torsdag 18 augusti 2011

[RR] Keps Cup #1 DM serie

Eftersom man ska va på plats vid 18:00 på DM serien tog jag cykeln till jobbet imorse så jag kunde åka direkt när jag slutade. Cykelns bakväxel började strula lite på vasan och blev värre efter det, jag försökte halvhjärtat fixa det häromdagen men det blev inte mycket bättre. Och eftersom mina klingor glappar på vevpartiet behövde jag ändå besöka cykelspecialisten. Jag åkte dit på lunchen och fick hjälp av Jonas, tyvärr hittade han inte specialverktygen för FSA vevpartiet men han skulle leta upp det till senare så ska vi försöka dra fast spindeln, om det inte hjälper reklameras det. Jag fick istället hjälp med min bakväxel som blev perfekt, byte av ena sidans vevlager var helt slut och riktning av mina hjul. Det blev riktigt riktigt bra!

Efter jobbet vid ~17:00 cyklade jag iväg via västberga och in i villaområdet strax efter västberga som aldrig ville sluta. Tillslut for jag förbi källbrinks IP och kom strax där efter fram till flottsbro, klockan var bara 17:30 så jag var tidig. Jag provrullade banan 3 varv totalt och det var en sjukt tung bana, utslagsgivande både fysiskt och tekniskt. Min rygg var slut efter bara ett varv i cykelkorgstempo.

Banan
Jag plocka upp mitt startnummer och åkte sen för att testa banan. Starten skulle gå längst ner vid liftarna på flottsbro, grusväg upp ca 400m klättring. Vidare ut på asfalt och sedan upp på en grusväg som övergick till en rotmatta i uppförsbacke. Sen gick banan 90 grader in i skogen mitt i backen, och började med en ~1m hög lite puckel att ta sig upp för vilken innehöll nån rot och var hal och löst underlag.

Banan fortsatte uppåt med en hel del tekniska partier och de flesta gick av två gånger i denna stigning, vissa ännu fler gånger.När man kom upp för backen kom man upp på hällar, mer teknisk terräng i stil med vanlig hellasterräng. Inget jag inte klarar av i bra hastighet normalt, men redan här var jag helt slut och hade inte mycket energi så misstag gjordes, och med folk framför i tekniska partier som tar "för lång tid på sig" vid hinder, dvs egentligen mitt fel för att jag inte håller lite avstånd, blir det lätt extra strul att ta sig upp för hinder som normalt är enkla.

Sen gick det neråt i 20m och sen direkt en stor brant, på 10m. Väl uppe var det fler hällar och hellas-terräng som ledde in i en nedförsbacke och 90graders sväng. Nu började en lång utförslöpa i sprängsten i storlek 1-5dm diameter som vad mycket lätt att punka på ifall fel spår valdes. Det rätta spåret var nästan uteslutande att hålla höger. Efter den långa sprängstenspartier på kanske 300-400m svängde man höger och klättrade i grusbacke som sedan gick ner i utförslöpa på grus med en högersväng och vänster sväng lite längre ner, greppet var återigen med mina däck alldeles för dåligt men jag tror de flesta hade problem med gruset där för det låg högt och opackat ovanpå annat grus. En 90 graders sväng när man kommer ner för utförslöpan och sen upp för en liten kulle och upp på grusväg 50m. Nu hade man egentligen gått i mål, men för att beskriva hela varvet så tog man en stig in i skogen återigen, istället för att köra asfalt som i början, i hellas-stuk men nu mer rötter på singletrack, för att sedan komma ut på grusvägen i uppförsbacken som beskrevs i början.

Tävlingen
Jag hade inte gjort något med min däcksetup sen cykelvasan i helgen med RaceKing/FuriousFred, eftersom jag aldrig cyklat i flottsbro visste jag helt enkelt inte vad som passade. Jag visste att det var en backe och jag hade ett svagt minne av just skidbacken, och där är det ju inga problem med grepp och liknande, men oj vad jobbigt det blev. Jag hade inget fäste alls även fast det var torrt i skogen.

