känner. Det jag lärt mig är att lyssna på ansträngningen jag känner och ignorera pulsen. T.ex så ligger pulsen ca 20slag under vad den "borde" göra på FTP träningen nu, som jag gjorde igår. Och på 4x4 passet så låg jag långt under den puls jag "borde" för att nå 90% av VO2max, medans ansträngningen var dödligt nära min maxbelastning.

Ikväll ska jag återigen köra VO2max träning med KI(4x4) på monarken. Återigen kommer jag höja belastningen ett litet litet steg och förmodligen inte nå 90% av maxpuls, och ändå få ut maximalt utav träningen.

Jag har inte känt någon direkt oro för min träning, men snarare varit intresserad av varför pulsen är så avvikande. Blodmängd och annat kan ju svikta pulsen upp/ner från dag till dag, men detta med låg puls för mig har jag sett som ett genomgående fenomen under flera veckors tid nu utan att jag blivit sjuk, alltså inte p.g.a något virus. Så idag ställde jag fråga till Mattias om vad han trodde, frågade även om vad han trodde om pulsklockan jag använder jämte den han har nere i göteborg, om dom kan skilja sig.

Här kommer svaret:
Hej Stefan!
Tack för väderleksrapporten...

Din pulsmätare kan du lita på och vår, de visar samma sak. Men det ser ut som du genom träning kommit mkt lägre i puls generellt. Fäst dig inte så mkt vid det utan lita på dina watttal och din ansträngning.

Detta är vanligt när man tränar så mkt som du gör och gör så stora framsteg under relativt kort tid.

mvh Mattias


Jag ser en viss liknelse i Mattias svar jämte vad Micke Flockhart svarade en annan person med liknande problem i en happytråd för några veckor/månader sen.

Min egen slutsats för mig själv:
Skit i pulsen, den är helt värdelös att förlita sig på, inte ens att vara i närheten av något acceptabelt att gå efter. Lita på wattantal från tidigare pass, samt lär dig borgskalan så den sitter i ryggmärgen. Och vad synd att wattmätare är så förbannat dyra, de hade varit ett bra komplement utomhus. Men i grund och botten, borgskalan ska pluggas in så den sitter i benmärgen.

Klockrent att jag har en så bra "tränare" att rådfråga i Mattias också. Återigen, vill jag poängtera hur nöjd jag är med aktivitus och hjälpen jag får där. Helt klart värt att besöka göteborg även fast man bor i huvudstaden och får åka tåg 3½ till 5 timmar enkel tur beroende på vilket typ av tåg man åker.

Inga kommentarer: