lördag 20 augusti 2011

Lördagsmorgon och mer cykelfunderingar

Det är så skönt att få helg äntligen. Lägga sig när man blir trött och inte när man "borde", sova så länge man vill på morgonen.. Men nja, jag blev trött rätt tidigt igår och somnade ett antal gånger i soffan innan jag la mig i sängen runt 12-tiden. Imorse vaknade jag efter att i drömmarna grubblat på cyklar vilket inte är helt ovanligt för min del. Sen kunde jag inte somna om och grubblandet fortsatte.

Förutom alla supersix-versioner jag haft i tankarna senaste dagarna finns ju faktiskt en caad 10:a från 2011 som är sjuuukt snygg. Jonas har en sådan, det är ju ett alternativ också. För mig kommer mitt beslut bero helt på ekonomin, jag kommer få rangordna cyklarna, räkna på vad jag kan hosta upp i tid och ta beslut. Men om jag inte når en hyfsat budget så blir det ingen cykel, då blir det swoosh-hjul till cykelcrossen istället.

SuperSix EVO Sram RED - VIT
Min högsta önskan, men jag vettifan om det går att uppnå. Jag hade velat ha något i prisklass med Sram Force eller Sram Rival, och denna underbart snygga ram/lackering.

SuperSix EVO ramset - VIT
Ett ramset av evon i vitt och slänga på sram force eller rival. Kanske t.o.m nån begagnad sram red eller force grupp förutom kassett, kedja och klingor som jag då skulle vilja ha sprillans.

SuperSix 2012 Ultegra di2
Det vore ju skitkul att få prova di2, men vanliga supersixen har inte förändrats till 2012 och det är denna serie som cannondale valt att lägga "budget" hojarna för att få ner priset, det är därför billigaste evon kommer i Sram RED. Supersix ultegra di2 kostar 39k. Att detta blir första budget-klassen innebär också att ramen inte är av hi-mod carbon utan "bara" vanlig. Men släpper jag mina evo-drömmar och går ner i prisklass för att köpa en supersix vill jag ha helst ha hi-mod, och det finns inte. Vilket dilemma va? Annars finns det grymma budget-hojar här med vanliga ultegra för 28k och 105 för 21k, även apex för 19k men så långt ner hade jag inte tänkt gå. Det jag inte gillar med dessa reglage är att de är så tjocka på hoodsen precis där reglaget fäster i styret, så är det inte på mina tiagra-reglage på cykelcrossen. Jag har korta fingrar vilket gör att jag inte är bekväm med detta. Blir det mekaniska växlar är jag mer intresserad av SRAM än SHIMANO just nu, även det går emot mitt val om att köpa en vanlig supersix.

Caad10 2012 - osäker på lackering
Det är riktigt fina cyklar, här kommer återigen budget in från 28k för dura ace, 19k för ultegra och 14.5k för 105, men det är fortfarande fin kvalité på dessa hojar och de har samma geometri som supersix'arna. Ändå är detta nog valet jag minst vill göra, inte för att det är så pass mycket "sämre" hojar utan för att jag helt enkelt vet att jag skulle vara så mycket mer nöjd om jag satt på en supersix nästa sommar. Johan A äger och är nöjd med sin 105:a och jag har annars varit lite avis på den nu under sommaren när jag glidit runt på min cykelcross på landsvägarna. Fast att dissa min cykelcross och pynta 19k eller 14k för att få en till alu-hoj som inte är mycket lättare(men rejsigare geometri), känns inte heller som en tillräckligt stor uppgradering för att det ska va värt pengarna.

Caad10 2011 - Svart/Grön
Sen finns ju detta alternativ, en hoj som jag bara älskar lackeringen på. Alu-hoj, samma geometri som supersix, jag tror förresten inte att något har förändrats för caad 10 från 2011 till 2012. Så blir det en caad 10:a kommer jag försöka leta upp en 2011:a med denna lackering. Men blir det en caad 10:a hade jag nog inte vela tumma på komponenter utan det ska va sram någonting och ett par swoosh-hjul.

8 kommentarer:

jens sa...

min racer vägde 6,6 kg förra året, med en 1200 gram ram + 120 grams isp klammer (=tungt!!!), pro vibe stelth styre som knappast ä lätt men är styvt, 1500 grams kanttrådshjul osv. så det går att bygga lätt med en ram som väger 1200 gram oxå, vilket väll är runt vad en caad10 väger. så att säga att du skulle få en 10 kg´s hoj om du köpte en caad10, ja om du väljer att köpa billigaste o inte uppgradera. men köper du en billigare caad10 istället för en supersix, har du råd me bättre komponenter i övrigt :D

men visst, jag skulle oxå vara sugen på supersixen :D

Anonym sa...

Jag har svårt att tro att du skulle lyckas bygga en billogare hoj med ss evo ram plus force jämfört med en ss evo red off the shelf. köper du en ss evo red så går det utmärkt att köra sub åtta med de hjul som är orginal. ksyrium elite är helt ok hjul på alla sätt. aerohjul är kul men en kompis körde under åtta för något åt sedan före subtrenden. cykeln? scott cr1 med 105 med ksyrium equipe och han startade inte i någon subgrupp eller något sånt. C24 är ju också nära på lika aero som högprofil.

STIZZE sa...

@Jens, Jo jag vet att det går att bygga lätt cykel billigare än att välja en supersix, fast det är ju inte bara vikten jag prioriterar. Jag vill ju köpa det jag är sugen på, och ramen är ju grundstenen i en cykel :)

@Anonym, det går att cykla på en hybrid också, det handlar bara om hur stark man är. Men bättre cykel ger bätte förutsättning och en mental styrka för sig själv. Det mentala är det viktigaste förutom träning

Johan Andersson sa...

Klart du ska ha en SuperSix... I villhakänsla slår den säkert CAAD10 och även i vikt. Jag funderade rätt länge innan jag köpte min faktiskt och kollade rätt mycket på hojar som låg på 30000:- och över men då även dessa hojar kom med förhållandevis kassa hjul kändes inte det rätt (för mig) och då började jag kolla runt lite på alu och sen blev det som det blev... Med facit i hand vete tusan om jag ens är sugen på en SuperSix nu med tanke på hur grym min CAAD10 är men vill man ha en ram som kommer på 49:e plats av 50 i Tours test är det ju bara att köpa en SuperSix och vara nöjd... ;o)

Anonym sa...

CAAD 10 känns som en gjuten cykel. Skulle gärna haft en själv om jag inte precis köpt ny cykelcross.

Köp ramen och en full Sram Forcegrupp så har du råd med snabba hjul.

Jonas l sa...

Min caad10a väger ju just nu 6,525kg vilket är lättare än en SuperSIX Evo med Sram Red, även med hollowgramvevparti. Bättre med en grymt specad caad10a än en sunkigt specad SuperSIX Evo.

Johan A: Säg inget till Stizze men prova en SuperSIX eller Evo så kommer du vilja ha en ;) Grymt fina cyklar, Evon speciellt som kändes lite mer komfortabel än den snorstyva SuperSIXen jag provat.

STIZZE sa...

@Johan. Villhakänslan kanske hinner ändras, vi får se

@Jonas, hur är cykeln specad då?

Johan Andersson sa...

Kommer inte testa en SuperSix eller EVO då... Först ska jag ha en FS 29er och sen en ny CX...