Jag var inte riktigt i tävlingsmode i huvet utan tänkte ta det här som träningsrunda helt och hållet, att jag ställde mig längst bak i ledet och släppte iväg i stort sett alla i uppförsbacken var inte direkt taktiskt rätt på något sätt. Men jag kände att med mina däck kommer jag ändå bara sabba första klättringen för alla bakom mig så det var ingen idé att vinna positioner. Och tur var väl det, för benen var inte alls med mig idag. Framför mig i starten så ramlade nästan en så jag bromsade även och det blev ett utsträckt fält i grusvägen påvägen upp.

Jag hade min konkurrent Olov 4 cyklister framför mig och det kändes som om jag hade kontroll över situationen när vi gick upp i skogen efter rotpartiet, men här blev det att hoppa av och fastna bakom framförvarande cyklist och Olov fick lucka längre fram då det tog så lång tid att komma igenom de tekniska partierna här där alla sprang, men gick var nog en bättre beskrivning.

När vi väl var uppe på hällarna skymtade jag bara Olovs rygg och utan några bra ställen att köra om, förutom just på hällarna, var det svårt att göra något åt situationen. Jag kom om en cyklist på hällarna men de var för korta, tekniska och trånga bitvis för att det skulle gå att göra flera omkörningar. Jag höll sen min position tills slutet på andra varvet där jag plockade en placering och började jaga nästa cyklist framför mig.

Denna cyklist blockerade mig återigen vid tekniska uppförsbacken efter rotmattekörningen uppåt och Olov var långt borta, även de andra 2 cyklisterna framför mig och mellan oss började få lucka vilket var lite irriterande då det tidsvis gick riktigt segt framför mig utan att jag hade chans att köra om.

Väl uppe på hällarna så small det till och jag tittade ner och såg min kedja ligga på marken, i två separata delar. Alltså gick den av på två ställen. Det var bara att slänga in handduken och rulla neråt till startområdet, det blev inte ens två varv för min del.

Nere vid startområdet fick jag låna kedjabrytare så jag kunde fixa kedjan temporärt. Jag lagade den väl men jag hade förlorat 4-6 länkar vilket är väldigt mycket. Det kändes osäkert att cykla hem, och pappa Larsson erbjöd att skjutsa hem mig till Älta där dom bor. Älta ligger bara ~7km från mitt hem så det var ju perfekt, så slapp jag risken att dra av kedjan igen, utan verktyg, nånstans mellan huddinge och sickla.

När jag kom hem satte jag mig på monarken för att få ut nån vettig träning idag och körde 20min på tröskel, aktiv vila 5minuter och sen ytterliggare 10minuter på tröskel.

Resultat
1 Mikael Flockhart Powerbar RSP 0:44:23

2 Ludvig Söderquist Cykloteket RT 0:49:46
3 Fredrik Edin Cykloteket RT 0:50:55
4 Pontus Johansson Cykloteket RT 0:51:20
5 Stefan Dahl Cykloteket RT 0:54:35
6 Joakim Öberg Cykloteket RT 0:56:35
7 Olov Svartström Rembo IK 0:57:21 
8 Stefan Jansson Spårvägen CF DNF
9 Joakim Hermansson Cykloteket RT DNF
Bilder
Morgonpendling i stockholm är inte helt fel
Tanto i grönt
Snygg cykel utan vevparti
Men bättre blev den
Jag glodde länge och väl i Cannondales nya kalender men alla snygga cyklar inför 2012!
Vid flottsbro var det många som köade för nummerlapp
Ännu fler
Fredrik Edin funderar på något
Backen uppåt, från mitten av backen..
Backen neråt, från mitten av backen
Backen uppåt, från botten av backen


Inga kommentarer: