onsdag 10 augusti 2011

Misärcykling med hovet

Fyfan vilken runda, den hade jag lätt kunnat vara utan.

Under dagen idag var det världens åska och regn ute, men enligt yr skulle det bara komma någon halv millimeter regn efter 18 så vi skulle vara safe förutom lite vatten på vägarna. Jo tjena....

Klockan 17:00 cyklade jag från jobbet och tog en runda som slutade med att möta upp hovet vid farsta simhall kl 18:15. Jag startade med snabbgruppen i tron om att kunna byta till medelgruppen senare under rundan ifall det skulle bli för tufft, det står ju faktiskt att man kan göra så på deras hemsida.

Efter bara 5-10 minuter efter vi rullat iväg började det regna, och det eskalerade till spöregn utan dess like. Dropparna var stora som höghus och det fanns inte en millimeter på asfalten som inte fylldes upp med flodvågor, det dröjde ungefär 10 sekunder innan man var totalt genomsur ända ner i tårna. Och fortsatte regna gjorde det, under ungefär 1h regnade det häftigt och ville inte sluta. Jag som inte har glasögon hade absolut noll sikt vilket va skitläskigt, jag kunde titta rakt ner och stoppa regnet från att nå ögonen men problemet var att då såg jag bara precis hjulet framför och inte hur det såg ut längre fram, livsfarligt helt enkelt.

Klungan körde riktigt dåligt ihop, flera gånger försöktes det köras 2 led och det funkade 2-3 varv som bäst men oftast inte ens ett helt varv innan det dog av. Det var nämligen alltid någon som drog upp tempot till 50+ och sen släpptes det luckor påvägen upp i belgiska kedjan och sen försvann 1-2 av de starkaste rakt fram medans det blev förvirrande i klungan vart man ska ta vägen när någon drar ut till vänster, någon drar in i högra ledet och en annan försöker täppa luckan upp för att fortsätta kedjan men misslyckas totalt.

Tidigare innan vi hade börjat cykla berättade någon att det gått en stor tromb i stockholm på vägarna som vi skulle åka på, att vägen hade varit totalt avstängd i flera timmar tidigare idag. Och när vi väl kom till denna plats överrumplades jag av en bizarr känsla. Under en sträcka på ca 150m var näst in till varenda träd knäckt antingen i roten eller mitt i, stora, tjocka, friska trän, småsmulade som tandpetare låg huller om buller på marken. Det var en skrämmande tanke att man var på samma plats som en tromb bara timmarna innan, och att vi cyklade i ett ordentligt oväder vi med som var minst lika regnigt och misäraktigt som vädret tidigare under dagen.

Efter dåligt samspel och tokryck släppte jag tillslut 1.5h in på rundan, vi kom ut på platten och jag låg sist i ledet och tappade en lucka när vi svängde ut på en ny väg, försökte täppa luckan men när jag kommit upp i 52km/h och fortfarande inte tar in på klungan, fortsätter att mata som en idiot men har fortfarande 10m lucka, börjar krokna och ligger runt 48km/h då vi går in i en uppförsbacke, jag ligger på ca 45km/h efter halva backen på ca 150m och fortsätter att tappa på klungan, då gav jag upp. Det var inte vettigt att jag ska klara av det där, ryckigare cykling och starkare cyklister får man leta efter. Det var som att cykla i en protour tävling med attacker.

Jag var inte den enda som tappade här utan jag fick sällskap av en kille under de resterande 30minuterna som jag fortsatte att cykla. Vid tungelsta var jag genomfrusen med plaskfötter och började bli orolig för att bli sjuk nu inför cykelvasan på lördag. Jag meddelade att jag hoppar av rundan och tar mig hem med pendeln.

Jag tog upp mobilen för att leta fram lite adresser i tungelsta och ser att jag har 7 missade samtal. Det var Lisa så jag ringde upp henne. Hon ska köra upp scalpelen till arboga inför cykelvasan och ville åka ikväll istället för imorgon som var planerat, eftersom jag precis missat pendeln i tungelsta åkte hon ut dit och hämtade mig.
Jag satt i 25minuter inne på konsum vid tungelsta station, tryckte i mig lite gottigheter och tyckte synd om mig själv medans jag började frysa mer och mer. När Lisa väl dök upp kunde jag knappt prata p.g.a skakande musklerna och tänder, vi drog av däcken på hojen och pulade in allt i bilen. Sen fick jag skjuts hem där vi bytte cykel, dvs satte in scalpelen i bilen så hon kunde fortsätta till arboga.

Själv var jag glad att jag fick skjuts hem och slapp åka pendeltåg, det passade mig utmärkt att hon ville åka ikväll istället för imorrn.

Snittet idag blev 31km/h, knappast en hög snittfart med tanke på att vi var över 10 pers i klungan större delen av rundan, men med tanke på att det blåste betydligt mycket mer än vad yr.no påstår och att det var tokregn så var det jävligt ansträngande ändå. Vi låg i 24-25km/h och rullade genom flera partier för att helt plötsligt trycka upp i 45+ och fortsätta trycka på i uppförsbackarna utan att vänta in eventuella eftersläntare.

Sjukt tungt, bra träning, trist väder och med facit i hand hade jag gärna sluppit rundan och suttit hemma och myst istället.

Nya cykeldatorn fungerade fint men jag kontrollerade inte om den stämmer med hastighet etc. 67km slutade dagens runda på och 31.1km/h.

Cykeln vilade under dagen dubbel-låst i inhängat området med kodlås på jobbet
Det här rödlyset vägrade bli grönt..
Blött på vägarna var det, men det var riktigt fint i början på rundan innan jag mött upp hovet
Längre upp har vi semmelvägen t.ex...
Flera cervelos med swooosh-hjul fanns på plats
Misären duggade tätt, jag kunde inte få bort knapplås på mobilen för att ta kort under rundan p.g.a allt vatten, men väl på konsum i tungelsta där jag väntade på lisa så hade den börjat funka igen. När jag började frysa köpte jag en varm kaffe
Cykeln står återigen och vilar i entrén på konsum
Dess cyklist satt här i väntavdelningen för barn.. men lite för trött, kall och less för att leka med leksakerna

Inga kommentarer: