måndag 15 augusti 2011

Söndagsrunda med gubbarna

Igår sådär dagen efter cykelvasan satt jag i bilen på väg hem och såg på twitter att gubbarna skulle köra söndagsrundan tidigt redan kl 19:00. Det verkade klaffa med min hemresa och ett återhämtningspass för kroppens skull vore perfekt, så jag anmälde mig och betalade anmälningsavgiften.

Men sen började köerna i södertälje vilket försenade mig, jag smsade att jag skulle bli sen och 19:06 var jag på plats utanför concept store. Det var magnus, johan och patrik som skulle hoja ikväll.

Det jag upptäckte var dock att dom hade crossarna med sig och inga rejsers som jag hade trott var vad som var kvällstrenden. Jag hade i min hast lämnat pump, slang och däckavtagare hemma eftersom man i stort sett aldrig punkar på landsvägarna och det var tokbråttom, jag var ju redan sen och de väntade. Jag sa att jag gärna svänger in och hämtar slang då 23mm däck på grusvägar är högrisk för punka, vilket max skulle ta en minut extra tid då vi åkte förbi mitt hus, men de insisterade att jag får slang ifall jag punkar.

Rundan gick genom sickla skiftet på grusvägen, upp genom hästehagen och asfalten utmed sjön till saltsjöbaden eller vad det är. Vidare utmed asfalten upp till erstavik och in på grusvägarna där. Vanliga rundan mot älta, svängde av mot tyresö och tog vägen över kyrkogården vid älta, ut via linhagen och sen tillbaks förbi älta vid statoilmacken igen. Vid älta tog vi vänster ut på bron mot flaten men vi körde inte in där, istället körde vi in i skogen mellan älta och skarpnäck och tog grusvägarna hemåt via hellasgården och sedan asfalten hem till hem ljuva hem, sickla, igen.

Nånstans på grusvägarna ett par kilometer innan hellasgården visar magnus tecken om hinder på högersida av vägen, jag svänger ut till vänster, titter ner mot höger för att identifiera objektet och gör samtidigt tecknet, PANG, genomslag..

Sen står fånarna där och har mage att håna mig, är jag förvånad?, för att jag inte har slang, däckavtagare eller pump med mig. Medans jag svettas ut de sista dropparna vätska jag har kvar genom att pumpa med en helt värdelös pump, i mitt mål om att nå någonstans nära iallafall 5 bar i framdäcket, twittrar och hånar de andra mig även officiellt.

Jaja, gubbjävlar. Tack för slangen iallafall!

Rejsande i hästhagen
Tuffa vägar vid kyrkogården i älta
Johan skyller på något sprucket revben.. PFFF!
Magnus vill cykla, Patrik vill helst posera
Magnus fick ragg hos moppeflickor 15 år, de kunde inte köra om så lätt utan låg bredvid oss i någon kilometer runt ~41km/h
Snart dags för utförslöpa, väääldigt försiktigt för däckens skull
Johan påstår att det gör ont, men vi lyssnar inte utan trampar snabbare. Gubbe.