onsdag 24 augusti 2011

Distansträning - varför?

Micke F skrev precis en del 1 angående distansträning och varför man utför den. Jag sammanfattar det lite kort på hur jag tolkat det..

Distansträning
- Utvecklar muskelminne för pedalrörelsen och vänjer leder och skin för arbetet
- Förbättrar fettförbränningen genom att öka antalet oxidativa enzym i musklerna som förvandlar kolhydrater, protein och fett till energi. Alltså bättre uthållighet?
- Anpassning av fibertypövergång, borde ha nånting med snabba/långsamma muskelfibrer att göra, och då främjande för långsamma muskelfibrer som arbetar vid distanser på lägre intensitet?
- Ökar blodvolym och kapillärisering(?) vilket ger mer syre till musklerna för varje hjärtslag vilket behövs för att musklerna skall arbeta aerobt("utan" mjölksyra eller snarare mer lägre halter mjölksyra) och använda fett som bränsle och inte slösa på kolhydraterna vars lager är mycket mindre och bör sparas så mycket som möjligt på.

Ja som ni förstår är jag ute och cyklar på djupt vatten när jag punktar upp det och försöker tolka. Läs själva på mickes blogg och försök förstå vad allt betyder: http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/syftet-med-distanstraning-del-1/

Det är lärorikt att läsa hans träningslära-inlägg lite då och då. Tillslut borde man ju kunna knyta ihop påsen och förstå sig på djungeln lite bättre. Själv lyckas jag mest dra fel slutsatser hela tiden..

1 kommentar:

Johan Andersson sa...

Kan man inte bara lalla på i gubbtempo??